Lietuvos Aludarių gildijos vadovas Saulius Galadauskas „Žinių radijo“ laidoje teigė, kad turėtume labiau skatinti savą produkciją, o akcizus taikyti užsienio gamintojų alkoholiniams gėrimams. Pašnekovas pateikė pavyzdį su Pranzūcija, kurios daugelis laukų nusėti vynuogynais.
„Jie didina alui akcizą, o Vokietijoje alui akcizas yra perpus mažesnis nei Lietuvoje. Nors šalis turtinga ir vartotojai, rodos, turtingi, tai galėtų ir daugiau susimokėti. Bet skatinama ta pramonė, kuri yra dominuojanti“, – patikino S. Galadauskas.
Pasikartojančios klaidos
Ekonomistas Rimantas Rudzkis tikino, kad akcizų didinimas alkoholiniams gėrimams teigiamos naudos vargu ar suteiks.
„Pirmiausia pasakysiu – lipame ant to paties grėblio. Dukart jau taip buvo ir dukart tai nepasiteisino. Kažkur prieš 2000 m. buvo staigiai padidintas akcizas, po to teko jį sumažinti. Sumažinus įplaukos padidėjo. Dabar 2008 m. buvo padidintas akcizas, jei pažiūrėsime į stipriuosius gėrimus, tai 2013 m. akcizas buvo maždaug 40 proc. didesnis nei jis buvo 2007 metais, o surinkta pajamų buvo maždaug 20 proc. mažiau“, – tikino R. Rudzkis.
Ekonomisto teigimu, neabejotinai išauga šešėlis, nes patikėti faktu, kad per metus alkoholio suvartojimas krito 1,7 karto, būtų naivu. Didžiausia blogybė, pasak pašnekovo, ne ta, kad mes nesimokome iš jau padarytų klaidų.
„Pati didžiausia blogybė glūdi makroekonomikoje. Yra toks geras lietuviškas posakis: nemesk kelio dėl takelio. Kur Lietuvos makroekonomikoje pati didžiausia problema? Lygtai viskas gražu, keturis metus makroekonomika auga, beveik pasiekėme 2008 m. lygį, tačiau visas tas augimas yra netvarus. Jeigu pažiūrėsime į investicijų duomenis, jie yra nepaprastai prasti. Mes keturis metus turime labai žemą materialinių investicijų lygį, tame tarpe investicijas į gamybos priemones“, - argumentavo pašnekovas.
Investuoti negalima
Investuoti Lietuvoje neįmanoma, nes investuotojams reikia bent penkerių metų stabilumo, ko mūsų šalis pasiūlyti negali.
„Kodėl investicijos tokios prastos Lietuvoje? Čia, žinoma, yra ne viena priežastis. Bet pati pagrindinė yra ta, kad tiek tarp vietinių investuotojų, tiek tarp užsienio investuotojų susiformavo Lietuvos kaip neprognozuojamos šalies įvaizdis“, – tikino pašnekovas. Tokį įvaizdį būtina pakeisti, tačiau jis ir toliau yra skatinamas.