„Abi bendradarbiaujančios pusės – Meksika ir FIA – rodo didelį dėmesį viena kitai. Tarptautinės automobilių federacijos atstovai jaučia, kad Lotynų Amerika yra neišnaudota rinka, o ir šio žemyno šalys kviečia čia organizuoti didžiųjų čempionatų varžybas. Meksikoje jau vyksta Pasaulio ralio čempionatas (WRC), nuo šių metų, po ilgos pertraukos, čia vyks ir „Formulės-1“ varžybos“, – pasakoja LASF viceprezidentas Benediktas Vanagas.
FIA dėmesio sulaukia ne tik „Formulės-1“ varžybas organizuoti gebančios valstybės. Galima teigti, jog ši organizacija vis daugiau dėmesio skiria ekonomiškai stiprėjančioms valstybėms.
„Sparčiai auganti tokių šalių kaip Lietuva ekonomika lemia ir didesnį FIA dėmesį. Jų tikslas nėra tik organizuoti „Formulę-1“. FIA rūpinasi, kad augtų nauja automobilių sportą mėgstanti karta, bręstų nauji čempionai“, – teigia B. Vanagas.
Konferencijoje – įvairios temos
Jau trečius metus rengiamoje FIA sporto konferencijoje buvo skaitoma gausybė pranešimų, kurių temos vyravo nuo lenktynių saugumo, iki nelegalių varžybų sukeliamų problemų visame pasaulyje. Tai pabrėžė ir oficiali konferencijos tezė – „Make it safe, make it fast, make it for the fans“.
„FIA atstovai puikiai supranta, kad yra pajėgūs didinti lenktynių saugumą – tam skiriamos didelės lėšos. Taip pat įmanoma padidinti ir lenktynininkų greitį trasoje – atveriant ir koordinuojant techninius reikalavimus. Jau žinome, kad 2017 metų WRC automobilis bus greitesnis, galingesnis. Bet nepaisant visų pastangų, žiūrovams lenktynėse tebetrūksta patrauklumo – populiariausios FIA lenktynių serijos praranda žiūrovus, stebinčius lenktynes TV ekranuose. Internete, galima sakyti, jie žengia pirmuosius rimtus žingsnius populiarumo link“, – sako LASF generalinis sekretorius Tomas Digaitis.
Pasak T. Digaičio, FIA atstovai intensyviai bendrauja su „Nascar“ ar „Indycar“ varžybų serijų organizatoriais Šiaurės Amerikoje. Taip pat ir su Lotynų Amerikos žiūrovus prie TV ekranų sukviečiančių bei socialiniuose tinkluose puikiai dirbančių varžybų serijų iniciatoriais. FIA tikisi, kad populiariausios jų varžybų serijos – „Formulė-1“, Pasaulio ralio čempionatas (WRC) ir kiek jaunesni Ralio kroso ar Europos ralio čempionatai – greitu metu sulauks daugiau žiūrovų ir daugiau populiarumo internete.
„Buvo smagu matyti, kaip pranešimus skaitė abiejuose Amerikos žemynuose populiarių varžybų atstovai, o FIA atstovų komanda jų įdėmiai klausėsi. Niekas neabejoja, jog Tarptautinė automobilių federacija (FIA) yra įtakingiausias „žaidėjas“ šioje rinkoje. Jų patirtis – milžiniška. Dėl to, mokydamiesi iš kitų organizatorių sėkmės istorijų FIA šeimos atstovai taps dar išmintingesni ir sėkmingesni“, – pasakoja T. Digaitis.
Nelegalių varžybų problema
Daug dėmesio šioje konferencijoje buvo skiriama bene kiekvienoje šalyje vykstančioms nelegalioms, su savo šalyse atsakingomis federacijomis nesuderintoms varžyboms. Tai – universali, visame pasaulyje aktuali problema. Atviroje diskusijoje buvo identifikuotos problemos, greitu metu bus ieškoma sprendimo būdų.
„Kaip sakė FIA atstovai, tai – paskutinis kartas, kai ieškoma nelegalių varžybų egzistavimo priežasčių. Iki kitų metų konferencijos FIA paruoš gaires šiai problemai spręsti. Buvo džiugu girdėti, kad ieškant sprendimų FIA vadovai nesiekia griežtinti taisyklių ir kurti represinių algoritmų. Mano nuomone, taip būtų sunku tikėtis pasiekti laukiamą rezultatą“, - sako T. Digaitis.
Pagrindinė susitikime įvardinta problema yra ta, jog varžybų organizatoriai, kaip ir dažnai saugumo klausimus ignoruojantys lenktynininkai, nesuvokia atsakomybių ribų. . Šią problemą turi spręsti ir atskiros automobilių sporto federacijos, kurios privalo dėti visas pastangas skleisdamos organizatoriams, lenktynininkams ir žiūrovams žinutę apie būtiną dėmesį visų jų saugumui.
LASF generalinis sekretorius teigia, kad išbandytas draudimų kelias pasirodė esąs neveiksmingas. Drausti – lengviausias problemos sprendimo būdas. Tačiau tik diskutuojant su organizatoriais ir bendruomene galima pasiekti užsibrėžtą tikslą.
„FIA – ilgus metus sėkmingai automobilių sportą vystanti organizacija. Neturėtų kilti klausimų, kodėl šios organizacijos kuriamos taisyklės yra tokios griežtos. Juk visame pasaulyje prestižiniu laikomas automobilių sportas yra pavojinga sporto šaka. Per šimtmetį savo gyvybėmis sumokėjo daug lenktynininkų. Taisyklės yra kuriamos siekiant išvengti skaudžių pamokų ateityje.
Tarkime, tik edukacijos stoka lemia, kad lenktynininkai kartais renkasi taupyti saugumo įrangos sąskaita. Saugios sėdynės, lenktynininko aprangos, šalmo, saugos diržų ir HANS įrenginio kaina yra mažesnė nei vienų vidutinio lygio varžybų biudžetas“, – faktais dalinasi T. Digaitis.
FIA pagalba projektams
FIA kiekvienais metais siūlo savo finansinę pagalbą įgyvendinant projektus nacionalinėse federacijose. Šiais metais šalys kviečiamos pretenduoti vienoje iš keturių programų – saugumo, automobilių sporto vystymo, administracijos darbo tobulinimo ar mokymų srityse. Didžiausias prioritetas – lenktynininkų saugumas.
LASF pasinaudos kvietimu ir teiks paraišką, kuria tikimasi pritraukti FIA pagalbą svarbiausioms šalies automobilių sporto problemoms spręsti.
Taip pat, pirmą kartą FIA kviečia kaimynines federacijas susivienyti ir teikti bendras paraiškas (angl. „Cluster application“). Tikimasi, kad tai padidins bendradarbiavimą tarp kaimyninių valstybių. Toks modelis ypač tinkamas Baltijos šalims, kurios jau yra pradėjusios bendradarbiavimo procesus organizuodamos tokius renginius kaip Baltijos šalių žiedinių lenktynių čempionatas ar bendri Lietuvos ir Latvijos ralio čempionatų etapai.
„Pradedame kalbėti su kaimyninėmis valstybėmis dėl šios galimybės. Mūsų nuomone, kaimyninės šalys galėtų bendradarbiauti ir automobilių sporto valdyme įdiegti bendrą IT sistemą, kurioje lenktynininkai galėtų atlikti visus veiksmus internetu – pateikti prašymus licencijoms gauti, registruotis varžyboms, sekti savo rezultatus ir t.t.“, – apie planus pasakoja T. Digaitis.