Po labai neskaidrių Seimo rinkimų šalyje kilo politinė krizė. Rimtų abejonių dėl neskaidrių rinkimų kildavo jau ir anksčiau, tačiau iki šiol Vyriausiajai rinkimų komisijai pavykdavo viską užglaistyti, todėl dabar kilusį didelį žmonių nepasitenkinimą vertinu labai teigiamai ir viltingai, nes rinkimai Lietuvoje kuo toliau, tuo labiau tampa parodomieji ir vis mažiau atspindi Tautos valią. Negalima leisti, kad šalį valdančios politinės- finansinės grupuotės valdytų rinkimų procesą ir nulemtų jų rezultatus. Esu įsitikinęs ir patyręs, kad šie rinkimai vyko pažeidžiant esminius konstitucinius demokratinių, laisvų ir sąžiningų rinkimų principus.
Aiškinimai, kad pažeidimai buvo maži ar turėję mažai įtakos galutiniams rezultatams, tėra tik pasiteisinimas ir siekis legitimuoti neskaidriai išrinktą naujos kadencijos Seimą. Tuo labiau, kai Konstitucinis Teismas 2004 m. lapkričio 5 d. išvadoje konstatavo, kad konstitucinėje demokratijoje politinių atstovaujamųjų institucijų formavimui yra keliami ypatingi reikalavimai; šios institucijos negali būti formuojamos tokiu būdu, kad kiltų abejonių dėl jų legitimumo, teisėtumo.
Prezidentės kreipimasis į Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą su paklausimu dėl išvados, ar nebuvo pažeistas Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymas yra ne tik teisiškai, bet ir politiškai motyvuotas, nes yra siekis apginti pamatinius demokratijos principus. Demokratinė valstybė privalo turėti legitimią ir teisėtą valdžią. Teisinėje valstybėje yra labai svarbu laikytis teisės aktų nustatytų procedūrų, todėl jų pažeidimai reiškia teisėtumo ir galiojimo problemas. Kadangi atstovaujamųjų institucijų formavimui yra keliami ypatingi reikalavimai, procedūrų VRK darbe nesilaikymai yra šiurkštūs rinkimų pažeidimai.
Be to, negalima išskirti toje pačioje rinkimų apygardoje į teisėtą daugiamandatę ir neteisėtą vienmandatę, kai apygardoje pažeidimai buvo padaryti tokie patys. Rinkimai turi būti tokie skaidrūs, kad į Seimą nepatektų nei vienas neteisėtai, nedemokratiškai išrinktas asmuo ir negalėtų įgauti Tautos atstovų teisių bei įgaliojimų veikti Tautos vardu ir interesais. Rinkimuose tas turi būti užtikrinta, nes kitaip visas Seimas bus suformuotas pažeidžiant teisinius ir demokratinius principus. Konstituciniam Teismui pripažinus Seimo rinkimus daugiamandatėje apygardoje neteisėtais, turėtų būti organizuojami visiškai nauji rinkimai ir visose vienmandatėse apygardose, ir nedelsiant. VRK ir suinteresuotų politikų aiškinimai, kad pakartotiniai rinkimai vyktų tik po pusmečio - neteisingi. LR Konstitucijos 58 str.parašyta, kad naujo Seimo rinkimai turi būti surengti ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo sprendimo dėl pirmalaikių rinkimų priėmimo.
Analogiškai turėtų būti ir KT pripažinus Seimo rinkimus neteisėtais. Juk nauji rinkimai yra ne tam, kad TS-LKD liktų valdžioje ar suteiktų galimybę neprileisti Darbo partijos prie valdžios, todėl, mano nuomone, rinkimai galėtų įvykti prieš Kalėdas arba netrukus po Naujųjų metų. Kitaip bus nuskriausti sąžiningi rinkimų dalyviai. Tik kaip įmanoma greičiau įvyksiantys rinkimai gali užtikrinti, kad sąžiningai dabartiniuose Seimo rinkimuose išrinkti asmenys, sėkmingai pakartos savo sėkmę. Nauji rinkimai - galimybė atstatyti teisingumą ir suteikti legitimumą naujos kadencijos Seimui. Į susiformavusią Tvarkos ir teisingumo, Socialdemokratų, Darbo partijos koaliciją žiūriu tolerantiškai ir tai - netgi geriau negu nusivadovavusi, užpelkėjusi TS-LKD. Be to, Tautos teisė išsirinkti tokią Tautos atstovybę, kuri reikštų jos tikrąją aukščiausią suverenią galią, negali būti ginčijama ar jos nepaisoma.
Mindaugas Pliauga