Lietuvos akcijų birža po truputį atsigauna, nedarbo lygis mažėja, o optimizmas ir lūkesčiai didėja. Tikėkimės, jog ekonomika stabilizuojasi.
Tačiau tikėtis neužtenka. Kaip sako kinų patarlė: „Tikėkis geriausio, ruoškis blogiausiam“. Tačiau ir pasiruošti nėra taip paprasta, nes sunku prognozuoti ateitį.
Vis dėlto, ruoštis reikia. Neturime krištolinio rutulio, tačiau turime tris prioritetinius patarimus lyderiams, kurie gali pagerinti savo vadovaujamos bendrovės klimatą.
Išsiaiškinkite didžiausias rizikas ir imkis veiksmų
Dabar. Įvardykite didžiausias kliūtis, su kuriomis gali tekti susidurti. Didžiulio kliento praradimas? Staigus pardavimų sumažėjimas? Prasta asmeninė sveikata?
Įsivaizduokite, kad šios problemos jau jus užklupo ir kaip su jomis kovosite. Nors planas ir neužtikrina sėkmingo problemų pašalinimo, tačiau padidina sėkmės tikimybę.
Sėkmės tikimybė išauga todėl, kad pradedate priimti veiksmingus sprendimus, pavyzdžiui, mažinti sąnaudas, kaupti grynuosius pajamų srautus, vėliau atsiskaitinėti su tiekėjais ir pan.
Taip pat atidžiai pamatuokite riziką, kurią prisiimate. Dažnai sunkmečio laikotarpiu lyderiai stengiasi laimėti nedaug, t.y. nestipriai sumažinti riziką – tai ir yra didžiausia rizika.
Atlikite nulinį planavimą
Kas duodavo pelną prieš penkis metus, šiandien gali duoti nuostolį. Pasaulis nuolat keičiasi (technologiškai, globaliai, ekonomiškai) ir jūs privalote prisitaikyti. Turite pažvelgti į savo verslą iš šono, naujai.
Ar jūsų strategija vis dar atrodo patraukliai? Ar vartotojų poreikiai nepasikeitę? Ar turite tinkamos kompetencijos darbuotojus, galinčius atlikti reikiamos kompetencijos darbus? Ar reikia keisti lyderystės stilių? Atsakymai į šiuos klausimus turėtų padėti nuspręsti ar būtina atnaujinti bendrovės strategiją.
Atsakyti į šiuos klausimus atrodo paprasta, bet iš tiesų taip nėra. Tai yra verslo esmė – patys svarbiausi sprendimai. Kai kurie lyderiai pernelyg emociškai prisirišę prie esamo verslo, tad pokyčių atsisako
Jeigu atpažinote save, paprašykite 3-4 darbuotojų ar kolegų padaryti nulinio planavimo analizę. Tegul jie atsako į klausimą, ką darytų kitaip, jei tai būtų naujas verslas? Toks paprastas sprendimas dažnai suveikia.
Elkitės kaip lyderis
Išlikite emociškai ramus ir stabilus. Didžiausias galimas ekonominio sunkmečio nuostolis yra ne pinigų praradimas, o pasitikėjimo ir reputacijos praradimas. Kai viskas klostosi mums nepalankia linkme, puolame ieškoti kaltų ir prarandame savitvardą.
Sunkūs laikai pažadina baimę ir nesaugumą daugelyje mūsų. Tačiau viską nulemia ne aplinkybės, o tai, kaip į jas reaguojame. Pasiųskite žinutę savo darbuotojams apie tai, kas jūs esate, kokios jūsų vertybės ir kaip jie turėtų į viską reaguoti. Tai laikas, kai reikia perimti vairą į savo rankas ir žiūrėti pirmyn.
Ateinantys keleri metai gali būti puikus laikas galimybėms realizuoti, nors, reikia pripažinti, nežinomybė rinkoje – didžiulė. Jeigu susikoncentruosite ties rizikos valdymu, nuliniu planavimu bei būsite puikus pavyzdys, turite didelius šansus suklestėti ir po ekonominio sunkmečio tapti dar stipresniu.