Praėjusį savaitgalį – kovo 8-10 dienomis – kaimyninėje Rygoje vyko tarptautinė „Junior Achievement“ mokinių mokomųjų bendrovių mugė. Mugėje dalyvavo 75 komandos iš Baltijos šalių, Belgijos, Olandijos, Švedijos, Norvegijos, Vokietijos, Turkijos ir net Egipto.
Lietuvai atstovavo rekordinis mokinių bendrovių skaičius – net 27. Maloniai pavargę nuo intensyvaus darbo mugėje, mūsų šalies atstovai parsivežė du svarius apdovanojimus – už geriausią video pristatymą ir socialiai atsakingo verslo idėją.
Grįžusi iš renginio „Lietuvos Junior Achievement“ programų direktorė Daiva Strielkūnienė džiaugėsi, kad dalyvių skaičius iš Lietuvos tarptautinėse mokomųjų bendrovių mugėse tik auga. „Praėjusiais metais mugėje Rygoje dalyvavo 21 mūsų šalies komanda, o šiemet – net ketvirtadaliu daugiau. Tikimės, kad ne tik toliau augs drąsių bei verslių moksleivių skaičius, bet jaunimas nepamirš savo idėjų ir baigę mokyklas – kai kurios jų vertos didžiojo verslo dėmesio“,- teigė moksleivius į mugę lydėjusi „Lietuvos Junior Achievement“ atstovė.
Mugės dalyvius vertino griežta komisija, kurią sudarė net 23 nariai iš Latvijos verslo ir visuomeninių organizacijų: „Junior Achievement“ bei šios organizacijos rėmėjų „Swedbank“ atstovai, marketingo, komunikacijos, teisės specialistai ir kiti. Komisija analizavo bendrovių produktus, jų pristatymą, komandinę dvasią, bendrą verslo vertės suvokimą ir ekonomikos išmanymą. Visi mugės dalyviai turėjo galimybę savo idėjas pristatyti specialiai įrengtuose 4 m2 stenduose, „gyvų“ pokalbių su komisija metu ir vienos minutės trukmės iš anksto parengtais video reportažais. Būtent už puikų video pristatymą Vilniaus Žirmūnų gimnazijos mokiniai laimėjo vieną iš prizų.
Pasak Žirmūnų gimnazijos ekonomikos mokytojos Ingos Niunavaitės, vaikai džiaugiasi savo išskirtiniu pasiekimu: „Mūsų komanda sukūrė itin originalius ir smagius atšvaitus – žaismingus personažus. Džiugu, kad mokiniams netrūksta noro vystyti šią idėją ir toliau. Tikiu, kad tarptautinis įvertinimas prie to prisidėjo“. Pasak jos, komanda savo verslą pristatė animacinio filmuko formatu – jis išsiskyrė iš kitų video pristatymų, įprastai atvaizdavusių pačius mokinius. Komisijos dėmesį patraukė ir charakteringas projekto pavadinimas – „I.C.U“, šifruojamas kaip angliška frazė „I see you“, reiškianti „Aš tave matau“.
Itin reikšmingą apdovanojimą laimėjo Kauno „Vyturio“ katalikiškos mokyklos jaunieji verslininkai – jų idėja buvo paskelbta socialiai atsakingiausia. „Pomidoru kelyje“ pasivadinę mokiniai sukūrė vaikams skirtą knygutę apie saugų eismą, kuriai patys kūrė piešinukus, rašė smagius komentarus ir paliko laisvės vaikų fantazijai – piešinėlius knygelėje galima spalvinti. „Labiausiai visų dėmesį atkreipė mūsų komandos pavadinimas“,- juokėsi vienas iš idėjos autorių vienuoliktokas Vladas Kosyrinas ir atkreipė dėmesį į būtinybę rūpintis savo saugumu kelyje.
Lietuviai mugėje pristatė ir daugiau išskirtinių idėjų. Pavyzdžiui, viena bendrovė pasiūlė šlepetes su šluostėmis – užtenka vaikščioti po namus, kad grindys išsivalytų. Netrūko ir papuošalų ar tapybos ant šilko idėjų. Geriausia šių metų mokinių bendrove išrinkta olandų komanda, pasivadinusi „MilkCube“. Jie pagamino pieno kubelius, kuriuos galima naudoti kaip įprastus cukraus kubelius – tiesiog į kavos puodelį įmesti vieną kubelį pieno. Mugėje dalyvavusios komandos taip pat apdovanotos už geriausią stendą, inovatyviausią produktą, pardavimo techniką.
Lietuvoje mokinių mokomosios bendrovės kuriamos jau beveik dešimtmetį. Įkurdami trumpalaikę akcinę bendrovę ir ją valdydami, mokiniai praktiškai pritaiko ekonomikos sąvokas ir įgyja verslo įgūdžių. Jie nutaria, koks bus jų verslas, sukaupia kapitalą parduodami akcijas, gamina bei parduoda savo produkciją arba teikia paslaugas. Tarptautiniai tyrimai rodo, kad „Junior Achievement“ programas pabaigę ir jų metu mokomąsias bendroves įkūrę mokiniai žymiai dažniau pradeda savo verslą nei nedalyvavusieji programose.
Pagrindinis moksleivių mokomųjų bendrovių programos rėmėjas bankas „Swedbank“ neabejoja „Lietuvos Junior Achievement“ pastangų dėka moksleiviams ir šaliai kuriama nauda: „Mokyklos suoluose pradėtas ugdyti verslumas galiausiai pavirsta Lietuvos BVP augimu. Ypač džiaugiamės, kad moksleivių mokomųjų bendrovių skaičius auga ir tikime, kad jiems padės vis daugiau pripažintų verslininkų – pasidalins realaus verslo patirtimi, idėjomis, paskatins rinktis verslininko kelią“,- teigia „Swedbank“ Lietuvoje vadovas Antanas Danys.
Išsamiau su mokinių verslo idėjomis kiekvienas galės susipažinti mūsų šalyje vyksiančiose mokinių mokomųjų bendrovių mugėse. Kovo 29 dieną mugė vyks Kaune, balandžio viduryje bei gegužės pradžioje – Vilniuje.