Pastaruoju metu kyla nemažai problemų dyzelinu varomų automobilių savininkams: nuolat brangstantis kuras, sugriežtėję techninės apžiūros reikalavimai ir, pasirodo, tai dar ne viskas. Šioje srityje vyksta dar įdomesnių dalykų.
Lietuvos Energetikos ministerija kovo 7 d. priėmė teisės aktų pakeitimus, pagal kuriuos nustatyti nauji kokybiniai degalų reikalavimai. Pagal šiuos pakeitimus, kiekvienoje Lietuvos degalinėje būtų privalu pardavinėti dyzeliną, kuriame ne mažiau kaip 7 proc. biopriedų.
Įdomu tai, kad kol kas tokio standarto, reglamentuojančio, kad dyzeline būtų ne mažiau kaip 7 proc. biopriedų, nėra nei Lietuvoje, nei kitose Europos valstybėse, o pagal šiuo metu daugelyje Europos valstybių galiojantį standartą, numatyta, kad dyzeliniame kure biopriedų dalis turi būti ne daugiau kaip 7 proc.
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas Lukas Vosylius, susiklosčiusią situaciją apibūdino kaip tragišką. „Visa tai, ką mūsų Seimas, priimdamas Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymą, numatė, yra neįgyvendinama. Toks dyzelino standartas išvis neegzistuoja, o tai reiškia, kad Lietuvos degalinėse vykdyti dyzelinio kuro prekybos mes negalime, nes jis neatitinka standartų“, – situaciją vertino L. Vosylius. Anot jo, ministerijos atstovai nelabai suprato ką padarė.
2011 m. pabaigoje Energetikos ministerija pakeitė prekybos taisykles, kuriomis reglamentavo, kad nuo šių metų bus leidžiama į dyzeliną maišyti 6,25 proc. (+-0,5 proc.) biopriedų. Lietuvos degalų prekybininkai tai žinodami, jau pradėjo gaminti dyzeliną su 6,25 proc. biopriedų, sudarė ilgalaikius kontraktus, o netikėtos kovo 7 d. kuro prekybos taisyklės, viską apvertė aukštyn kojom. ,,Naujose taisyklėse nebeliko pereinamojo laikotarpio, kuris buvo suteiktas pernai, įsigaliojus 6,25 proc. biopriedų reikalavimui ir parašyta, kad vis dėl to reikia remtis įstatymu, kuriame numatyta, kad nuo šių metų sausio 1 d. dyzeline turi būti ne mažiau kai 7 proc. biopriedų“ – susiklosčiusia piktinos L. Vosylius.
Daugelio net ir naujų automobilių gamintojų techninėse dokumentacijose nurodyta, kad dyzeline esančių biopriedų kiekis negali viršyti 7 proc., tuo metu dabartiniai mūsų teisės aktai įpareigoja, kad biopriedų būtų ne mažiau kaip 7 proc.
Neabejotinai šios Energetikos ministerijos permainos turės didelės įtakos ir eiliniams vartotojams. Dėl to, kad nei viena valstybė tokio biopriedų kiekio, kokį naujose prekybos taisyklėse nustatė Lietuva, nėra numačiusi, tai dabar, išskirtinai Lietuvai, kuro gamykla turėtų gaminti specifinę, tam tikrus parametrus atitinkančią bazę į kurią būtų galima įmaišyti 7 ir daugiau procentų biopriedų. Tokiam reorganizavimui reikalingos didžiulės investicijos, todėl jos atsispindės ir naujojo dyzelino kainoje.
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacija planuoja inicijuoti įstatymo pakeitimus. Dar vienas būdas, kad teisės aktai įsigaliotų – turi būti parengtas naujas standartas, kad būtų galima prekiauti kuru su 7 proc. biopriedų. Tad, ar Lietuvoje dar galėsime įsigyti dyzelino, ar bus keičiamas įstatymas, ar parengtas naujas dyzelinio kuro standartas, laikas parodys.\
A. Rutkauskaitė