Lapkritį Vilniaus Menų spaustuvę bus priversti atrasti visi besidomintys svarbiausiais šalies teatro ir šokio įvykiais.
Juodojoje salėje žiūrovams bus pristatytos net 4 ryškiausių scenos meno kūrėjų premjeros: Oskaro Koršunovo „Hamletas“, Gintaro Varno „Dekalogas“, Vyčio Jankausko „Budėjimai“ bei Gyčio Ivanausko „Raudonos kurpaitės“. Kaip ir kasmet, šalia scenos grandų debiutuos ir nauji veidai: jaunųjų scenos menininkų programoje „Atvira erdvė“ šiemet – du nauji spektakliai.
Bene labiausiai šiuo metu Lietuvoje laukiama premjera – Oskaro Koršunovo režisuotas Williamo Shakespearo „Hamletas“. Nors šio spektaklio pasaulinė premjera įvyko rugsėjo 9 dieną Stavangeryje (Norvegija), premjera Vilniuje numatyta lapkričio 20-22 d. Režisierius Oskaras Koršunovas yra pasakęs, kad dirbdamas su klasikine dramaturgija, jis ją režisuoja kaip šiuolaikinę, ir atvirkščiai – šiuolaikinę mėgsta traktuoti kaip klasiką. Tai galioja ir šiam spektakliui, kuris, pasak kritikų, yra vienas griežčiausių režisieriaus biografijoje, atveriantis kraujuojantį ieškojimą ir nuolatinę gyvenimo įtampą – be jokių sentimentų.
Lapkričio 14-15 d. Juodojoje salėje įsikurs Gintaro Varno ir jo vadovaujamo teatro „Utopia“ jaunieji aktoriai, kurie parengė premjerą pagal žymaus lenkų režisieriaus Krzysztofo Kieślowskio TV filmų seriją „Dekalogas“. Spektaklio eskizas buvo pristatytas šį pavasarį „Naujosios dramos akcijos“ metu. Kieślowskio filmams šiemet sukako 20 metų, tad Varno „Dekalogas“ analizuoja skirtingų kartų požiūrį į Dešimt Dievo įsakymų, šiuolaikinio žmogaus dvasinę savijautą ir sąžinės pojūtį.
Gytis Ivanauskas naujajam savo spektakliui „Raudonos kurpaitės“ (lapkričio 29, 30 d.) įkvėpimo sėmėsi iš H.K. Anderseno pasakos. „Galbūt tai – pasaka, – sako Gytis Ivanauskas,– tačiau pasakojama istorija gali nutikti kiekvienam iš mūsų – čia ir dabar. Mirtis visuomet stovi šalia... Pagunda taip pat“. Spektaklyje šeši šokėjai ir teatro aktoriai įkūnija po kelis vaidmenis, trindami ribas tarp to, kas tradiciškai vadinama šokiu ar teatru. Pasak kūrėjų, raudonos kurpaitės spektaklyje yra kur kas daugiau nei batai – tai erotika, pagunda, uždraustas rojaus vaisius, kurio beatodairiškai siekia pagrindinė spektaklio herojė.
Lapkričio 27 d. šokio spektaklio „Budėjimai“ premjerą pristatys choreografo Vyčio Jankausko šokio teatras. Vienas iš ilgiausiai ir įdomiausiai Lietuvoje kuriančių choreografų, Vytis Jankauskas savo kūrinius brandina ilgai, itin daug dėmesio skirdamas kiekvienai detalei. Šokio gerbėjus Lietuvoje ir užsienyje žavi šio choreografo spektakliams būdinga harmonija, estetika, intymumas ir subtili elegancija.
Naujų veidų scenoje ieškančius žiūrovus būtinai patrauks šiemetiniai „Atviros erdvės“ debiutai. Tai mono opera „Izadora“, kurią kurti ėmėsi skirtingų sričių jaunų profesionalų komanda: kompozitorius Jonas Sakalauskas, poetas Dainius Gintalas, režisierius Agnius Jankevičius ir choreografė Agnija Šeiko. Mono operos kūrėjus įkvėpė legendinės šokėjos Izadoros Duncan gyvenimas, tačiau pasak menininkų, užuot perpasakoję biografinius faktus, jie pasirinko kur kas sudėtingesnį kelią – detektyvinį siužetą, kurio centre – psichikos negalią turinti Duncan gerbėja, kuričą įkūnija daininkė Agnė Sabulytė.
Kitas debiutas „Atviroje erdvėje“ – tai LMTA trečiakursės Jonės Dambrauskaitės šokio spektaklis „Homo sum“, kurio eskizas jau buvo pristatytas tarptautiniame šokio monospektaklių festivalyje Štutgarte (Vokietija). Pirmus žingsnius profesionalioje scenoje žengianti aktorė ir šokėja prabyla apie toleranciją, kuri, pasak jos, gali būti varžantis ir įkalinantis reiškinys. Kai bandoma slėpti jausmus, nuomonę, tvirtina menininkė, tampama visuotinių nuostatų kaliniais.
Lapkritį matysime ir kitų įdomių darbų: Kristiano Smedso „Liūdnas dainas iš Europos širdies“, Airos Naginevičiūtės „Processus“, Loros Juodkaitės „Trimatrix. Trys judėjimai“, Agniaus Jankevičiaus „Polikliniką“, Sigitos Mikalauskaitės ir Indrės Pačėsaitės „O kas čia?“, Aido Giniočio „Atvirą ratą“ ir „Sparnuotąjį Matą“, Ievos Stundžytės „DiViDuką“ ir „Išlaisvinti Žaną“ bei kitus. Tad lapkritis Šiltadaržio gatvėje žada būti ne šiltas, bet tiesiog kaitrus.