Dažniausia gedimo priežastis – alyvos trūkumas
Vilniuje įsikūrusio autoserviso vadovo Tomo Marecko teigimu, ne visi vairuotojai supranta, kad automatinėms pavarų dėžėms alyvos keitimas yra būtinas. Prisirinkę klaidinančios informacijos vairuotojai nusprendžia to nedaryti, tačiau vėliau vis tiek yra priversti kreiptis pagalbos.
„Naujų automobilių savininkai nekeisdami alyvos gali nuvažiuoti ir 200 tūkst. km, tačiau vėliau vis tiek susidurs su problemomis. Net ir tuo atveju, jei nusipirkus dėvėtą automobilį vairuotojas laiku pastebi, kad nebuvo keista automatinės pavarų dėžės alyva ir tuo pasirūpina, labai tikėtina, tolimesnių problemų išvengti nepavyks, nes alyvos keitimas – prevencinis veiksmas“, – apie darbe sutinkamas situacijas pasakoja ekspertas.
T. Marecko teigimu, jeigu vairuotojas neranda gamintojo pateiktos informacijos apie automobilio alyvos keitimo intervalą, o automobilio prietaisų skydelyje nėra įrengta įspėjimo lemputė, užsideganti, kai kyla problemų pavarų dėžėje, tuomet reikėtų įvertinti pačios alyvos būklę. Pirmieji požymiai – patamsėjusi spalva ir juntamas naftos produktų degimo kvapas: „Naujai pakeista, tvarkingos automatinės transmisijos alyva yra rausvos, žalsvos arba gelsvos spalvos, tad jei pavarų dėžės karteryje matoma alyva yra pageltonavusi ar net pajuodavusi, ją reikia keisti“.
Specialisto teigimu, labai svarbu periodiškai patikrinti automatinės pavarų dėžės alyvos lygį, nes tai – viena iš dažniausių automatinių pavarų dėžių gedimo priežasčių: „Pirmas signalas – jei pavarų dėžė pradėjo pavaras jungti aštriau. Pavarų perjungimas važiuojant automobiliu su automatine pavarų dėže turi vykti sklandžiai, tad jei pajutote, kad aukštesnė pavara jungiama pavėluotai, turėtume patikrinti pavarų dėžės alyvos lygį“.
T. Marecko teigimu, nauji automobilių modeliai dažniausiai nebeturi alyvos lygio matuoklio, todėl pačiam tai atlikti ne visada įmanoma. Netikrinant ar nekeičiant pavarų dėžės alyvos, ilgainiui gali tapti sunku įjungti pavarą arba jas jungiant bus juntamas trūkčiojimas. Blogiausiu atveju pavarų išvis bus neįmanoma įjungti ir automobilį teks transportuoti į autoservisą“.
Permoka siekdami sutaupyti
Ekspertai įspėja, kad dažniausiai klaidas vairuotojai daro bandydami sutaupyti. „Total“ atstovas Andrzejus Husiatynskis akcentuoja, kad ypač svarbu naudoti tik tos specifikacijos bei sertifikacijos alyvą, kurią nurodo automobilio gamintojas: „Pagailėjus pinigų kokybiškai alyvai ir pasirinkus pigesnę vėliau tenka kelias dešimtis kartų daugiau sumokėti už transmisijos remontą, todėl ypač svarbu atsižvelgti ir į alyvos kokybę. Taip pat patartina rinktis tų gamintojų produktus, kurie, kaip ir „Total“ atveju, tiesiogiai bendradarbiauja su automobilių gamintojais ir vairuotojams gali pasiūlyti specializuotas alyvas įvairių tipų transmisijoms“.
Pavyzdžiui, TOTAL FLUIDMATIC MV LV, FLUIDE XLD FE arba FLUIDE G3 alyva yra skirta tradicinėms automatinėms transmisijoms (AT). TOTAL FLUIDMATIC DCT MV alyva skirta DSG su įmerkta sankaba ir atitinka VW, SKODA, FORD, VOLVO, MITSUBISHI, CHRYSLER, BMW, PORSCHE IR MERCEDES-BENZ gamintojų reikalavimus.
Kita dažniausiai pasitaikanti klaida, pasak T. Marecko, tinkamos specializacijos neturinčių meistrų pasirinkimas arba eksperimentavimas savo jėgomis: „Meistras, įgudęs keisti variklio alyvą, nebūtinai sugebės pakeisti transmisijos alyvą. Bandyti sutaupyti ir šiuo darbus atlikti savarankiškai taip pat nėra gera mintis. Be specialios įrangos iš pavarų dėžės pavyks išleisti tik apie 30–50 procentų senos alyvos, o joje likusi didesnė senos alyvos dalis neužtikrins gero tolimesnio automatinės pavarų dėžės darbo“, – aiškina specialistas.
Šiandien automatinės pavarų dėžės alyvos keitimas, priklausomai nuo reikiamo jos kiekio, gali kainuoti nuo 25 eurų. Palyginimui, automatinės pavarų dėžės remonto kaina, patingėjusiems ją tinkamai prižiūrėti, gali skirtis ir aštuonis kartus.