„Žemės ūkis yra atsakingas už 20 proc. pasaulinių emisijų, o realių sprendimų, kaip sumažinti sektoriaus sukuriamą taršą iki šiol nebuvo. „Auga group“ jau prieš keletą metų ėmėsi iniciatyvos ir pradėjo vystyti technologijas, galinčias sukurti proveržį šioje srityje ir sukurti galimybes ūkininkams dirbti tvariau, o vartotojams rinktis maistą be kainos gamtai. Prieš metus pristatėme hibridinio traktoriaus prototipą. Atlikome eilę technologijos bandymų, kurie leido patobulinti koncepcinį traktoriaus modelį, ir šiandien, po metų turime visiems žadėtą rezultatą, – naują „Auga M1“ versiją. Pirmosios gamybos partijos traktoriai jau 2023 m. pradės savo darbus ūkiuose“, – sako „Auga group“ generalinis direktorius Kęstutis Juščius.
Pasak bendrovės generalinio direktoriaus, pasiūlymų gaminti pirmąją traktorių partiją „Auga group“ sulaukė ne tik iš Lietuvos, bet ir užsienio gamintojų. Tačiau „Auga group“ siekė, kad šalyje sukurtos technologijos būtų ir surinktos Lietuvoje, todėl pirmajai gamyklinei partijai pasirinko „Rokiškio mašinų gamyklą“, turinčią ilgametę patirtį žemės ūkio technikos gamyboje.
Gamyklinio traktoriaus skirtumai nuo koncepcinio modelio
Bandymų metu „Auga group“ inžinieriams pavyko rasti būdų, kaip sumažinti patiriamus energijos nuostolius ir padidinti bendrą elektrinės pavaros efektyvumą. Taip pat, pavyko išlengvinti traktoriaus konstrukciją – tai leis patirti mažesnes energijos sąnaudas, o darbo metu bus mažiau slegiama dirva.
Pirmąją traktorių partiją sudaro trys traktoriai. Kiekviename jų yra įmontuoti skirtingi komponentai. Serijinei gamybai bus naudojamas tas technologinių sprendimų derinys, kuris šiais metais atliekamų gamybinių bandymų metu duos geriausią rezultatą. Gamyklinėje hibridinio traktoriaus „Auga M1“ versijoje panaudoti pasaulyje žinomų gamintojų komponentai, pavyzdžiui, „Ford“ vidaus degimo variklis, „CLAAS“ kabina.
Kurdama gamyklinę „Auga M1“ traktorių versiją „Auga group“ taip pat atnaujino ir dizainą. Kaip teigia Kęstutis Juščius, ši traktoriaus dizaino versija taps tolesnės gamybos pagrindu.
„Kurdami prototipą mes fokusavomės į technologijos vystymą, neskirdami didelio dėmesio jo dizainui. Dabar jau pristatome būsimo serijinės gamybos modelio išvaizdą. Naujojo traktoriaus spalva anglies ruda (angl. anthracite brown) pasirinkta neatsitiktinai. Anthracite – seniausia pasaulio anglis, o brown – tai natūraliai derlingos žemės spalva. Visų mūsų kuriamų technologijų pagalba mes kaupsime dirvožemyje anglį, tam, kad jos sumažėtų atmosferoje. O žemė, dirbant tvariai, taps derlingesnė“, – teigia „Auga group“ generalinis direktorius.
Unikalūs sprendimai
Lietuvos inžinierių sukurtas hibridinis traktorius „Auga M1” unikalus savo sprendimais, kurių iki šiol didieji pasaulio žemės ūkio technikos gamintojai neišsprendė – tai galimybė dirbti ilgas darbo valandas ir patogus kuro papildymas.
„Iki šiol pasaulyje sukurti dujomis varomi traktoriai laukuose pajėgė dirbti tik iki4 valandų, kadangi dujų balionai fiziškai netilpdavo į traktoriaus konstrukciją. Mūsų inžinierių sukurta konstrukcija leidžia traktoriuje sutalpinti didesnius biometano dujų balionus. Antroji kliūtis, kuri neleido biometanu varomiems traktoriams išplisti – neišvystyta biometano degalinių infrastruktūra. Mes šią problemą išsprendėme, pasiūlydami greitai bei patogiai pakeičiamą dujų kasetę, kuri pripildoma ne traktoriuje, o biometano gamykloje ir pristatoma į kiekvieną ūkį. Todėl biometano degalinių ūkiuose nereikės įrengti“, – sako K. Juščius.
„Auga M1“ traktorius naudoja hibridinę biometano-elektros kuro sistemą. Traktoriui dirbant, vidaus degimo variklis, varomas biometanu, generuoja energiją ir tiesiogiai perduoda ją į elektros variklius, kurie suka ratus.
Dirbant įprastomis sąlygomis, kurios nereikalauja didelės galios, traktorius kaupia sugeneruotą energijos rezervą baterijose. Tokia sistema nešvaisto energijos mažo apkrovimo sąlygomis, naudoja palyginti nedidelį, bet efektyvų variklį ir geba išgauti didžiulę galią, kai jos prireikia.
Ateities planai
Anot „Auga group“ generalinio direktoriaus, bus siekiama, kad naujausiais traktoriais galėtų naudotis ne tik Lietuvos, bet ir pasaulio ūkininkai. Be to siekiama, kad traktoriaus „Auga M1“ eksploatacijos sąnaudos būtų tokios pačios kaip ir dyzelinu varomų traktorių.
Bendra investicijų suma, iki šiol skirta sukurti traktoriaus „Auga M1“ koncepcinį modelį ir pagaminti pirmąją partiją, viršijo 3 mln. eurų. Nuo prototipo pristatymo bendrovė du kartus padidino savo inžinierių komandą ir turi planų pasamdyti dar daugiau inžinerinę kvalifikaciją turinčių darbuotojų.
„Auga group“, atlikusi technologinius bandymus laukuose, sieks kuo greičiau paleisti masinę gamybą dar šiais metais.