JAV Džordžijos Technologijų universiteto inžinieriai ir matematikai pasiūlė tradicines viešojo transporto eismo schemas keisti centralizuota valdymo sistema, pagrįsta intervalų suvienodinimo principu. Mokslininkų paskelbtame straipsnyje išdėstytas algoritmo, koordinuojančio viešojo transporto eismą, veikimo principas bei pateikti jį įrodantys apskaičiavimai.
Autorių teigimu, didžioji viešojo transporto dalis važinėja pagal tvarkaraščius. Tačiau, pasak jų, dėl spūsčių gatvėse laikytis iš anksto numatytų grafikų autobusams ar troleibusams dažnai nepavyksta. Todėl į stotelę kartais atvyksta net po keletą to paties maršruto autobusų (angliškai tokia sankaupa vadinama „bus bunching“). Pasak straipsnio autorių, tokia situacija neišvengiama, kuomet viešasis transportas važinėja pagal iš anksto nustatytus grafikus, rašo world.lb.ua.
Mokslininkai siūlo alternatyvą – kiekviename autobuse įrengti po GPS daviklį, kuris serveriui praneštų apie autobuso buvimo vietą. Serveris savo ruožtu nustatytų, kad autobusas pateko į kontrolinį tašką, apskaičiuotų, kiek laiko prireiks iš jo išvažiuoti bei pasiųstų signalą, kada transporto priemonei pajudėti iš vietos.
Serveris įvertins laiko intervalą, kurio prireiks vairuotojui įveikti kitą atkarpą bei suderins jį su iš paskos važiuojančio autobuso intervalu. Tokiu būdu, nepaisant spūsčių, intervalai tarp visų autobusų būtų suvienodinti. „Tai vadinama matematikos magija“, - sako vienas iš idėjos autorių Džonas Bartoldi.
Autoriai atliko bandymus kompiuterio imitatoriuje ir nustatė, kad algoritmas iš tiesų sudaro galimybę išlyginti intervalus ir išvengti autobusų sankaupų. Be to, tokia eismo schema, skirtingai nei važiavimas pagal tvarkaraščius, sudaro galimybę greitai keisti judėjimo sistemą, jei kuris nors iš autobusų išeina iš rikiuotės.
Algoritmas turi ir trūkumų. Jis tinka tik maršrutuose, kur eismas intensyvus, kur intervalai tarp autobusų sudaro ne daugiau nei 10-12 minučių. Esant didesniems intervalams, tvarkaraščiai būtini: nežinojimas, kada sulauks autobuso, erzina didžiąją dalį keleivių.
Lina Jakubauskienė