Londone mirė vienas originaliausių Jungtinės Karalystės menininkų, skandalingos reputacijos dailininkas, talentingas rašytojas ir rafinuotas dendis Sebastianas Horsley.
S. Horsley ypač išgarsėjo įgyvendinęs vieną skandalingiausių meninės saviraiškos aktų, kai 2000 m. Filipinuose jis tapo pirmuoju nukryžiuotu vakariečiu per kasmet radikalų katalikų rengiamą religinę ceremoniją.
Savo ateistinės pasaulėžiūros neslėpęs ekscentrikas šį aktą įvardijo kaip tobulą būdą paliesti klasikinę nukryžiavimo temą. Horsley teigė, kad asmeninė patirtis labiausiai priartina prie meninės išraiškos autentiškumo ir dažnai save vadino „metodo“ menininku. Šio metodo esmė buvo viską patirti savo kailiu, todėl menininko patirčių paletė išties stulbina.
Milijonierių vaikas nardė, kad tapytų ryklius
Gimęs milijonieriaus šeimoje Jorkšyro grafystėje ir paauglystėje išvykęs į Londoną jis dalyvavo trijų pankroko grupių veikloje, tačiau vienintelis apčiuopiamas tos veiklos rezultatas buvo šnypštas. „Nesuprantu, kodėl netapome populiarūs, juk mūsų muzika buvo tokia katastrofiška“, – prisimindamas bandymus tapti pankroko žvaigžde ironiškai stebėjosi menininkas.
Vėliau S. Horsley įstojo į elitinę St. Martin's meno mokyklą, bet po kelių mėnesių iš jos buvo pašalintas išaiškėjus, kad jis suklastojo savo studijų finansavimą garantuojantį dokumentą. Mandagiai atsiprašęs mokyklos administracijos ir pats sau taręs, kad tokios institucijos tik žaloja menininko individualumą, 1997 m. S. Horsley atsidūrė Vakarų žiniasklaidos dėmesio centre su savo ryklius vaizduojančių paveikslų serija.
Trokšdamas nutapyti plėšrumą simbolizuojančius gyvūnus jis išmoko nardyti ir su kino filmo „Nasrai“ pagrindinio konsultanto vadovaujama ekspedicija išvyko pietų Australijos pakrantėn, kur po vandeniu apsauginiame metaliniame narve stojo akistaton su mirtinai pavojingais grobuonimis.
Sebastianas Horsley (Scanpix nuotr.)
„Buvau tarytum natūraliai pakylėtas į ekstazę. Niekada nesijaučiau gyvesnis. Rykliai išnirdavo iš tamsos, griebdami jiems numestą mėsą kartais trenkdavosi į narvą – vandens spalva tapdavo tokia nuostabi. Iš tikrųjų sužinai, ką reiškia jaustis gyvam, tiktai akis į akį susidūręs su mirtimi“, – taip tuomet savo patirtį apibūdino menininkas.
Šį nepigų sumanymą S. Horsley finansavo iš vertybinių popierių biržos maklerio veiklos, kurią jis sėkmingai vykdė tiesiog iš savo dailininko dirbtuvės. Tokiai veiklai jis jau ankščiau turėjo sukaupęs šiokios tokios verslininko patirties – devintajame dešimtmetyje kartu su žinomu Škotijos kriminalinio pasaulio autoritetu buvo įsteigęs keletą veiklos skaidrumu nepasižymėjusių įmonių, kurių teikiamu pelnu finansavo buvusius kalinius ir narkomanus remiančią organizaciją.
Sukūrė hiperseksualaus dendžio įvaizdį
Tokio audringo gyvenimo sūkuryje nenuilstantis aštrių pojūčių medžiotojas išmėgino dar vieną užsiėmimą – kurį laiką dirbo intymias paslaugas teikiančiu „berniuku pagal iškvietimą“. Menininkas demonstratyviai didžiavosi, kad niekada neturėjo „tikro“ darbo: „netikiu, kad žmogus gali būti naudingas, štai kodėl man patinka menas – jis visiškai nenaudingas“.
Tuo pat metu S. Horsley ėmė reikštis ir kaip talentingas literatas žurnalui „Erotic Review“ kurdamas tekstus, kuriuose savo gyvenimiškas patirtis ir nepažabojamą sąmojį drastiškai transformavo į skaitytoją provokuojančią emocinę ataką. Įtaigiai rašydamas sekso, narkotikų ir mirties temomis rašytojas stengėsi visaip šokiruoti ir taip priversti skaitytoją atitrūkti nuo kasdienybės. Tuo tikslu jis kryptingai kūrė savojo literatūrinio „aš“ – hiperseksualumu trykštančio rafinuoto Londono dendžio – įvaizdį.
Sebastianas Horsley (Scanpix nuotr.)
Aikčiojant sužavėtiems gerbėjams bei kritikams griežiant dantimis S. Horsley šiuo įvaizdžiu neprilygstamai žaidė ir tikrovėje, prie jo meistriškai derindamas savo pankišką praeitį, polinkį į romantizmą ir įsitikinimą, kad gyvenimas turi būti meno kūriniu.
2007 m. S. Horsley savo gyvenimą aprašė knygoje „Dandy in the Underworld“, kurią solidžiausi pasaulio leidiniai išskyrė kaip vieną įspūdingiausių pastarojo meto memuarinių kūrinių, pavadindami ją „nuostabiai nepadoria“ bei prilygindami Salvadoro Dali išpažinimams.
Nauja Anglijos legenda
Praėjusį mėnesį garsiame Londono Soho teatre įvyko pagal šią knygą sukurtos pjesės premjera, o joje apsilankęs S.Horsley tarsi juokais sakė, kad tapimas scenos personažu yra mirties ženklas. Po kelių dienų negyvą 47 metų menininką jo bute rado draugė, įtariama mirties priežastis – narkotikų, kurių ilgą laiką jis jau nebevartojo, perdozavimas.
Britų dienraštyje „The Guardian“ Sebastianui Horsley skirtame nekrologe rašoma, kad „su jo mirtimi gimė nauja Anglijos legenda“.
Sebastiano Horsley knygą „Dandy in the Underworld“ (preliminariu pavadinimu „Padugnių dendis“) planuoja išleisti ir viena Lietuvos leidyklų.