Lietuva per 16 metų avarijose neteko 13,4 tūkst. gyventojų, o šalies ūkiui eismo įvykiai kasmet padaro apie 1,5 mlrd. litų nuostolių.
Tokie duomenys pateikiami Susisiekimo ministerijos parengtoje Greitojo poveikio eismo saugumo gerinimo keliuose programoje. Šį dokumentą ministerija trečiadienį planavo pateikti svarstyti Vyriausybei, tačiau vėliau nuspręsta to nedaryti ir paprašyta daugiau laiko programai papildyti.
Daugelis Europos Sąjungos šalių įsipareigojo 2001-2010 metais žuvusiųjų eismo įvykiuose skaičių sumažinti 50 proc., tačiau kai kurioms šalims, tarp jų ir Lietuvai, šio tikslo pasiekti kol kas nepavyksta. Tarp ES šalių Lietuvos rodiklis yra blogiausias.
Kasmet Lietuvoje užregistruojama apie 6 tūkst. įskaitinių eismo įvykių, kuriuose nukenčia žmonės. Praėjusiais metais avarijose žuvo 759 žmonės. Apie 90 proc. avarijų keliuose įvyksta dėl vairuotojų kaltės.
Programoje pažymima, jog pagrindinės didelio avaringumo priežastys - spartus automobilių skaičiaus didėjimas, nuolat augantis eismo intensyvumas, neatsakingas žmonių elgesys prie vairo, gatvėje ar kelyje, kelių būkle, nepakanka visuomenės eismo kultūrą. Nemažai eismo įvykių įvyksta dėl to, jog eismo dalyviai stokoja žinių, praktinių įgūdžių, nesugeba tinkama įvertinti situacijos.
Žuvusiųjų eismo įvykiuose skaičiaus nepavyksta sumažinti ir dėl netinkamos eismo dalyvių elgsenos, nepakankamo švietimo ir eismo dalyvių kontrolės.
Susisiekimo ministerijos parengtoje programoje keliuose vykstantį karą siūloma pažaboti įgyvendinant greitojo poveikio priemones, įdiegiant bendrą automatinių greičio matavimo prietaisų ir tęstinio vairuotojų mokymo sistemą.
Siūloma valstybinės reikšmės keliuose įrengti apie 150 automatinių greičio matuoklių, Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių apskrityse įsteigti 4 praktinio vairuotojų mokymo centrus.
Tikimasi, jog įgyvendinus programą, per pirmuosius 10 metų eismo įvykiuose patiriami nuostoliai sumažės iki 750 mln. litų per metus, biudžetas per metus vidutiniškai gaus 140 mln. litų pajamų iš baudų.
Taip pat viliamasi, jog šiomis priemonėmis per 10 metų žuvusiųjų skaičių keliuose pavyktų sumažinti 40 proc., per kitą dešimtmetį - dar 30 proc.