Automobilių sporte nuo mažumės
Polinkį arba silpnybę (kaip pavadinsi, taip nepagadinsi) tam tikrai automobilių rūšiai įskiepija ne tik aplinka kuri supa mus, bet ir ką mes iš jos norime pasiimti. Jeigu būdami maži daugybę laiko praleisdavote garaže kartu su savo tėčiu, dėde ar seneliu, nenustebtume, jeigu dabar krapštymasis garaže Jus džiugintų labiau negu triukšmingas vakarėlis naktiniame klube. Ne išimtis yra ir mūsų istorijos herojus Martynas.
Šiuo metu savo verslui vadovaujantis Martynas neslepia, jog keli ratai Kačerginėje ar kitoje trasoje yra vienas geriausių įrankių pajusti nevaržomą laisvę, pasikrauti adrenalino visai savaitei ir savotiškas raktas į sėkmę. Raktas į sėkmę? Matote, išskirtinį „Opel Speedster“ automobilį vairuojantis vaikinas yra ragavęs profesionalaus lenktynininko duonos, tad kuomet ateina metas išsirinkti jam patinkančią mašiną - lengviau tai padarys absoliučiai jokio supratimo neturintis žmogus, nei tam tikrų reikalavimų sąrašą turintis Martynas.
Tiksliam valdymui ir stabilumui prioritetą teikiantis vaikinas pirmą kartą už vairo sėdo pakankamai anksti - vos keturių. Būdamas tokio pat dydžio kaip tironozauro rankytės, Martynas buvo įmestas į verdančių varžybų katilą, kuriame reikėjo labai greitai išmokti ne tik plaukti, bet ir užsiauginti storą odą, jog galėtų apsiginti prieš vyresnius varžovus.
„Mano tėtis buvo viskas viename: mentorius, mechanikas, patarėjas ir mokytojas.“, - apie pradžią automobilių sporto pasaulyje pasakojimą pradeda Martynas.
„Tėtis pats kartingais nevažinėjo, jam arčiau širdies buvo kroso ir ralio varžybos. Būtent jose įgavo daugybę patirties, kurią vėliau sugebėjo perduoti man ir mano broliui.
Kauno mieste gyvenantis vaikinas teigia, jog pirmosios pergalės skonį jis pajuto ne iš kart. Tam reikėjo vienerių metų, tačiau po to, kai pirmą kartą užlipo ant nugalėtojų pakylos, Martyno motyvacija iškovoti dar vieną pergalę padidėjo kelis kartus.
Martynas yra daugybę kartų dalyvavęs Lietuvos kartingų čempionate, kuriame iškovojo ne vieną čempiono titulą. Būdamas vos dešimties metų tapo Baltijos šalių čempionu. 2004 metais vaikinas iškeliavo į Pasaulio kartingų taurės varžybas Italijoje, kuriame jam pavyko iškovoti 17 vietą iš 100, o 2007 metais tokio pat aukšto lygio varžybose jam pavyko iškovoti žymiai aukštesnę – antrąją vietą. Be to, jau būnant kartingo „pensininku“, Martynui taip pat pavyko sudalyvauti „Red Bull Kart Fight“ lenktynėse, kurių tikslas buvo surasti geriausią neprofesionalų lenktynininką. Po itin įnirtingos kovos, Martynui pavyko varžybas užbaigti ketvirtoje vietoje, nors lenktynių metu jam keletą kartų pavyko palypėti iki antrosios pozicijos.
Sekantys potyriai automobilių lenktynių pasaulyje buvo ne ką prastesni: nuolatiniai startai Baltijos šalių čempionate, 1000 kilometrų lenktynėse, „Autoplius Fast Lap“ bei „Time atack“ varžybų serijose ne tik užaugino kitokį supratimą apie automobilius, bet ir apie jų galimybes, ką reikėtų vertinti ir tobulinti, ir ko reikėtų atsisakyti.
Didžiulį patirties bagažą turintis Martynas neslepia, jog dabar yra toks metas, kuomet norisi kuo daugiau laiko praleisti lenktynių trasoje šlifuojant savo vairavimo įgūdžius ar net dar kartą išbandyti savo jėgas prestižinėse 1000 kilometrų lenktynėse.
„Šiemet nusprendėme padaryti pertrauką ir skirti daugiau dėmesio automobilio tobulinimui, tačiau sekantis sezonas turėtų būti labai įdomus ir turiningas.“, - pasakoja Martynas.
Vaikinas taip pat priduria, jog šių metų sezono galutinai nenurašo.
„Jeigu tik atsirastų galimybė ir pasiūlymų, su mielu noru galėčiau atstovauti komandą, kuri būtų užsibrėžusi tikslą dalyvauti šiemet įvyksiančiose 1000 kilometrų lenktynėse.“
Atkeliavo iš D.Britanijos
Pradėję su Martynu kalbėtis apie automobilius, netrukus priėjome prie klausimo, kurio atsakymą norėtų sužinoti daugelis - „Kodėl būtent šis automobilis?“ Su šypsena veide vaikinas nieko nelaukdamas pradeda vardinti priežastis, kodėl jis beveik kiekvieną dieną sėda už tai šio „Opel Speedster“ vairo.
„Viena iš svarbiausių priežasčių - lenktyninio automobilio įtaka. Kadangi lenktynių trasoje naudojame taip pat „Lotus“ gamykloje pagamintą bolidą, kuris skirtas tik lenktynėms, norėjau įsigyti bendro naudojimo keliams skirtą versiją, kuri nebūtų taip stipriai nutolusi nuo didžiulį vairavimo malonumą teikiančio bolido. Daugybės pasirinkimų neturėdamas, rinkausi tarp „Elise“ ir „Speedster“ - pasirinkau „Speedster“, nes jis dar geriau valdomas, o „Opel“ variklis mums buvo artimesnis nei „Toyota“, kuris yra montuojamas į „Elise“.
Kita svari priežastis- „Kodėl būtent šis automobilis?“- rūdys, o tiksliau - jų nebuvimas, nes automobilio rėmas pagamintas iš aliuminio, o išorės detalės iš armuoto plastiko.
Netrukus vaikinas surado savo išrinktąją - „Opel Speedster“, o tiksliau - „Vauxhall VX220“, kuri buvo ne Lietuvoje, o pakankamai tolimoje D.Britanijoje. Nors automobilis buvo skirtas D.Britanijos rinkai ir turėjo vairą ne kairėje, o dešinėje pusėje, šis trūkumas Martyno neatbaidė, nes „Lotus“ gamintojai taip sukonstravo automobilį, kad keičiant vairo padėtį reikia pakeisti tik kelias detales. Netrukus automobilis atsirado Lietuvoje, kurioje ir prasidėjo individualizavimo darbai.
„Tai yra vienas iš tų automobilių, kurio modifikuoti praktiškai nereikia. Kodėl? Nes viską jau atliko pats gamintojas.“, - priduria ne vieną čempiono titulą iškovojęs Martynas.
Vis dėlto, patekęs į vaikino rankas, automobilis sulaukė subtilių pokyčių, kurie leidžia jį atskirti nuo kitų „Opel Speedster“ , ne veltui šio automobilio „portretas“ pateko į Vokietijos „Speedster“ klubo šių metų kalendorių. Vienas iš matomesnių pokyčių – šeimininko nuomone, automobiliui labiau tinkantis „Exige“ kietas stogas. Taip pat galima paminėti šiek tiek platesnius ratus, subtiliai pažemintą važiuoklę su reguliuojamais „SACHS“ amortizatoriais, „turbo“ oro angas, pagal individualų užsakymą persiūtą saloną bei truputį patobulintą „Ferrari“ kėbulo spalvą, kuri iš tolo leidžia pamatyti atvažiuojantį prie žemės prigludusį automobilį.
Išskirtinumas - valdymas
Šnekučiuodamiesi apie automobilio ypatybes, priėjome prie taško, kuriame norėjome išgirsti išskirtiniausią „Speedster“ bruožą. Martynas net nemirktelėjęs pasako, jog pati išskirtiniausia šio automobilio savybė yra valdymas bei stabilumas posūkiuose.
Ne vieną rimto kalibro automobilį išbandęs Martynas sako, jog „Speedster“ kelyje elgiasi visiškai kitaip negu kiti automobiliai. Itin žemas svorio centras, dvigubų šakių važiuoklė, svorio pasiskirstymas tarp priekio ir galo 40% ir 60%, vairo stiprintuvo nebuvimas, sąlyginai plati ratų tarpvežė ir ilga bazė, mažas svoris ir tai kad už vairuotojo nugaros sumontuotas variklis suka galinius ratus, labiau primena formulę ar kartingą ir leidžia automobiliui keliu važiuoti kaip bėgiais. Kaip nebūtų keista, tas važiavimas dar ir ganėtinai komfortiškas.
Tiesa jis turi ir daugeliui superautomobilių būdingą savybę- peržengus padangų sukibimo ribą, nepatyrusiam vairuotojui tampa labai sunku suvaldyti automobilį.
„Atsisėdus už kitų, didesnių, galingesnių automobilių vairo visuomet apima keistas jausmas. Palyginus su manuoju „Speedster“, jie jaučiasi vangūs, nestabilūs su didžiuliu kėbulo pasvyrimu posūkiuose. Kuomet pripranti prie itin tikslaus automobilio valdymo, vėliau visos kitos mašinos atrodo visiškai kitaip“, - apie skirtumus tarp „Speedster“ ir kitų automobilių pasakoja Martynas.
„Kiekvieną kartą, kai atsiverčiu skelbimų portalą, net nežinau į kokį automobilį galėčiau iškeisti šį raudoną kupė.“
Vis dėlto, vaikinas teigia, jog ateityje rinktųsi automobilį pagal tokius pačius kriterijus. Jis turėtų būti kuo lengvesnis, pasižymėti tiksliu valdymu ir turėtų galingą jėgainę, kuri leistų išnaudoti puikiai subalansuotą pakabą. Ar Martyno akiratyje jau yra potencialių kandidatų? Iš dalies – taip. Vaikino akys krypsta į britiškąją „TVR“ markę, kurios prisikėlimas iš pelenų turėtų įvykti jau netrukus.
Keletas faktų apie automobilį :
- Automobilis buvo gamintas nuo 2001 iki 2005 metų
- Automobilis mažai kuo skiriasi nuo „Lotus Elise“ ant kurio bazės jis ir buvo sukurtas
- „Lotus Elise“ naudojo „Toyota“ motorus, kai tuo tarpu „Speedster“ naudojo 2,0 arba 2,2 litro „Opel“ motorus
- „Speedster“ sveria vos 870 kilogramų