• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Mados istorikai, analizuojantys moters išvaizdos evoliuciją, dažnai diskutuoja ir ginčijasi dėl XXI a. mados: kaip ją apibrėžti, kai sunku apčiuopti konkrečias tendencijas, o pati mada tapo greito vartojimo produktu, besikeičiančiu kas pusę metų? Ką apie XXI a. pradžią ateityje galės pasakyti būsimieji mados istorikai? Žinoma, bus paminėti Tomas Fordas, Alexanderis McQueenas, Johnas Galliano, tačiau kaip reikėtų juos vertinti, jei šių kūrėjų darbai persmelkti skirtingų epochų įkvėpimu, ypač – XX amžiaus idėjomis? Juk tada mada, kito natūraliai – ją ribojo karas, išlaisvino Paryžiaus pokario kūrėjai bei Londono jaunimas, audinių tai trūko, tai pasirinkimas leido kurti net ekstremaliausius siluetus.

Mados istorikai, analizuojantys moters išvaizdos evoliuciją, dažnai diskutuoja ir ginčijasi dėl XXI a. mados: kaip ją apibrėžti, kai sunku apčiuopti konkrečias tendencijas, o pati mada tapo greito vartojimo produktu, besikeičiančiu kas pusę metų? Ką apie XXI a. pradžią ateityje galės pasakyti būsimieji mados istorikai? Žinoma, bus paminėti Tomas Fordas, Alexanderis McQueenas, Johnas Galliano, tačiau kaip reikėtų juos vertinti, jei šių kūrėjų darbai persmelkti skirtingų epochų įkvėpimu, ypač – XX amžiaus idėjomis? Juk tada mada, kito natūraliai – ją ribojo karas, išlaisvino Paryžiaus pokario kūrėjai bei Londono jaunimas, audinių tai trūko, tai pasirinkimas leido kurti net ekstremaliausius siluetus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tą patį galima pasakyti ir apie moterų makiažą – XXI amžiaus moterų makiažo tendencijos nuolat atsisuka į praeitį, o pavasario/vasaros 2012 kolekcijų pristatymuose buvo galima pastebėti netgi visą „spektrą“ nuo 1920-ųjų iki pat 2010-ųjų. Tiesa, anų laikų mados ikonų išvaizda šįkart buvo pritaikyta moderniai moteriai.

REKLAMA

Kaip jau minėta įžangoje, makiažo naujienos niekuomet neatsiliko nuo moterų mados ir kito kartu su ja – moterims pagaliau išsilaisvinus iš devynioliktojo amžiaus gniaužtų ir atsiradus „flapper“ stiliui, kirpyklose ant žemės pradėjo kristi ilgos garbanos, o lūpos pasidengė tamsaus lūpdažio šydu. Atsirado daug naujų ir šiandienos moterims jau įprastų makiažo priemonių (pavyzdžiui, blakstienų tušas su pritaikytu šepetėliu), jos tapo savotiška prabangos, paslapties preke. „Deluxe“ klasės priemonių įpakavimai netgi buvo dengti auksu bei papuošti „art deco“ stiliaus meno kūriniais!

REKLAMA
REKLAMA

Viską smarkiai pakeitė Antrasis Pasaulinis karas, kai moterims teko pamiršti savo grožio rutiną bei pradėti darbą fabrikuose – vyrai kovojo fronte, o moterys perėmė net sunkiausius buities bei pramonės darbus. Trūko audinių, nebuvo daug progų puoštis, tad gerokai supaprastėjo ir makiažas – jame nebeliko jokios dramos, teatrališkumo. Vis tik pokario metais buvo galima stebėti tikrą moteriškumo proveržį, kai kino teatruose pasirodė įspūdinga Marilyn Monroe figūra, pakeitusi moterų suvokimą apie grožį – madingos tapo viliokiškos raudonos lūpos, juoda akies kontūrą gaubianti linija. Apie septintojo dešimtmečio eleganciją bei MOD stiliaus srovę turbūt net kalbėti nereikia – daugelis merginų iki šių dienų žavisi Audrey Hepburn bei Twiggy, laiko jas mados novatorėmis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kitų dešimtmečių tendencijas nesunku pastebėti peržvelgus mamų, močiučių nuotraukų albumus – subtilus ir energingas aštuntasis dešimtmetis su „Čarlio angelų“ blizgesiu, devintasis dešimtmetis, persmelktas neoninėmis spalvomis... Galų gale – dešimtasis dešimtmetis, lėmęs „grunge“ stiliaus išpopuliarėjimą. Muzikoje – Kurto Cobaino pagalba, madoje ir makiaže – jo žmonos Courtney Love, kurios netvarkingi plaukai bei nutekėjęs tušas simbolizavo užaugusią ir vidinių demonų kamuojamą Lolitą.

REKLAMA

Rodos, vos per mažiau nei šimtą metų slaptoji moterų spintelė vonioje patyrė visą eilę pasikeitimų: atsirado modernios makiažo priemonės, pradėta kreipti daugiau dėmesio į jų kokybę, ką jau bekalbėti apie kiekvieno sezono pasikeitimus norint pabrėžti tai lūpas, tai antakius, tai skruostikaulius (ypač kai mados pasaulyje kilo rusių manekenių bumas...). Vis tik mada vienodai gerbia bei įkvėpimo nuolat semiasi iš visų moters grožio evoliucijos laikotarpių ir tai puikiai iliustruoja pavasario/vasaros 2012 pristatymų makiažas. Vieni modeliai atrodė tarsi egzotiškos Sofios Loren kopijos, kiti – tarsi pulkas merginų, laukiančių savo pusryčių prie „Tiffany's“.  Atrinkome svarbiausias įvairių dešimtmečių mados bei grožio ikonas ir radę jų atitikmenis, matytus ant podiumo, paruošėm nedidelę palyginamąją chronologinę apžvalgą. Juk ikonos niekuomet nemiršta!

REKLAMA

1920

Neabejotina proveržio pradžia galima laikyti trečiąjį XX a. dešimtmetį, kai suklestėjo tyliųjų filmų industrija ir moterys galėjo lygiuotis ne tik į istorines ikonas, bet ir į modernias savo amžiaus moteris – didžiųjų ekranų aktores, kurių ryškus makiažas bei puošnūs drabužiai simbolizavo moters izoliacijos eros pabaigą bei makiažo aukso amžiaus pradžią. Nuotraukose matote aktorės Claros Bow makiažą, kuris pasižymi dramatiškumu, detalumu – jos akies kontūras visad tarsi nulinkęs į apačią, lūpos tamsios. Tai žvilgsniui suteikė savotiško paslaptingumo, netgi intelektualaus liūdesio. Panašią idėją buvo galima pastebėti ir „Yves Saint Laurent“ modelių veiduose – tamsus, žemyn nukreiptas šešėlis, tamsios lūpos, skaistus veidas kaipmat priminė C.Bow išvaizdą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

 

Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)

1930

Mažiau dramos, daugiau charizmos! Tarpukario laikais, kai pradėjo ryškėti totalitarinių valstybių nesutarimai, Europos kultūra patyrė ypatingą pakilimą – daug kūrė ne tik „prarastosios kartos“ rašytojai, bet ir filmų režisieriai, atradę ypatingą aukso gyslą – asmenybės (žvaigždės) kultą. Viena ryškiausių to laikotarpio aktorių bei dainininkių buvo vokietė Marlene Dietrich, kuri mados istorijoje yra žinoma dėl savo gebėjimo nuolat keistis bei vyriško garderobo įliejimo į moterų spintą. Ryškių, akį traukiančių bruožų aktorė siekė dėmesį visuomet nukreipti į savo veidą, tad mėgdavo pabrėžti įmantriai išlenktus antakius, akis paryškindavo ilgomis blakstienomis, kurios tiko jos primerktų akių žvilgsniui, o lūpas tamsindavo raudonos bei bordo spalvų lūpdažiais. Panašų įvaizdį savo modeliams pritaikė ir „Jean Paul Gaultier“, kiekvieną manekenę pavertę charizmatiška viliokle.

REKLAMA

 

Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)

1940

Penktasis dešimtmetis – karo bei pirmųjų pokario metų laikai, kai didelė dalis moterų neteko ne tik vyrų, bet ir prabangos rūpintis vien tik savimi bei savo grožiu. Gležnus moterų pečius užgriuvo visa eilė vyriškų darbų – jos dirbo statybose, fabrikuose, kai kurios – net fronte, karo ligoninėse. Tai paaiškina tiek moteriškos aprangos (trūko audinių), tiek makiažo kuklumą – vos vos paryškintos akys, lūpos beveik nepaliestos lūpdažio, populiariausias – klasikinis natūralus grožis, jei pavykdavo tokį išsaugoti nepaisant nuovargio. Šių laikų ikona – aktorė Vivian Leigh, vaidinusi legendiniame kino filme „Gone with the Wind“. Nors ir buvo įžymybė, ji puikiai atitiko klasikinės tų laikų moters tipažą – kukli, paprasta, subtilaus grožio. Visai kaip „Valentino“ merginos, kurioms sukurtas makiažas spinduliavo natūralumu bei savotišku asketizmu.

REKLAMA

 

Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)

1950

Neabejotinas grožio renesansas XX amžiuje – šeštasis dešimtmetis, pasauliui dovanojęs ne tik visą eilę moderniosios kultūros šedevrų, bet ir gausybę mados ikonų, sugrąžinusių moteriškumą bei subtilų seksualumą. Užtenka prisiminti amžiaus vidurio Europos kino istoriją ir iškart pastebėtumėte, kad filmų centre atsidurdavo ne intelektualūs vyrai, o jaunos, žavingos merginos, sugebančios užkariauti bet kurią širdį. Į merginų kosmetines savo kelią rado akių pieštukas, be kurio tapo neįmanoma išsiversti mačius bent vieną Brigitte Bardot ar Sofios Loren filmą – aktorės žavėdavo katės akių stiliumi. Šių ikonų išvaizdą atkartojo ir „Dolce & Gabbana“ makiažą kūrusi Pat McGrath, manekenes pavertusi stilingomis italų deivėmis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

 

Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)

Kitoje Atlanto pusėje taip pat karaliavo moteriškumo kultas, nes ekranuose pasirodė viena visų laikų garsiausių kino industrijos moterų – seksualioji Marilyn Monroe, sukėlusi tikrą revoliuciją ir pakeitusi visą iki tol vyravusį grožio supratimą. Didelės ir putnios raudonos lūpos, tobuli šviesūs plaukai, gundantis žvilgsnis, o jau figūra... Vyrai eina iš proto, moterys – taip pat. Vis tik aktorės makiažas nebuvo toks paprastas – jos visažistas kiekvieną dieną aktorę gražindavo bent kelias valandas. Subtilesnę šios ikonos išvaizdos versiją pateikė „Jason Wu“ meistrai, manekenes pagražinę raudonu lūpdažiu bei juodu akių pieštuku.

REKLAMA

 

Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)

1960

Daugelį šių dienų moterų labiausiai įkvepiantis laikotarpis – žavingasis septintasis dešimtmetis, kai pasaulio ekranuose pirmą kartą pasirodė mergina, ankstyvą rytą dėvinti „Givenchy“ suknelę, seginti perlų vėrinį bei pusryčiaujanti prie „Tiffany's“ vitrinų. Žinoma, tai buvo Audrey Hepburn, savo elegancija bei moderniu požiūriu į madą sužavėjusi milijonus moterų. Nors ji nebuvo panaši į jokią kitą aktorę (jokių M.Monroe stiliaus iškilumų, elfą primenantys bruožai), A.Hepburn surado tai, kas tiko būtent jai – įspūdingas stirnos akis pabrėžiantis sušvelnintas katės akių makiažas bei nepamirštamos blakstienų vėduoklės. Lūpos bei skruostikauliai – beveik nepaliesti. Šį įvaizdį atkartojo M.Jacobso vadovaujami „Louis Vuitton“ mados namai.

REKLAMA

 

Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)

Antra ne ką mažiau elegantiška ikona – Monako kunigaikštienė Grace Kelly. Nors aktorės karjerą ji nutraukė dar šeštajame dešimtmetyje, septintasis tapo jos įtakos madoje laikais. Karališkosios šeimos narė ne tik rodė pavyzdį viso pasaulio moterims, bet ir žavėjo išskirtine elegancija bei klasikiniu grožiu. Ji itin mėgo tradicinį makiažą, daugelio dievinamą iki šių dienų: subtiliai pabrėžtos akys, švelnios spalvos (dažnai rausvos, rusvos) lūpos, tvarkingi, natūraliai atrodantys antakiai. Šią aktorę galima „įžvelgti“ ir „Christian Dior“ aukštosios mados kolekcijos modeliuose.

REKLAMA
REKLAMA

 

Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)

1970

Daugiau jėgos, daugiau energijos, daugiau laisvės. Aštuntasis dešimtmetis į mados istoriją įėjo dėl daugelio priežasčių: prasidėjo hipių judėjimas, į madą atėjo laisvi siluetai, dingo daugelis moterims taikytų apribojimų, tad atėjo natūralumo era. Tačiau nereikėtų to suprasti kaip apsileidimo ar drastiško išvaizdos suprastėjimo gatvėse – tiesiog atėjo nauja sąvokos „glamour“ era. Puikus to pavyzdys – legendinis serialas „Čarlio angelai“ su aktore Farrah Fawcett priešakyje. Ši įspūdinga šviesiaplaukė itin puoselėjo savo sportišką ir natūralų įvaizdį, tačiau niekuomet nepamiršo ir moteriškumo – jos akis papuošdavo švelniai spindintys šešėliai, lūpas padengdavo šviesus lūpdažis, o oda kerėdavo dailiu įdegiu. Tokia – ir „Versace“ moteris, leidžianti spinduliuoti natūraliam grožiui, tačiau švelniai pabrėžianti savo geriausius bruožus.

 

Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)

1980

Ekstremalu, ryšku, netikėta – tokiais žodžiais tikslingiausia apibūdinti devintąjį dešimtmetį, kai aprangos bei makiažo madas pradėjo diktuoti ne ekrano žvaigždės, bet muzikos pasaulio įžymybės. Vyrai atrodydavo kaip moterys, moterys šokiruodavo vyriška išvaizda, visur vyravo itin ryškus neoninis makiažas bei tarsi iš kitos planetos nužengusių būtybių įvaizdis. Štai Debbie Harry iš „Blondie“ dažnai stebindavo visiškai atnaujintu bei pakeistu klasikiniu makiažu, Boy George tapo savotiška lyčių supanašėjimo ikona, o Annie Lennox drąsiai išbandė viską, ką tik galėjo – vyriškus drabužius, netikėtą makiažą. Nors tų laikų eksperimentus sunku nusakyti kaip vieną bendrą tendenciją, ant pavasario podiumų buvo galima pastebėti keletą ne ką mažiau šokiruojančių idėjų – „Fendi“ aukso vokus, „Miu Miu“ raudonas akis.

REKLAMA

 

Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)

1990

Metas paneigti viską. Į muzikos bei grožio madą įžengus „grunge“ stiliui, visos klasikinės vertybės buvo pasmerktos lėtai stagnacijai – drabužiai tapo beformiai ir nykių spalvų, o grožis atsidūrė paskutinėje vietoje. Paauglės susižavėjo Courtney Love įvaizdžiu – „nei nuoga, nei apsirengusi“ tipo stiliumi bei nutekėjusiu, tarsi kelias dienas nevalytu makiažu. Apie akis atsirasdavo ryškus tamsaus šešėlio pėdsakas, lūpas kartais paryškindavo keistos spalvos lūpdažis. Šią „grunge“ tendenciją savo pristatymuose panaudojo ir „Rodarte“ duetas bei Alexanderis Wangas.

 

Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)

2000

Nors ir sunkoka atrasti tinkamą apibūdinimą visam pirmam XXI a. dešimtmečiui, nusprendėme pateikti savo vertinimą. Jis tapo įdomia viso XX a. tendencijų samplaika, o tai atsispindėjo ir grožio madoje, kurios ikonomis tapo britės Amy Winehouse bei Kate Moss. Jos abi – novatorės bei maištininkės, sau drąsiai taikiusios net ekstremaliausius įvaizdžius. Štai Amy visiškai perkūrė šeštojo dešimtmečio katės akių makiažą, o Kate savąjį „heroin chic“ sulipdė iš įvairių dekadų detalių, tačiau taip pat jautė ypatingą trauką klasikiniam penkiasdešimtųjų grožiui. Vienai šių ikonų savo kolekciją dedikavo ir „Jean Paul Gaultier“ mados namai, aukštosios mados pristatymą pavertę savotišku Amy Winehouse atiminimo renginiu.

Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)Makiažo evoliucija (nuotr. Gamintojo)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų