Visą Lietuvą sukrėtė skandalas dėl cisternų, kuriomis buvo vežamos fekalijos ir sirupas. Su aštriais komentarais išstojo Seimo nariai, ministrai. Skandalas parodė, kuo užsiima ne tik pavienis vežėjas, bet ir pati vežėjų asociacijos „Linava“ vadovybė, privalanti tokius reiškinius kontroliuoti. Kas iš tikrųjų vyksta „Linavoje“?
Spalio 29 d. vyks asociacijos „Linava“ kongresas, kuriame, kaip teigiama, bus perrinktas dabartinis asociacijos vadovas Algimantas Kondrusevičius, tad didelė asociacijos narių grupė, siekdama išsaugoti verslą ir turėti darbingą vadovybę, bus tiesiog priversta dabartinę „Linavos“ vadovybę paskandinti teismuose.
Vadovo rinkimai nulemti netobulų asociacijos įstatų, leidžiančių vadovybei surinkti įgaliojimus balsavimui iš saviškių, smulkių ir abejingų vežėjų. Yra nemažai tokių, kurie dėl finansinių sunkumų nesumokėjo nario mokesčio, ar nori nuo bankrutuojančios įmonės narystę asociacijoje perkelti kitai savo įmonei – iš tokių įgaliojimai „išlupami“ šantažu, gąsdinimu ar tiesiog pažadais išspręsti problemas. Arba pagrasinama netarpininkauti nusiperkant CEMT leidimų. Pavyzdžiui, tokį žmogų – Vladimirą Izmailovą – „Linavos“ vadovai turi Alytaus regione – įgaliojimus renka negailėdamas nei jėgų, nei laiko, nes „tikslas pateisina priemones“. Į „Linavos“ revizijos komisijos vadovo postą pretenduojantis alytiškis V. Izmailovas buvo teisėsaugos du kartus oficialiai perspėtas dėl ryšių su Alytaus nusikalstama „Tamošių“ grupuote. Asociacijos vadovybės toks asmuo ir jo ryšiai netrikdo...
Įgaliojimus balsavimui vežėjai praminė „vėduoklėmis“. Jomis rugsėjo mėn. prabalsuota Vilniaus regiono pakartotiname rinkiminiame susirinkime, kai už prezidentą A. Kondrusevičių du jo bendrovės UAB „Transvelas“ darbuotojai –Juzef Kozlovskij ir Aleksandras Repovas – balsavo net su 23 iš kitų vežėjų gautais įgaliojimais. Kadangi šie du darbuotojai nuo prezidento finansiškai ir ekonomiškai priklausomi, tai tolygu, kad A. Kondrusevičius balsavo už save, o tai jau asociacijos atžvilgiu sukelia interesų konfliktą ir pažeidžia įstatymus. Todėl šie balsai neturėjo būti užskaitomi. Bet vis tiek užskaityti. Skaičiuojama, jog A. Kondrusevičius Vilniaus susirinkime per minėtus neskaidrius įgaliojimų naudojimo atvejus turėjo mažiausiai 60 „vėduoklinių“ įgaliojimų, o tai sudarė daugiau nei pusę susirinkime „gyvai“ balsavusiųjų...
Panašus scenarijus laukiamas ir visos asociacijos kongrese. „Linavos“ valdžiai būtina išsilaikyti, todėl ji atvirai ignoruoja net daugiau nei trečdalio – 233 – asociacijos narių (viso asociacijoje 630 narių) reikalavimą prieš rinkiminį kongresą sušaukti nerinkiminį – įstatų pakeitimui.
Stengtis dabartiniams asociacijos vadovams yra dėl ko – Lietuvoje vieta, kur pieno upės plaukia ir yra „Linava“. Tikras rojus: jei kartą atsisėdai – joks Dievas neišvarys; gali raškyti rojaus obuolius kiek tik telpa.
Vežėjai, sukūrę visuomeninį judėjimą „Už skaidrumą „Linavoje“, vis garsiau reiškia nepasitenkinimas prezidento A. Kondrusevičiaus veikla. Jis kaltinamas asociacijos pinigais remiantis savo įmonę „Transvelas“ bei kitais nusižengimais.
Kaip rodo neseniai atliktas auditas, asociacijai „Linava“, tame tarpe ir UAB „Linavos" servisui, yra skolingi ir niekaip negali atsiskaityti bei veda prie bankroto visą asociaciją šie prezidiumo nariai: viceprezidentas Jonas Grybauskas (BĮ „Litmaz-servis“) – 1.048.890,00 Lt, Prezidiumo narys Bronius Malinauskas (UAB „Kalchas“) – 393.463,00 Lt, Prezidiumo narys Artūras Grigaliūnas (UAB „Refta“) – 133.967,00 Lt, buvusi Prezidiumo nario Kęstučio Šarkausko vadovaujama įmonė UAB „Baltijos vilkikai“ įsiskolino per 1.113.000.00 Lt. Bendra asociacijos „Linava“ prezidiumo narių skola sudaro 2.776.320,00 Lt. Kiti asociacijos „Linava“ nariai skolingi 914.591,00 Lt.
Jei vienam iš asociacijos vadovų nutinka sunkumai versle – nieko baisaus, „Linava“ gali suteikti finansinę paramą. Tokią, pavyzdžiui, yra gavęs viceprezidentas J. Grybauskas – net 570 tūkst. litų.
Ne be nuodėmės ir paties prezidento A. Kondrusevičiaus įmonė UAB „Transvelas“, kuri buvo nuolatine asociacijos „Linava“ ir UAB „Linavos“ servisas skolininke. „Linava“ pati finansavo savo prezidento organizuotus medicininės labdaros pervežimus, mokant už vieną atvežimą po 14-20 tūkst. litų. Per 2009 metus „Transvelas“ už pervežimus gavo 0,5 mln. litų ir taip padengė bendrovės skolas.
Yra pagrįstų įtarimų, kad turima padėtimi A. Kondrusevičius pasinaudoja siekiant sudaryti sunkumus konkurentams. Taip buvo nutikę 2009 m., kai Rusijoje ne kartą dėl administracinių pažeidimų baustas „Transvelas“ nepateko Rusijos pareigūnų sudarytus „juoduosius sąrašus“, į kurį patekusioms įmonėms „Linavos“ TIR departamentas uždarė TIR knygelių išdavimą. Tokiu būdu buvo sudarytos problemos dviem stambiausioms A. Kondrusevičius konkurentams: UAB „Girteka“ ir UAB „Transporto vystymo grupė“.
Beje, bendrovė UAB „Linavos“ servisas, kuri nevykdo jokių pervežimų ir be jokio ekonominio paskaičiavimo, 2009 m. gegužės 28 d. nusipirko SAMRO tentinę puspriekabę už 23 tūkst. eurų lizingo būdu ir kitą dieną perdavė ją „Transvelui“ panaudos gavėjo sutarties pagrindu be jokio užmokesčio, suteikiant teisę naudotis ja neribotam laikotarpiui...
Be to, Susisiekimo ministerijoje skirstant tiesioginius pervežimo ETMK (CEMT) leidimus į Rusiją, Baltarusiją ar kitas šalis (komisijai vadovauja Šarūnas Baublys, „Linavos“ prezidentas yra komisijos narys), nuolat dosniai leidimai skiriami „Transvelui“. Kadangi leidimai yra skirstomi pagal automobilių parko skaičių, važiavimų kiekį, leidimų panaudojimą, nusižengimus ir pan., tai „Transvelas“ gauna leidimus ne tik nuo vilkikų, bet ir nuo... įmonės lengvųjų automobilių skaičiaus.
Kartais Susisiekimo ministerijoje CEMT leidimai į trečias šalis tyčia užlaikomi, „pamirštami“ (buvo atvejų, kai atsakingas ministerijos pareigūnas išvyko atostogauti, laiku nepasirūpinęs leidimais), taip rinkoje sukeliant krovinių pervežimų įkainius. Pabrangusiais pervežimais pasirūpina ir visada leidimus turintis „Transvelas“...
Beje, „Linava“ jau yra nupirkusi iš A. Kondrusevičiaus žmonos Rasos dovanų salono „Jeruzalės studija“ įvairių suvenyrų, brangių dovanų bei puošmenų už 1 mln. litų. Žmonos verslas klesti. Panašiai ir su komandiruotėmis: kur A. Kondrusevičius bevažiuotų, viską (kelionės išlaidas, viešbučius, kt.) padengia „Linava“.
Faktiškai galima kalbėti apie susiklosčiusią situaciją, kai „Transvelui“ dirbantys žmonės algą gauna... iš „Linavos“. Arba pasakyti kitais žodžiais: A. Kondrusevičius supainiojo „Transvelo“ ir „Linavos“ kiemus – abiejuose elgiasi kaip nuosavame.
Dar pernai metų pabaigoje „Linavos“ prezidiumo narys Kęstutis Šarkauskas viešai kreipėsi į asociacijos narius, kuriame tiesiogiai apkaltino A. Kondrusevičių savo įmonės protegavimu. „Tiesiog malonu matyti, kaip atkakliai prezidentas siekia savo užsibrėžto tikslo, – teigia K. Šarkauskas, – pateikdamas prezidiumui klaidinančią informaciją apie „Linavos“ serviso generalinio direktoriaus veiklos suvaržymus ir trukdymą dirbti, pasiekė savo – buvo atšaukta valdyba, dabar bus galima sustatyti ten savus žmones, kurie nieko nevaržys, netrukdys ir bus galima sėkmingai vykdyti savo sumanymus.“
Nusižengimų sąrašą būtų galima tęsti. Neribotas kadencijų skaičius ir nepajudinamas prezidento titulas leidžia A. Kondrusevičiui lygiuotis į marksizmo klasikus: atėjo ilgam, amžiams, visiems laikams... Bent taip jis galvoja. Po „rinkiminio“ kongreso trečdalis asociacijos narių, kaip teigiama, būtinai kreipsis į teismą, nes tolimesnis šio prezidento valdymas, betvarkė, gali baigtis tikra tragedija visam šalies pervežimų automobiliais verslui: skolos gali pražudyti asociaciją, dėl ko vežėjai kurį laiką negautų TIR leidimų. Net ir nedidelė prastova virstų lietuviams milžiniškais nuostoliais, nes norinčiųjų užimti jų nišą netrūksta kaimyninėse šalyse.
A. Daugėla