Lengvesnis - geresnis
Per 26 modelio gyvavimo metus, automobilių gamintoja „Mazda“ sukūrė tik tris modelio kartas. Pažvelgus į kitų modelių istoriją, joje išvystume labai dažną kartų kaitą, kurių dėka gamintojai pristatydavo ekonomiškesnius variklius, naujas technologijas. Tačiau „MX-5“ dažnos modelių kaitos išvengė. Kodėl? Nes šis kompaktiškas kabrioletas nuo pat pirmos pasirodymo dienos buvo orientuotas į žmones, kuriems nerūpi išmani automatinė greičio palaikymo kontrolė, garso izoliacija ar dviejų zonų klimato kontrolė. „MX-5“ visada buvo, yra ir bus vairuotojo automobilis, todėl nereikėtų stebėtis, jog per tiek metų šis modelis tiek nedaug pasikeitė.
Kiekviena modelio karta pasirodydavo pačiu tinkamiausiu laiku. Ne anksčiau, ne vėliau, tad tik galite įsivaizduoti kokį didžiulį šurmulį sukėlė ketvirtosios „Mazda MX-5“ debiutas šių metų pradžioje. Daugiau kaip trejus metus kurtas automobilis simbolizavo ne tik naują „MX-5“, bet ir naują sportiškų automobilių erą. „Mazda“ inžinieriai nusprendė sustabdyti automobilių plėtimosi procesą ir atsigręžti į pirmosios kartos „MX-5“ modelį, kuris ir padėjo išsikovoti vietą po saule.
Sulig kiekviena modelio karta, „MX-5“ tapo platesnis, ilgesnis, aukštesnis ir sunkesnis. Tačiau tik šiais metais „Mazda“ salonuose pasirodęs modelis tapo trumpesnis, žemesnis, platesnis ir svarbiausia - lengvesnis. Modelis su 1.5 litro motoru sveria tik 1050 kilogramų! Žinant kokius reikalavimus turi atitikti kiekvienas naujas automobilis, „Mazda“ inžinieriams už šį pasiekimą reikėtų įteikti auksinį medalį.
Tad kaip jiems pavyko? Kaip jiems pavyko sukurti modernų, šiuolaikišką automobilį, kuris sveria beveik tiek pat kaip ir pirmos kartos „MX-5“, kuris turėjo tik vairą, tris pedalus ir žavius priekinius žibintus. „Mazda“ inžinieriai įjungė lenktynininko mąstymą ir stengėsi sumažinti kiekvienos detalės svorį. Galinis vaizdo veidrodėlis atsikratė keletos gramų viršsvorio, iš aliuminio pagamintos durys, sparnai ir bagažinės dangtis padėjo sumažinti automobilio svorį 34 kilogramais. Taip pat iš aliuminio pagamintos pakabos detalės padėjo atsikratyti 12 kilogramų viršsvorio. Po truputėlį, po truputėlį ir „Mazda“ specialistams pavyko atsikratyti beveik 100 kilogramų!
Prabangiausias „MX-5“
Per ilgą „MX-5“ modelio istoriją, ne vienas šio modelio savininkas nekalbėjo apie gausią komforto įrangą ar nuostabų, akį traukiantį interjerą. Kiekviena modelio karta turėjo tik tai ko reikia, ne daugiau ir ne mažiau. Ar tai buvo automobilio trūkumas? Žinoma, kad ne, nes ne vienam „MX-5“ tai rūpėjo. Japoniškas kabrioletas privalėjo pasižymėti puikiomis valdymo savybėmis ir suteikti pasakiškai geras emocijas - to visiems modelio gerbėjams užteko.
Su naujos kartos „MX-5“, automobilio kūrėjai nusprendė palypėti vienu laipteliu aukščiau ir senuosius kabrioleto savininkus pradžiuginti dailiau atrodančiu, kokybiškesniu interjeru. Tai yra pirmasis „MX-5“ modelis, kuriame sėdint už vairo ar keleivio sėdynėje nesijauti, lyg būtum įlipęs į kartoninę dėžę. Taip, centrinėje konsolėje esantis 7 colių lietimui jautrus ekranas atrodo kaip svetimkūnis, tačiau ar matėte bent vieną naują automobilį, kuris galėtų išsiversti be tokio prietaiso?
Prabangiausio „MX-5“ titulas turi, deja, savo kainą. Bent jau Lietuvoje, modelis su 1.5 litro benzininiu motoru kainuoja nuo 26 tūkst. eurų. Pridėjus šiek tiek daugiau nei 1000 eurų pavyks įsigyti modelį su 2.0 litrų, keturių cilindrų varikliu. Tai yra „Volkswagen Golf GTI“, „Seat Leon Cupra“ ir dar daugelio kitų sportiškų hečbekų teritorija, tačiau Lietuvos rinkai skirti modeliai turi tik vieną įrangos lygį, kuriame yra viskas. Pradedant navigacija ir baigiant oro kondicionieriumi bei puikiai skambančia garso sistema.
Vis dėlto, netolimoje Vokietijoje „MX-5“ kaina prasideda vos nuo 21 900 eurų. 5000 eurų pigesnio automobilio įrangos sąrašas bus trumpesnis, tačiau šiuos pinigus būtų galima skirti benzinui, padangoms ir kelioms modifikacijoms ar ne?
Velniai...rautų
Tik atvėrus lengvas „MX-5“ dureles, įkritau į fantastiškas odines sėdynes. Patogios, ne per daug kietos, puikų šoninį prilaikymą turinčios sėdynės yra tik vienas iš daugelio skanėstų. Ištiesus rankas ir kojas pasijauti, lyg sėdėtum specialiai jums sukurtoje darbo vietoje. Vairas storas, tačiau ne per storas, pedalų išdėstymas puikus. Tad ko mes laukiame? Spaudžiame modernių automobilių atributą - „Start“ mygtuką ir klausomės kaip švelniai murkia 2.0 litrų benzininis variklis.
Priekyje sumontuotas 2.0 litrų, atmosferinis benzinu varomas variklis ties 6000 aps/min. būdavo pasiruošęs išvystyti 160 arklio galių, o ties 4600 aps/min. būdavo pasiekiamas maksimalus - 200 Nm sukimo momentas. Gamintojo teigimu, japoniškas kabrioletas iki 100 km/val. įsibėgėja per 7.3 sekundes ir pasiekia 214 km/val. greitį. Pagal šiuolaikinius standartus tai nėra labai daug, o ir merginoms šios charakteristikos didžiulio įspūdžio nepadarys, tačiau tai tik skaičiai.
Kiekvienas akceleratoriaus spustelėjimas ir pavaros perjungimas sukelia tokį didžiulį džiaugsmą, tiek daug emocijų, jog „MX-5“ vairavimo patirtis pradeda priminti ne automobilio vairavimą, o seksą su svajonių moterimi. Vos po keletos nuvažiuotų metrų supranti, jog tavo kūnas pradeda justi kiekvieną automobilio judesį. Tai labai pasijaučia posūkiuose, kuriuose net nekyla minčių - „ar dabar reikėtų šiek tiek atleisti akceleratorių, o galbūt dabar reikėtų labiau pasukti vairą?“ Viskas vyksta telepatiškai.
Vis dėlto, daugiausiai pojūčių ir informacijos suteikia ne vairo mechanizmas, bet automobilio pakaba. Nors automobilis apautas žieminėmis padangomis važiuojant didesniu greičiu elgdavosi šiek tiek nervingai, tačiau atšilus orams ir sumontavus šiek tiek rimtesnę gumą, šis trūkumas labai greitai pradings.
Pagyrų verta ir šešių laipsnių mechaninė pavarų dėže. Taip, automobilis gali būti komplektuojamas su automatine pavarų dėže, tačiau „MX-5“ privalo jūsų garaže stovėti turėdamas tradicinę transmisiją. Mechaninė pavarų dėžė yra didžiulė ir labai svarbi „MX-5“ dalis, kuri suteikia fantastiškus pojūčius. Nors daugeliui tai gali nuskambėti kvailai, tačiau jūs net neįsivaizduojate kaip tiksliai, kaip užtikrintai persijungia kiekviena pavara.
„MX-5“ yra vienintelis sportiškas automobilis, kuris sugeba suteikti tokį didžiulį pasitikėjimą savomis jėgomis. Nors japoniškas kabrioletas turi elektroninę stabilumo sistemą, tačiau puikiai subalansuota pakaba ir kiti komponentai leidžia labai lengvai perprasti „MX-5“ elgesį bet kokioje situacijoje. Priversti slysti galinę automobilio dalį galima važiuojant net ir mažesniais greičiais, o pataisyti automobilio trajektoriją galima tik vienu ir labai greitu vairo suktelėjimu į priešingą pusę. Jokio streso, jokio išgąsčio - tiesiog nematomas, pirštais neapčiuopiamas ryšys tarp automobilio ir vairuotojo.
Geriausias iš visų
Tokie automobiliai mūsų šalyje yra pakankamai retas reiškinys. Daugelis naują automobilį renkasi galvodami apie galimybę su juo važinėti į darbą, sodą, pajūrį ir likusią Europą. Tad daugelis pažvelgę į „MX-5“ įsivaizduoja, jog su šiuo kabrioletu galima važinėti tik vasarą ir tik neturint šeimos. Iš dalies tai yra tiesa.
„MX-5“ turi apgailėtino dydžio bagažinę, už vairo patogiai įsitaisys tik ne aukštesnis nei 1.85 cm ūgio žmogus, o ir įsigijimo kaina nėra labai patraukli. Vis dėlto, jeigu automobilius vertintume pagal tai, kokias emocijas jie sugeba suteikti, o ne pagal jų galimybes, naujos kartos „Mazda MX-5“ patektų į geriausių automobilių trejetuką.
Tiesą sakant, kalbėti apie šį automobilį būtų galima ištisą savaitę, tačiau reikia pripažinti, jog tokie modeliai šiais laikais yra tikra retenybė. Kuo daugiau žmonių jį įvertins, tuo daugiau tokių automobilių išvysime ateityje, ir ne tik su kabrioleto kėbulu.
O man dabar turbūt atėjo metas įsigyti „MX-5“...