Į Vilnių susirinkę Europos aukštųjų teatro mokyklų vadovai kartu ieško galimybių išsaugoti teatro meno pamatines vertybes rinkos sąlygų ir pramogų dėsnių veikiamoje kultūroje.
„Teatro menas: teatro meno mokyklų atsakomybė ir pareiga" – tokia pagrindine tema diskutuojama nuo vakar sostinėje vykstančiame teatro pedagogų susitikime „Scaneris".
Būtini pokyčiai
„Scaneris" - tai visą šią savaitę sostinėje vykstančio pirmojo Europos aukštųjų teatro meno mokyklų festivalio „Dekalogas-Dialogas" dalis. Apie aukštųjų teatro meno mokyklų problemas prie apskirtojo stalo diskutuoja Lietuvos, Prancūzijos, Vokietijos, Italijos ir Skandinavijos valstybių mokyklų vadovai. Čia kalbama ne tik apie aktorių, dramaturgų, scenografų ruošimą teatro mokyklose, bet ir apie visos Europos mokyklas jaudinančio Bolonijos proceso galimybes ir grėsmes.
„Scanerio" metu aptariamos ir Lietuvos teatro meno ugdymo proceso problemos. Jų, pasak režisieriaus, festivalio „Dekalogas-Dialogas" idėjos autoriaus Gintaro Varno, yra ne viena.
„Lietuvoje aktoriai vis dar rengiami pagal iš sovietmečio paveldėtą sistemą. Ketverius metus su jaunaisiais aktoriais dirba tik vienas kurso vadovas. Tačiau norint, kad studentai nevirtų vien savo sultyse, į ugdymo procesą būtiną įtraukti daugiau Lietuvos ir užsienio režisierių, galinčių jaunuosius teatralus supažindinti su skirtingomis teatro mokyklomis bei jų tradicijomis", - teigia G. Varnas.
Režisierius apgailestauja, kad įnešti naujų vėjų į Lietuvos aktorių ruošimo procesą trukdo teatralų ruošimui skiriamų pinigų stygius. Egzistuoja ir problema dėl mūsų mentaliteto.
„Progresą stabdančio sovietinio kraujo Lietuvoje dar likę sočiai. Be abejo, ši problema spręsis savaime, keičiantis kartoms. Tačiau tai ilgas ir lėtas procesas", - pažymi G. Varnas, – „Dažnai girdime, kad Lietuvos aktorių rengimo sistema yra itin pažangi. Deja, taip nėra. Lietuvą garsinantis teatras – tai tik kelių atskirų režisierių nuopelnas, kurie per ilgą laiką užsiugdė savus aktorius".
Žavi gebėjimas dirbti prastomis sąlygomis
Lietuvos jaunųjų teatralų parengimui skiriamą itin mažą finansavimą akcentuoja ir kolegos iš užsienio. Strasbūro Nacionalinio teatro Aukštosios dramos meno mokyklos studijų direktorė Dominique Lecoyer tikina, kad jai paliko įspūdį Lietuvos teatro pedagogų gebėjimas profesionaliai dirbti net ir neturint pakankamai lėšų.
„Mūsų darbo sąlygos itin geros. Tad susižavėjome tuo, ką čia išvydome. Stebina, kaip dirbdami tokiomis prastomis sąlygomis Lietuvos teatro pedagogai pasiekia stulbinančių rezultatų. Tai mus moko neprarasti tikėjimo ir įgauti stiprumo, net ir susidūrus su finansinėmis problemomis", - sakė D. Lecoyer.
Kūrė viena tema
Spalio 26-31 d. Vilniuje vykstantis Europos aukštųjų teatro meno mokyklų festivalis „Dekalogas-Dialogas" – paskutinis ir svarbiausias metus trunkančio tarptautinio projekto renginys. Penkios žymios Europos teatro aukštosios mokyklos – Strasbūro, Liono, Milano, Frankfurto ir Vilniaus, garsėjančios savo mokiniais, pasaulyje pripažintais režisieriais, scenografais ir aktoriais, Lietuvos publikai pristato čia dirbančių režisierių, pedagogų ir studentų sukurtus darbus viena – Dekalogo (Dešimties Dievo įsakymų) - tema. Festivalio „Dekalogas-Dialogas" metu taip pat vyksta įvairūs seminarai, kūrybinės laboratorijos, atviros paskaitos, kurioms vadovauja garsiosios Paryžiaus konservatorijos vokalo dėstytoja Francoise Rondeleux, Milano Akademijos dėstytojas, Comedie dell arte specialistas Renatto Gatto ir daugelis kitų.
Projektas „Dekalogas-Dialogas" yra „Vilniaus – Europos kultūros sostinės 2009" edukacinės meno programos „Europos menų mokykla" dalis.