Po didelės audros - štilis. Taip šiandien galima apibūdinti vairavimo mokyklas, kuriose norinčiųjų išmokti vairuoti vos per pusmetį gerokai sumažėjo.
Dar praėjusių metų pirmąjį pusmetį norinčiųjų mokytis vairuoti buvo nors vežimu vežk. Vairavimo mokyklos neatsiginė mokinių, klasėse vienu metu mokėsi po keliasdešimt būsimų vairuotojų. Šiandien situacija pasikeitusi kardinaliai. Vairavimo mokyklos - pustuštės, o norinčiųjų išmokti vairuoti skaičius maždaug tris kartus mažesnis negu 2008-ųjų pirmąjį pusmetį. Būsimus vairuotojus rengiantys specialistai sako, kad artimiausiu metu padėtis negerės. Dėl to jie kaltina ne tik pasikeitusią vairuotojo pažymėjimų išdavimo tvarką, bet ir ekonominę krizę.
Pastaruoju metu ištuštėjo ir vairuotojus egzaminuojančios valstybinės įmonės „Regitra“ koridoriai, nors dar pernai juose driekėsi ilgiausios eilės žmonių.
Kainų mažinti neketina.
V.Ikonikovo vairavimo mokymo įmonės savininkas Vladimiras Ikonikovas LŽ pasakojo, kad jau kurį laiką mokinių jo mokykloje tendencingai mažėja. Verslininko teigimu, praėjusių metų vasarį čia vairuoti mokėsi 100 žmonių, o tą patį šių metų mėnesį - vos 30-40.
V.Ikonikovas neabejoja, kad norinčiųjų išmokti vairuoti katastrofiškai mažėja ne tik dėl pasikeitusios pažymėjimų išdavimo tvarkos, pagal kurią visi asmenys, įgiję teisę vairuoti po 2008-ųjų liepos 1 dienos, praėjus porai metų bus priversti lankyti papildomus mokomuosius kursus ir tik tada gaus nuolat galiojantį vairuotojo pažymėjimą. Verslininkas įsitikinęs, kad vairavimo mokyklos nesulaukia norinčiųjų mokytis ir dėl prasidėjusios krizės. „Žmonės nebeturi pinigų. Anksčiau maždaug tūkstantį litų kainuojantys kursai daugeliui atrodė nedideli pinigai, o pastaruoju metu ir ši suma jau tampa sunkiai įkandama. Jei mokinių skaičius ir toliau išliks mažas, nesugebėsime laiku atsiskaityti už automobilių nuomą. Vadinasi, teks atsisakyti ne tik mašinų, bet ir darbuotojų. Žodžiu, padėtis iš tiesų kritiška“, - skundėsi V.Ikonikovas.
LŽ pasiteiravus, ar krizės laikotarpiu nevertėtų bent šiek tiek sumažinti teorinio ir praktinio vairavimo mokymo kursų įkainių, verslininkas tik nusijuokė. „Norite tikėkite, norite ne, bet mūsų įmonėje kursai ir taip yra kone už savikainą. Jei dar sumažintume kainą, mums tektų dirbti nuostolingai. Gali būti, jog įkainius teks net didinti. Juk dabar situacija tokia, kad žmonių stygių esame priversti kompensuoti didesne kaina“, - tvirtino vairavimo mokyklos savininkas.
Kalta demografinė krizė?
A.Žukausko vairuotojų rengimo centro direktoriaus pavaduotojas Antanas Trumpa LŽ patvirtino, kad jau nuo praėjusių metų antros pusės mokinių šioje vairavimo mokykloje mažėja. Tačiau jis tai linkęs sieti ne su finansiniais sunkumais, prispaudusiais daugelį žmonių, bet su demografine šalies padėtimi. „Pastaruoju metu Lietuvoje mažėja jaunimo, todėl natūralu, kad ir norinčiųjų mokytis vairuoti esama mažiau. Žinoma, prie to prisideda ir kiti veiksniai, tokie kaip pasikeitusi vairuotojo pažymėjimų išdavimo tvarka bei pasaulį krečianti ekonominė krizė“, - LŽ dėstė A.Trumpa.
A.Žukausko vairuotojų rengimo centro direktoriaus pavaduotojas sakė kol kas nematąs prošvaisčių, kad pavasarį vairavimo mokyklos sulauks didesnio būsimų vairuotojų antplūdžio. „Paprastai šiuo metų laiku norinčiųjų mokytis vairuoti daugėja, tačiau dabar tokios tendencijos nejaučiame ir nematome“, - pridūrė A.Trumpa.
Šio vairuotojų rengimo centro atstovas taip pat teigė, kad jų įmonė net krizės laikotarpiu neketina mažinti paslaugų įkainių. Pasak pašnekovo, mokymų kaina jau ir taip yra arti savikainos, todėl dar ją mažinti įmonei jau būtų nepelninga.
Į eilę - po vidurnakčio
Retėja ne tik norinčiųjų mokytis vairuoti gretos, bet ir laikančiųjų valstybinius egzaminus „Regitroje“. O dar pernai šios valstybės įmonės filialuose driekėsi didžiulės būsimų vairuotojų eilės. Kai kuriuose miestuose egzaminus pasiryžę laikyti mokiniai „Regitros“ biurus „okupuodavo“ vos prašvitus. Buvo ir tokių, kurie į aikšteles prie „Regitros“ filialų atvažiuodavo net vidurnaktį. O asmenys, nenorintys ar neturintys laiko stovėti eilėje, rinkdavosi kitus būdus. Pavyzdžiui, perpirkdavo eilę iš tų, kurie būdavo užsirašę prieš kelis mėnesius.
“Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas LŽ patvirtino, kad šiuo metu norinčiųjų laikyti vairavimo egzaminus iš tiesų smarkiai sumažėjo. Laikai, kai „Regitros“ filialai duso nuo norinčiųjų gauti vairuotojo pažymėjimus, pašnekovo teigimu, grimzta užmarštin. S.Šuminas sako, kad dabar būsimiems vairuotojams nebereikia nertis iš kailio siekiant išvengti eilių ir kuo greičiau išlaikyti egzaminus. „Norinčiųjų gauti vairuotojo pažymėjimą akivaizdžiai sumažėjo. Pavyzdžiui, pernai vasarį B kategorijos vairavimo egzaminą išlaikė 5320 asmenų, o tą patį šių metų mėnesį - tik 2442. Kita vertus, pirmi metų mėnesiai faktiškai niekada nepasižymi norinčiųjų laikyti egzaminus aktyvumu“, - LŽ aiškino S.Šuminas.
Kokybė prastėja
„Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas pabrėžė, kad pastaruoju metu prastėja vairavimo mokyklose rengiamų žmonių vairavimo įgūdžių kokybė. „Sunku pasakyti, kodėl taip yra, tačiau kokybė akivaizdžiai sumenko. Pasitaiko atvejų, kai pas mus ateina laikyti egzaminų visiškai neparengti asmenys“, - pasakojo S.Šuminas.
Kai kurie jų „Regitroje“ pereina kryžiaus kelius, kol pagaliau įgyja teisę vairuoti. S.Šuminas prisiminė, kad 2007 metais buvo trys teorijos egzamino „rekordininkai“ - tie žmonės išlaikė jį tik per šešioliktą bandymą. Vairavimo praktikos egzamino „rekordininkui“ prireikė net 17 mėginimų. Vis dėlto absoliutus „rekordas“ priklauso vienai moteriai - ji egzaminus „Regitroje“ laikė net 32 kartus.
Paulius Ugianskis