Naujienų portalas tv3.lt pasidomėjo, ar stipriai yra išlaidaujama skirtingose Lietuvos teisėsaugos institucijose. Nevarginsime skaitytojų finansinių ataskaitų analize, bet supažindinsime su tuo, kiek mokesčių mokėtojams kainuoja įvairių institucijų vadovų ir jų pavaduotojų tarnybiniai automobiliai.
Skaičių magija
Naujausiais modeliais yra pasipildęs Policijos departamento (PD) ir Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) automobilių parkas. STT direktorius Saulius Urbanavičius bei du jo pavaduotojai dažniausiai vairuoja „VW Passat“ markės automobilius, kurie pagaminti 2015 bei 2016 metais. Pavyzdžiui, naujausio „VW Passat 4motion“ modelio vidutinė vertė rinkoje svyruoja nuo 37 iki 42 tūkst. eurų.
Tuo tarpu policijos generaliniam komisarui Linui Pernavui skirtas tarnybinis automobilis „Škoda Superb“ (2014 m.), kuris buvo pirktas už 31 570 eurų. Jo pavaduotojas Edvardas Šileris naudojasi šiemet pagamintu visiškai naujutėlaičiu „Škoda Superb“ modeliu, už kurį buvo sumokėta 35 430 eurų. Šie automobiliai yra įsigyti išperkamosios nuomos būdu. Šiuo metu 2014 metų „Škoda Superb“ be specialios policijos naudojamos įrangos galima įsigyti už 18-22 tūkst. eurų. O 2016 m. modelio kaina svyruoja 28 iki 35 tūkst. eurų.
Kitų teisėsaugos įstaigų vadovai turi žymiai kuklesnius automobilius. Štai Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos (FNTT) direktorius Kęstutis Jucevičius tarnybos metu naudojasi 2004 metų, o jo pavaduotojai Šarūnas Rameikis bei Vytautas Giržadas – 2008 metų gamybos automobiliais „Toyota Avensis“. 2004 metais gamintas automobilis „Toyota Avensis“ FNTT buvo įsigytas už 22 tūkst. eurų, o 2008 metais – už 20,5 tūkst. eurų. Naudotų automobilių rinkoje 2004 „Toyota Avensis“ šiuo metu kainuoja apie 3 tūkst. eurų, o 2008 modelis – apie 6 tūkst. eurų.
Savo ruožtu Generalinės prokuratūros (GP) vadovas Evaldas Pašilis, jo pavaduotojas Žydrūnas Radišauskas bei departamentų vyriausieji prokurorai visai neturi asmeninių tarnybinių automobilių. Jiems yra priskirti vairuotojai, kurie vairuoja 2007 metų „Toyota Avensis“ automobilius. Už tais metais pirktą modelį sumokėta 20 128 eurai. Dabar šio automobilio vidutinė vertė yra apie 5,5 tūkst. eurų.
Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) vadas generolas Renatas Požėla vairuoja 2004 metų „Audi A6“ automobilį. Už jį 2007 m. sumokėta 20 tūkst. eurų. Tiesa, šiuo metu, anot VSAT atstovų, ši transporto priemonė nebėra naudojama dėl nusidėvėjimo. Rinkoje 2004 m. automobilį „Audi A6“ galima įsigyti už 5-5,5 tūkst. eurų.
STT atstovė: neturime nė vieno prabangaus automobilio
Kiek kainuoja STT vadovų automobiliai, Viešųjų ryšių skyriaus vadovė Renata Saulytė neatskleidė. Ji pabrėžė, kad tarnyba šiuo metu nuomoja 12 automobilių. Už juos kas mėnesį vidutiniškai sumokama 6 200 eurų.
„Nurodyti kiekvieno iš 12 šiuo metu nuomojamų automobilių nuomos kainų atskirai negalime, nes tarnyba skirtingais etapais, išdėstytais kelerių metų laikotarpiu ir skirtingomis sutartimis perka automobilių nuomos paslaugą visiems 12 automobilių.
Maža to, mūsų tarnybinių automobilių nuoma apima ne bazinį, o pilną teikiamos paslaugos paketą – į automobilių nuomos kainą įskaičiuotos techninio aptarnavimo, garantinio remonto, ratų keitimo, padangų saugojimo, draudimo paslaugos bei draudiminių įvykių administravimo, taip pat kai kuriuose automobiliuose specialiųjų priemonių – švyturėlių, tamsintų stiklų ir kt. įrengimo išlaidos“, - pasakojo R. Saulytė.
Anot jos, taikant automobilių nuomos modelį sutaupoma maždaug 20-25 proc. automobilių remontui skirtų lėšų. Todėl STT planuojama automobilių nuomos eksploatavimo modelį rinktis bei taikyti ir ateityje.
Nors STT vadovų tarnybiniai automobiliai galėjo būti ir paprastesnės komplektacijos, STT atstovė tikino, kad jie tikrai nėra prabangūs. „Noriu pabrėžti, kad STT neturi nė vieno automobilio, rinkoje priskiriamo vadinamų prabangių ar reprezentacinių automobilių klasei. Trys iš 12 tarnybos disponuojamų nuomojamų automobilių yra vidutinės klasės, likusieji priskiriami kompaktinių automobilių klasei – tai „Škoda“, „VW Golf“, „Subaru“ ir kiti modeliai“, - pridūrė tv3.lt pašnekovė.
Pašnekovė pridūrė, kad visi be išimties tarnybiniai automobiliai naudojami tiesioginėms STT funkcijoms atlikti: „Transporto priemonės naudojamos ir kriminalinėje žvalgyboje, paprastai prioritetus teikiame ir renkamės patogius bei funkcionalius, kompaktinės arba vidutinės klasės automobilius. Renkantis automobilius nuomai vertiname ir tai, ar bent dalis turimų tarnybinių automobilių bus galima naudoti reprezentuojant tarnybą – sutinkant užsienio svečių delegacijas, komandiruočių metu, administracinėje ir kitoje veikloje.“
Generalinis policijos komisaras: turimi automobiliai nėra brangūs
Lietuvos policijos generalinis komisaras L. Pernavas teigė, kad naudojasi tarnybiniu automobiliu, kuris buvo nupirktas jau anksčiau, nei jis pradėjo dirbti šiose pareigose.
„Mano nuomone, mūsų turimi automobiliai tikrai nėra prabangūs, analogiškus automobilius šiuo metu perkame ir patruliams. Artimiausiu metu juos gaus visų apskričių patrulinių padalinių darbuotojai.
Laikausi tokio principo, kad visi policijos pareigūnai turi važinėti kokybiškais ir saugiais automobiliais. Tai pagrindinis mūsų kriterijus, perkant naujus automobilius. Aš ir mano pavaduotojai kiekvieną dieną važinėjame po visą Lietuvą ir susitikinėjame su darbuotojais bei kitais asmenimis, todėl automobilyje praleidžiame didelę dalį savo darbo laiko“, - atkreipė dėmesį generalinis komisaras.
Portalo tv3.lt pašnekovas pridūrė, kad naujausiais „Škoda Superb“ automobiliais naudojasi ne tik jis pats, bet ir abu jo pavaduotojai, o esant reikalui, kai transporto priemonės neužimtos, jais neva gali pasinaudoti ir kiti Policijos departamento darbuotojai.
„Per mėnesį kiekvienas automobilis pravažiuoja daugiau kaip po 4 tūkst. km. Šių automobilių kainą padidino įrengti garso ir šviesos švyturėliai, taip pat į kainą įtrauktos ir papildomos žieminės padangos“, - pridūrė L. Pernavas.
FNTT vadovas: turime rodyti pavyzdį, kaip taupyti lėšas
12 metų senumo automobilį vairuojantis FNTT vadovas K. Jucevičius pabrėžė, kad svarbiausia tarnybinių transporto priemonių funkcija – važiuoti.
„Bent jau mūsų tarnybos atstovai kažkokių ypatingų reprezentacinių funkcijų neturi. Prieš kažką pasirodyti tikrai nereikia. Tad tikrai keistai atrodytų, jei išlaidautume pirkdami itin brangius automobilius“, - tikino tv3.lt pašnekovas.
Anot jo, renkantis tarnybinius automobilius įtakos turi tam tikri įstatymai bei kiekvienos tarnybos biudžetai: „FNTT perka ekonominės klasės automobilius. Maniškis automobilis savo funkciją dar atlieka, to ir užtenka.
Mes ne valstybės vadovai, kuriems tikrai yra reikalingi prabangesni automobiliai. Priešingai, turime rodyti pavyzdį, kaip taupyti valstybės lėšas, o ne išlaidauti įsigyjant brangias transporto priemones.“
Pasieniečių vadas R. Požėla: išlaidos turi būti proto ribose
Pasiteiravus dėl išlaidų tarnybų vadovų automobiliams, R. Požėla sakė, kad reikia rasti aukso vidurkį.
„Sutikime, vadovo automobilis turi atrodyti reprezentatyviai. Bet viskas turi būti daroma proto ribose. Man skirtas 12 metų senumo „Audi A6“ buvo ankstesnių vadovų palikimas. Nesukau dėl to galvos ir naudojausi tol, kol važiavo. Bet dabar automobilis sugedo ir jo taisyti nebeverta.
Todėl šį mėnesį bandysime nuomotis automobilį. Būsiu pirmas toks eksperimentatorius. Ketina išsinuomoti naują, bet tikrai ne prabangų „darbinį arkliuką“. Tokiu atveju svarbus transporto priemonės pravažumas ir mobilumas. Yra apskaičiuota, kad nuomojantis pavyksta sutaupyti valstybės lėšų, todėl toks sprendimas atrodo racionalus“, - tikino R. Požėla.
Portalui tv3.lt pašnekovas pridūrė, kad įvairių tarnybų vadovai bei atstovai neturi lygiuotis į verslą bei pirkti limuzino klasės automobilis. „Juk tarnybą reprezentuoja žmogus, o automobilis yra tik darbo priemonė“, - apibendrino R. Požėla.
Buvęs FNTT vadovas: anksčiau lėšos iš tiesų buvo švaistomos
Buvęs FNTT vadovas, politikas Vitalijus Gailius tv3.lt tikino, kad renkantis tarnybinius automobilius svarbiausias akcentas turėtų būti jo saugumas ir patikimumas.
„Nepamirškime, kad tam tikrais atvejais tokios transporto priemonės naudojamos vykdyti specialiąsias užduotis. Tam reikalingi galingi automobiliai su specifiniais reikalavimais. Kaina, suprantama, svarbus faktorius. Tarnybiniai automobiliai yra naudojami ir tolimesnėms kelionėms, pavyzdžiui vykstant į užsienį. Jie turi būti patikimi.
Norisi tikėti, kad tas senas įprotis, kai vadovams būtinai būdavo reikalingas išskirtinis automobilis yra jau praeityje. Man taip nuoširdžiai norisi tikėti. Žinant Policijos departamento ar STT vadovus, tai tikrai jiems tas automobilis su statusu nesisieja. Manau, kad jie nesureikšmina to tarnybinio automobilio“, - tikino V. Gailius.
Portalo tv3.lt pašnekovas pridūrė, kad reikia nepamiršti, jog automobiliu kartais gali naudoti ne vien vadovas: „Pats dirbau įvairiose institucijose vadovu. Turėjau man skirtą automobilį, bet juo galėjo naudotis ir visi kiti tarnybos pareigūnai. Anksčiau tikrai būdavo išskirtinumas. Būdamas policijos sistemos vadovu nesuprasdavau, kai pareigūnams trūkdavo automobilių, o šalia policijos įstaigos stovėdavo prabangus „Audi“.
Man tai atrodė visiškai nepriimtina. Automobilis šiandien yra ne statuso ženklas. Reikia sutikti, kad neperkami „Mercedesai“, kurie kainuoja 150 tūkst. eurų. Panašius anksčiau vairuodavo įvairių įstaigų vadovai. Arba tarnybinius džipus pirkdavo ir naudodavo, tarkime, medžioklei. Bet to jau nebėra.“