Dėl Lietuvos visuomenės pesimizmo sunkmetis šalyje tęsis ilgiau nei galėtų.
„Recesija labiausiai koreliuoja su vienu faktoriumi, tai yra žmonių lūkesčiais“, - komentuodamas vartotojų elgsenos pažinimo tyrimo „Lietuvos anatomija“ rezultatus, spaudos konferencijoje trečiadienį sakė viešųjų ryšių agentūros „VRP|Hill & Knowlton“ vykdomasis direktorius Mykolas Katkus.
Pasak jo, jei Lietuva būtų tokio dydžio kaip JAV, vidaus nuotaikų įtaka ekonominei padėčiai būtų daug didesnė, tačiau ji ir taip esanti labai didelė.
Lietuvos gyventojų nuotaikos, anot tyrimą atlikusios visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovės „TNS Gallup“ tyrimų strategijos direktorės Rūtos Gaudiešienės, yra niūresnės nei daugelio kitų šalių gyventojų.
Manančiųjų, kad pasaulinė finansų krizė tęsis ne ilgiau kaip metus, Lietuvoje yra vos 9 proc. - gerokai mažiau nei Vakarų šalyse: Prancūzijoje (36 proc.), Vokietijoje (37 proc.), Didžiojoje Britanijoje (31 proc.), JAV (31 proc.), Latvijoje (11 proc.) ir Estijoje (15 proc.).
Analizuodami Lietuvos visuomenę pagal požiūrį į recesiją, tyrimo autoriai išskyrė šešias bendrų pažiūrų siejamas žmonių grupes.
Tyrimo autorių duomenimis, krizės padarinių nejaučiančių vadinamųjų atspariųjų (žmonės, kurie turi nuosavą būstą ir kurių mėnesio pajamos vienam šeimos nariui viršija 1500 litų).
Lietuvoje yra daugiau nei 20 proc., o pažeidžiamųjų (pensininkai, našliai, nedirbantys žmonės, kurių šeimų pajamos vienam nariui nesiekia 800 litų) - 11,6-26,4 proc. šalies gyventojų.
Vertindami asmenines perspektyvas, 11 proc. tyrimo dalyvių nurodė manantys, kad jų geriausi laikai jau praeityje, 31 proc. - kad jų laukia keleri sunkūs metai.
28 proc. apklaustųjų teigė galį sau leisti gyventi kaip anksčiau, tačiau nesą tikri dėl savo ateities, 24 proc. sakė į ateitį žvelgiantys optimistiškai, o 5 proc. 2009-aisiais metais tikisi pajamų augimo.
„Pažiūrėjus realiai, visuomenėje didesnė dalis žmonių nejaučia tos situacijos, negalvoja, kad yra blogai“, - komentuodama šiuos skaičius sakė R.Gaudiešienė.
Jos manymu, prie pesimistinių nuotaikų skleidimo laibai prisideda Lietuvos žiniasklaida, kuriai ji linkėjo „daugiau pozityvo“.
Tyrimą „Lietuvos anatomija“ atliko „VRP | Hill & Knowlton“ ir visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovė „TNS Gallup“. Per 2 mėnesius buvo apklausta 1100 Lietuvos gyventojų.