Rugsėjo 28 d. – spalio 4 d. Šiaulių Didždvario gimnazijos ir Vroclavo licėjaus „Ekola“ mokiniai vykdo tęstinį projektą „YAARX“ (Youth actions against racism and xenophobia) – tai
7-ių dienų trukmės tęstiniai Lietuvos ir Lenkijos jaunimo mainai, kuriuose bus atliktas tyrimas apie ksenofobiją, rasizmą ir stereotipus.
Jaunimas klausysis paskaitų: „Stereotipai, ksenofobija, diskriminacija“ (lektorė Tarptautinio Bakalaureato Diplomo programos (TB DP) Istorijos mokytoja Rasa Verseckaitė), „Rasizmas ir ksenofobija“ (lektorius Pilietinių iniciatyvų centro direktorius Girvydas Duoblys), susitikimas su žydų tautinėmis mažumomis, paskaita „Žydų istorija Lietuvoje“ (lektorius Lietuvos žydų bendruomenės vadovas Simonas Gurevičius). Bus vykdoma tiriamoji apklausa, kuriamas videoklipas, rengiama metodinė medžiaga.
Rugsėjo 30 d. Vilniuje bus rengiama akcija – rasistinių grafyti valymas mieste (Sereikiškių parke). Pradžia 15.30 val. Akciją remia valymo įmonė UAB „VIPP sprendimai“.
Projekto idėja kilo iš atsigaunančių dešiniųjų radikalų judėjimo Europoje bei iš to kylančių ksenofobijos apraiškų. Be to, Jaunimo nuostatų tyrimas tik patvirtino esamą padėtį – net 23% jaunų žmonių turi neigiamas nuostatas apie lenkų tautą.
Jaunimo mainų tikslas bus atlikti ksenofobijos ir stereotipinių reiškinių analizę Lietuvoje, sintezuoti abu tyrimus ir sukurti video klipą (kuris bus talpinamas Youtube) apie ksenofobijos apraiškos formas, jos kilmę ir iš to gimstančius stereotipus.
Siekiant skatinti tarpkultūrinio ir tarpetninio dialogą, Lietuvos ir Lenkijos jaunimas tirs, žais, pajus, stebės ksenofobinius reiškinius ir stereotipų egzistavimą. Jaunimas ne tik formaliai bendraus kurdami video klipą, pristatydami savo kultūras tarptautinės vakarienės metu, bet taip pat turės puikią progą bendrauti neformalioje aplinkoje, taip sudarydami puikias sąlygas tarpkultūriniam ir tarpetniniam dialogui stiprinti tarp Lietuvos ir Lenkijos.
Planuojama veikla susideda iš tiriamosios apklausos Lietuvoje, duomenų analizavimo ir išvadų formulavimo, interaktyvių multikultūrinį supratimą skatinančių žaidimų bei kūrybinio proceso. Šie neformalaus švietimo metodai leis jaunimui lavinti įvairius įgūdžius (bendravimo ir bendradarbiavimo su kitomis kultūromis, darbo pasidalijimo, organizacinių reikalų tvarkymo, duomenų analizės ir IKT raštingumo) bei ugdys tarpkultūrinį pakantumą ir toleranciją.
Mokytojai, tuo tarpu, sukurs metodines rekomendacijas kaip naudoti medžiagą įvairiuose pamokuose (anglų k, istorijos, politikos ar pilietinio ugdymo).
Idėja temai kilo iš Lietuvos ir Lenkijos bendros istorijos ir konfliktų įtakos, daromos plačiosios visuomenės mąstymui, atsigaunančių dešiniųjų radikalų judėjimo Lietuvoje ir Europoje bei iš to kylančių ksenofobiškų nuotaikų ir apraiškų. Jaunimo nuostatų tyrime pažymėta, jog “palyginti su visuomenės vidurkiu, žymiai daugiau jaunimo išreiškė neigiamas nuostatas žydų atžvilgiu (18 ir 32 proc.), daugiau nei dvigubai daugiau - neigiamas nuostatas lenkų (atitinkamai 10 ir 23 proc.) ir rusų (4 ir 14 proc.) atžvilgiu”.
Projektas yra tęstinis – pirmoji jo dalis buvo įgyvendinta Lenkijoje. Norint galutinai pasiekti bendruosius projekto tikslus, įgyvename antrąją jo dalį Lietuvoje.
Projekto partneriai – Liceum Ekola (Worclav) ir Šiaulių Didždvario gimnazija.