Centrinėse miestų gatvėse vaizdelis džiugina – stilingi praeiviai, niekuo nenusileidžiantys Europos miestų madingiesiems, bet ar tie keli įvaizdžiu besirūpinantys išties atspindi lietuvių mados supratimą? Apie tai kalbamės su lietuviškos mados atstovais.
Sovietinis palikimas
Ne kartą girdėjome atvykusių vakariečių nuostabą dėl itin puoštis mėgstančių lietuvaičių: aukštakulniai bateliai, ryškus makiažas, puošnūs apdarai – neatsiejami daugelio moteriškos lyties atstovių atributai.
Drabužių dizainerė Ieva Ševiakovaitė sutinka, kad slaviškas įvaizdžio suvokimas – itin sunkiai išgujamas bruožas. “Žinoma, tokių galima sutikti ir Paryžiuje, bet kur kas mažiau nei Rytų Europos šalių miestuose. Tačiau per dvidešimtmetį ši tendencija vis rečiau pastebima", – teigė kūrėja.
Greičiausiai ir seksualių šviesiaplaukių įvaizdis – sovietinio palikimo tęsinys. Dizainerio Aleksandro Pogrebnojaus teigimu, “olialia tipo merginos„ – vyrų trūkumo šalyje pasekmė. “Kuomet vienam vyriškiui statistiškai tenka vos ne dvi moteriškos lyties atstovės, šios priverstos konkuruoti. O didele krūtine ir trumpa suknele pritrauksi žymiai daugiau kandidatų nei iš minios neišsiskirianti praeivė“, – tikino A. Pogrebnojus.
Madingųjų – ne daugiau tūkstančio
Net ir ekonominės krizės metu viena po kitos duris atveriančios drabužių parduotuvės iš pirmo žvilgsnio kelia džiaugsmą – lietuviai vis labiau rūpinasi tuo, kaip atrodo, kaip aprangos detalėmis sugeba išreikšti save. Tačiau A. Pogrebnojaus teigimu, per nepriklausomybės dvidešimtmetį gal ir padaugėjo į aprangą daugiau investuojančių žmonių, tačiau išties stilingų skaičius nepakito.
“Kaip buvo tūkstantis, taip ir liko. Ne tie pižonai, stilių prilyginantys tik brangių drabužių etiketėms, o originalius apdarus vertinantys žmonės. Apranga tik atspindi tai, kas esi. Jei negimei grafu, joks kostiumas tavęs juo nepavers", – komentavo dizaineris.
Kūrėja I. Ševiakovaitė pridūrė, kad dauguma lietuvių vis dar bijo išsiskirti iš minios. “Lietuviai – kuklūs žmonės. Gal niekad neprilygsime ekscentriškai skandinavių išvaizdai, tačiau perdėtas santūrumas kuria pilkas minias miestuose", – kritikos neslėpė drabužių kūrėja.
Vyrai ant mados spjauna
Apie lietuvių mados supratimą kalbėjęs A. Pogrebnojus pripažino, kad apie vyrišką madą šalyje kalbėti neverta: “Tokios nėra. Iš tų tūkstančio stilingų vos vienas kitas vyras. Manau, turės praeiti nemažai laiko, kol situacija pasikeis... Ir keistis turi ne spintos turinys, o vyrų savimonė."
Drabužių dizainerio teigimu, vyras visuomenėje vis dar siejamas su agresyviu elgesiu, kultūros trūkumu, nepagarba ne tik aplinkiniams, tačiau ir moterims. Gal išties lietuvių vyrai per daug išlepinti žavių lietuvių dėmesio?
“Perdėtas rūpinimasis išvaizda yra tuštybė, tačiau bent elementarus dėmesys į tai, kaip atrodai, demonstruoja kultūrą. O mes per žinias girdime tik apie girtus vairuotojus, girtaujančius ir moteris mušančius vyrus", – pastėbėjo kūrėjas, pridūręs, kad jaunoji karta ganėtinai sėkmingai kuria naują įvaizdžio supratimą.
Internacionalinis jaunimas
I. Ševiakovaitė prisipažino, kad vyresniosios kartos mados supratimas vis dar apibrėžiamas galimų išlaidų drabužiams kiekiu, tuo tarpu jaunoji karta geba pasitelkti išradingumą ir kurti stilingą išvaizdą net ir su menkais ištekliais.
Tačiau A. Pogrebnojaus teigimu, dėl globalaus pasaulio jaunimo mados supratimas itin supanašėjo – Vilniaus jaunuolis nei kiek neišsiskirtų iš Londono stilingųjų. “Jaunimas stilingas, tačiau savito stiliaus suvokimo, individualumo dažnam trūksta", – teigė kūrėjas.
Dizaineriai pridūrė besidžiaugiantys, kad dažnas stilingasis nevengia užsukti į dėvėtų drabužių parduotuves ar komisus. Mados supratimas keičiasi: svarbu ne garsaus dizainerio etiketė, o drabužių ansamblis, išreiškiantis individualumą.
Erdvės kurti yra
Šiuo metu Paryžiaus mados namuose “Dior„ dirbanti Eglė Čekanavičiūtė patikino, kad jai, kaip drabužių dizainerei, Lietuvoje reikštis nėra galimybių. “Kuomet paklausos nėra, gali kurti tik savo malonumui, tačiau valgyti taip pat norisi, tad pateisinu jaunų kurėjų emigraciją“, – tikino 24 metų mergina.
Tuo tarpu A. Pogrebnojus, nors ir sutinkantis, kad jauniems žmonėms nesukuriamos savirealizacijos galimybės, sakė užsakymų ir klientų skaičiumi nesiskundžiantis. „Dar neteko pataikauti klientų skoniui. Niekada nepakonkuruosim su dideliais gamintojais, tačiau tų, kuriems kuriami drabužiai patinka, kol kas užtenka", – tikino kūrėjas.