Peržvelgus parduodamų automobilių skelbimus galima surasti net kelis šimtus pasiūlymų, kur transporto priemonės amžius siekia 25-30 metų. Bet automobilis automobiliui nelygus, o tai įrodo už konkrečią transporto priemonę prašoma pinigų suma.
Įvertinus visus pasiūlymus (25-30 metų senumo automobilių – aut. past.), parduodamų automobilių kainų amplitudė svyruoja nuo 100 eurų iki net 80 tūkst. eurų.
Išskirtinai brangius automobilius šįkart paliekame nuošalyje. O nuotraukų galerijoje siūlome pamatyti, kaip atrodo 25-30 metų senumo automobiliai, kurie kainuoja nuo 1 tūkst. iki 3 tūkst. eurų:
Pribrendo pokyčiams
Peržvelgus skelbimus, kur parduodami 25-30 metų automobiliai į akis krenta tai, kad dauguma jų yra siūlomi ne didžiuosiuose miestuose, o mažesniuose miesteliuose. Itin jaučiasi kainų skirtumas, kai automobilis siūlomas Vilniuje, Kaune ar Klaipėdoje lyginant su mažesniais Lietuvos miestais ir miesteliais. Didmiesčiuose panašios komplektacijos automobilis yra gerokai brangesnis. Pasidomėjome, ką apie tokias transporto priemones kalba patys savininkai.
Dar 1989 metais gamintą „Mercedes Benz“ parduodantis Vilius iš Šilalės teigė, jog jo prašoma 1 tūkst. eurų suma yra net labai gera: „Automobilis yra techniškai tvarkingas. Dyzelis tvarkingai kuriasi. Techninė apžiūra galioja net iki 2020-ųjų pabaigos.“
Paklaustas, kodėl prie skelbimo nenurodė automobilio ridos, pašnekovas net šyptelėjo: „Kam rašyti, kai realią ridą galima įvertinti tik apžiūrėjus automobilį. Man juokinga, kai parduodamas 20-30 metų senumo automobilis, o nurodoma 200 tūkst. arba 220 tūkst. rida. Geriau atvykti ir apžiūrėti patį automobilį. Tą siūlau padaryti ir besidomintiems mano parduodamu „Mercedes Benz“.
1994 metų gamybos „Audi 100“ Klaipėdoje už 2 tūkst. eurų parduodantis Julius teigė, kad nustatytos kainos nežada mažinti, nes parduoda puikios būklės automobilį:
„Turiu jį jau 12 metų. Parduodu, nes pribrendau pokyčiams. Bet automobilis yra tvarkingas, viskas kuo puikiausiai veikia. Pravažiuota 250 tūkst. kilometrų. Maža to, techninė apžiūra galioja dar metus.“
Vyras teigė, kad nėra nusiteikęs derėtis, nes jau sulaukė skambučių, kur jam buvo pasiūlytas 1 tūkst. eurų. „Daugiausia galiu nuleisti 50 eurų. Keista, kai žmonės skambina ir net neapžiūrėję derasi dėl dvigubai mažesnės kainos. Su tokiais nesiveliu į ilgesnes diskusijas“, – pokalbį užbaigė klaipėdietis.
Situacija kardinaliai nesikeičia
Senų automobilių rinką Lietuvoje komentuoja Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis:
„Visų pirma reikėtų apsibrėžti, kad yra tas senas automobilis. Lietuvoje automobilių amžius vidurkis yra apie 15 metų. Tai senu automobiliu galima laikyti tokį, kuris yra 20 metų ir „vyresnis“.
Tyrimai atskleidė, kad Lietuvos automobilių parkas apskritai yra vienas seniausių tarp visų Europos Sąjungos (ES) valstybių. Jau 15 metų automobiliui yra tikrai nemažai, o 20 metų – tikrai daug.“
Anot M. Buzelio, bendra automobilių parko situacija Lietuvoje praktiškai nesikeičia: „Faktas, kad jau turimi automobiliai kasmet sensta. Be to, į Lietuvą ir toliau įvežami senesni automobiliai. Pačią didžiausią dalį (beveik pusę – aut. past.) importuojamų automobilių sudaro 11-15 metų senumo transporto priemonės.
Maža to, į Lietuvą įvežami ir 16-20 metų amžiaus grupės automobiliai. Atlikti tyrimai parodė, kad iš visų į Lietuvą įvežamų automobilių net 63 proc. yra 11 metų ir senesni.
Tik 13 proc. iš visų įvežamų automobilių yra jaunesni nei 5 metai. Žvelgiant dar giliau, galima pasakyti, kad tik 1,8 proc. automobilių yra pagaminti vėliau nei 2017 metais.“
Naujienų portalo tv3.lt pašnekovas pridūrė, kad nors pastaraisiais metais yra pastebimas nežymus naujų automobilių skaičiaus augimas, bet Lietuva pagal šį rodiklį dar stipriai atsilieka nuo ES šalių vidurkių: „Paskaičiuota, kad ES šalyse vidutiniškai 1000 žmonių tenka 30 naujų automobilių. Lietuvoje 1000 žmonių tenka 13 naujų automobilių.“
Tuo pačiu M. Buzelis pridūrė, kad kalbant apie itin senus automobilius Lietuvoje – itin pasitarnavo prieš keletą metų priimtas sprendimas automatiškai išregistruoti techninės apžiūros neturinčias ar nedraustas transporto priemones.
„Pavyzdžiui, 2014 m. birželį Lietuvoje dar buvo užregistruota 14 500 „Opel Ascona“ modelių. Nors gatvėse jų pamatyti buvo sunku. Prabėgus keleriems metams tokios markės automobilių liko tik 135. Panašūs skaičiai ir su senaisiais „Ford Sierra“ modeliai. Prieš keletą metų jų buvo apie 17 000, o dabar šis skaičius ir 300 nebesiekia. Tad automobilių parkas pamažu „valosi“, – pokalbį užbaigė M. Buzelis.