Irena Budrienė
Šiauliuose lankęsis Andrius Nikitinas, Lietuvos komercijos atašė Jungtinėje Karalystėje, interviu „Šiaulių kraštui“ sakė, kad lietuviai, dirbdami ir atkakliai siekdami tikslo, dažnai pranoksta pačius britus, kurie mėgsta gyventi atsipūtę. Nenuostabu, kad Didžiojoje Britanijoje kuriasi vis daugiau lietuviško verslo įmonių, didėja ir eksportas iš Lietuvos.
Išeiviai – geriausi ambasadoriai
– Kuo pasižymi lietuviškas verslas Anglijoje? Gal labiau plėtojamas paslaugų sektorius?
– Atvirkščiai, daugiau parduodama pramoninių prekių. Apskritai lietuvių bendruomenė Jungtinėje Karalystėje gana sėkmingai plėtoja verslą. Lietuvos ambasada turi gana įdomios statistikos – apie 400 lietuviškų įmonių turi įvairių sąsajų su Didžiąja Britanija. Įmonės arba eksportuoja savo produkciją, arba dirba Anglijoje.
Geriausi lietuviškų prekių ambasadoriai, ko gero, yra Jungtinėje Karalystėje gyvenantys ir čia savo verslą susikūrę ar samdomą darbą dirbantys tautiečiai.
Lietuviai emigrantai pasižymi atsakingumu, meile darbui, nėra išpaikinti profesinių sąjungų, todėl dauguma britų, kuriems versle teko susidurti su lietuviais, ir toliau nori turėti su jais reikalų.
Į Lietuvos ambasadą Jungtinėje Karalystėje atėję britai sako, kad norėtų Lietuvoje susirasti verslo partnerių ar daugiau darbuotojų savo įmonėms.
Skaičiai patys kalba už save: 2012 metais eksportas iš Lietuvos į Jungtinę Karalystę išaugo penktadaliu. Visą laiką tarp abiejų valstybių prekybos balansas yra teigiamas – parduodame daugiau negu perkame ir kasmet šis rezultatas gerėja.
– Kokios lietuviškos prekės paklausiausios Jungtinėje Karalystėje?
– Paklausiausi yra lietuviški maisto produktai, tik jiems sunku rinkoje įsitvirtinti su savo prekės ženklu. Dažnai užuot populiarinusios savo „brendą“ įmonės ar prekybininkai pasirenka lengvesnį kelią – prekes parduoda su tarptautinėmis ar britiškų prekių etiketėmis.
Nors jau galima įsigyti ir lietuviškų sūrių, su jų gamintojų lietuviškais pavadinimais, ir mėsos, žuvies gaminių – VIČI įmonių grupė labai nuosekliai ir užtikrintai įsitvirtina Anglijos rinkoje.
Londonas nėra išsvajotoji žemė
– Ar tiesa, kad esant tokiai didelei vartotojų koncentracijai Londone (apie 9 milijonai gyventojų) įmanoma parduoti viską arba beveik viską?
– Ir taip, ir ne. Tikrai, žmonių srautas Londone įspūdingas – per mėnesį turistai išperka apie 2 milijonus kambarių viešbučiuose, per metus vien atvažiuojančių iš kitų šalių Londone susidaro daugiau nei 24 milijonai žmonių, neskaičiuojant vietinių.
Bet norint parduoti savo prekę Londone reikia surasti nišą, konkuruoti su kitais rinkos, kuri yra labai brangi, dalyviais. Pačiame Londono centre tikrai išperkama viskas, bet atidaryti parduotuvę už centro ribų jau darosi rizikinga, nes pasiūla yra tokia milžiniška, kad būti išskirtiniu gali tik unikalus verslininkas.
Laimi dirbantys daug ir nuosekliai, nors žinau ir sėkmingų, ir nesėkmingų lietuviško verslo Anglijoje pavyzdžių. Ar Londonas yra išsvajotoji žemė? Greičiau ne, negu taip.
Durys atviros visiems
– Britų spauda dažnai pasišaipo iš „juodadarbių“ lietuvių emigrantų, sutinkančių su menkesniu atlygiu už darbą. Vien ko verta karikatūra, vaizduojanti po du supakuotus lietuvius ir užrašą: „Du už vieno kainą“. Kuris lietuvių sluoksnis Anglijoje gausesnis – vadinamųjų „juodadarbių“ ar išsilavinusių, kvalifikuotų, kuriančių savo verslą?
– Neoficialiais duomenimis, skaičiuojama apie 200 tūkstančių tautiečių. „Juodadarbiai“ labiau matomi, nes apie juos dažniau rašoma spaudoje. Britų laikraščiai mėgsta pasišaipyti ne tik iš lietuvių, bet ir iš kitų rytų europiečių.
Anglija, kaip ir kitos šalys, išgyveno ekonominę krizę, todėl buvo ieškoma nuosmukio kaltininkų. Išorėje kaltų rasti lengviau negu viduje, geriau dėl ekonominės krizės kaltinti kitus – lietuvius, rytų europiečius, bet ne britus.
Lietuvių sėkmės istorijos nėra išryškinamos, nors jų taip pat nemažai.
Britams, kurie labai mėgsta be įtampos gyventi iš kelių kartų – prosenelių, senelių ir tėvų – sukaupto turto ir dividendų, tenka pripažinti, kad lietuviai daug kuo už juos pranašesni.
– Ar lietuvaičiai pasiūlo Anglijos rinkai ypač išskirtinių produktų?
– Pavyzdžiui, dviejų jaunų lietuvių išeivių, dirbančių banke, pasiūlyta telefoninė aplikacija dabar skinasi laurus Londone. Jų sėkmė rodo, kad durys visiems yra atviros.