Šalies gyventojams krūpčiojant nuo vis tragiškesnių įvykių keliuose, kai avarijos nusineša dvigubai daugiau gyvybių negu kriminaliniai nusikaltimai, Seime parengta įstatymo pataisa, leidžianti vairuoti nuo 17 metų, rašo „Lietuvos žinios“.
Seimo darbo grupė parengė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo naują redakciją, kurioje atsirado ir siūlymas asmenims nuo 17 metų suteikti teisę įgyti B kategorijos vairuotojo pažymėjimą.
Darbo grupės vadovo Seimo nario Vytauto Čepo teigimu, toks siūlymas atsirado kaip galimybė jauniems žmonėms įrodyti reiškiamą pasitikėjimą jais, kaip dialogo su jaunuoliais pradžia.
"Grėsminga situacija keliuose skatina naujai įvertinti valstybinę eismo saugumo strategiją, kuri būtų pagrįsta ne direktyvomis paremtomis nuorodomis, o eismo dalyvių sąmoningumu", - sako V.Čepas. Pasak jo, derėtų įvertinti ir tokį procesą kaip akceleracija. Juk akivaizdu, kad dabartinis šešiolikmetis išsivystymu prilygsta, o kartais netgi pranoksta, prieš dešimt metų buvusį dvidešimtmetį.
"JAV jaunimas vairuoja nuo 16 metų, ir nieko baisaus nenutinka. Kai kuriose Europos šalyse taip pat pradedama vairuoti anksčiau negu nuo 18 metų. Aš taip pat siūliau leisti vairuoti nuo 16 metų, bet darbo grupės nariai padidino leistiną amžių - nuo 17 metų", - sako V.Čepas.
Jo teigimu, svarbi įstatyme siūloma įtvirtinti naujovė - nuostata, jog pradedantiems vairuotojams išduodamas tik 2 metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas. Šis pažymėjimas į nuolat galiojantį vairuotojo pažymėjimą galės būti pakeistas tik asmeniui užbaigus tęstinius mokymus pagal Susisiekimo ministerijos nustatytą tvarką. Toks pakeitimas sudarys prielaidas vairuotojų vairavimo įgūdžių patikimumui užtikrinti.
Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentas Kęstutis Vaicekiūtis kategoriškai nusiteikęs prieš tokį siūlymą. Nors, atrodytų, įtvirtinta pataisa tik pagausintų K.Vaicekiūčio atstovaujamų vairavimo mokyklų klientų skaičių, prezidentas teigia manantis, kad tokioms naujovėms mūsų šalyje iš tiesų per anksti. Tai patvirtina ir sparčiai didėjantis skaičius avarijų, kurias sukelia jauni vairuotojai.
"Nėra ko baksnoti pirštu į JAV ar kitas Europos šalis. Mūsų jaunimo sąmoningumas tikrai neleidžia mažinti vairuoti leistino amžiaus, nebent po dešimties metų galima būtų kalbėti apie tokią galimybę", - sako K.Vaicekiūtis. Jo manymu, derėtų imti pavyzdį ne iš Amerikos, o greičiau iš Japonijos, kurioje teisė vairuoti suteikiama palyginti vėlai, sulaukus 21 metų. Toks amžiaus cenzas įvertinant šalies avaringumą būtų kur kas priimtinesnis.
Ne jaunų vairuotojų naudai byloja ir valstybės įmonės "Regitra" statistika. Nors pradedančiųjų gretos gausėja, tačiau būsimieji vairuotojai egzaminams kasmet pasirengia vis prasčiau. Pasak "Regitros" generalinio direktoriaus Ramučio Olekos, per pirmą 2006 metų pusmetį vairavimo praktikos egzaminą gauti B kategorijos kelių transporto priemonės vairuotojo pažymėjimą iš pirmo karto išlaikė 51,1 proc., o šiemet - jau tik 44,4 proc.žmonių. "Visgi blogiau pasirengiama ne tik vairavimo praktikos, bet ir teorijos egzaminams", - „Lietuvos žinioms“ sakė R.Oleka.