Kontrolinį 66 proc. oro bendrovės "Lietuvos avialinijos" (LAL) akcijų paketą pareiškus norą įsigyti tik vienai užsienio bendrovei, privatizavimo procesas gali pasisukti netikėta kryptimi, nes ir kvalifikaciniame konkurse nedalyvaujanti antroji pretendentė iš žaidimo nepasitraukia.
Penktadienį atrankinio konkurso komisija nustatė, kad vienas potencialus pirkėjas atitinka kvalifikacinius kriterijus, nustatytus privatizavimo programoje. Jis galės nusipirkti LAL privatizavimo dokumentų rinkinį ir teikti pasiūlymus dėl Lietuvos bendrovės pirkimo sąlygų: pirminius - balandį, o galutinius - birželį.
"Žinoma, nėra labai gerai, kai lieka vienas pretendentas, tačiau viskas priklausys nuo to, kokius pasiūlymus jis pateiks", - “Eltai” sakė LAL steigėjos Susisiekimo ministerijos sekretorius Alminas Mačiulis. Ką nors daugiau komentuoti, remdamasis konfidencialumo įsipareigojimais, jis atsisakė.
Pirmajame etape 34 proc. LAL akcijų numatoma parduoti ne pigiau kaip už 3,266 mln. litų, o antrajame etape išleidžiamą emisiją, padidinsiančią privatizuojamą paketą iki 66 proc., - 9,041 mln. litų.
Valstybės turto fondas (VTF) penktadienį pareiškė atsiribojantis nuo neoficialių žinių dėl potencialių pirkėjų.
Oficialiai nepatvirtintais duomenimis, įsigyti LAL nori "Star Alliance" narė SAS ("Scandinavian Airlines System"). Kita bendrovė, kuri buvo pareiškusi ketinimų pirkti avialinijas, - Suomijos "Finnair". Ji penktadienį paskelbė nepretenduojanti į kontrolinį jų akcijų paketą, tačiau vis tiek seksianti procesą.
Neoficialiomis žiniomis, kitaip nei SAS, "Finnair" pasirinko kitą atėjimo į Lietuvos oro rinką būdą. Nors tiesiogiai LAL pardavimo procese ji ir neketina dalyvauti, tačiau, gerai informuotų šaltinių žiniomis, siūlo kitas bendradarbiavimo formas.
Dabar situaciją daugiausia turėtų lemti tai, ką siūlys SAS. Jei jos teikiamos sąlygos Lietuvos, kuriai šiuo metu priklauso 100 proc. avialinijų akcijų, pareigūnų netenkins, gali būti, kad LAL privatizavimas pasisuks visiškai netikėta kryptimi. Nepatvirtintomis žiniomis, "Finnair". gali būti suteikta koncesija.
Apie 80 mln. litų finansinių įsipareigojimų turinti LAL užima daugiau kaip 50 proc. šalies oro rinkos ir iš esmės yra absoliuti lyderė. SAS prieš metus jos turėjo 16,4 proc., o su kitomis "Star Alliance" - apie 32 proc. oro rinkos. Jei SAS nusipirktų avialinijas, jų užimama rinkos dalis, pagal šiuos duomenis, būtų siekusi per 90 procentų.
Konkurencijos tarybos Koncentracijos skyriaus viršininkas Aleksandras Jakiūnas “Eltai” sakė, kad kol kas sunku vertinti galimą oro rinkos koncentracijos laipsnį, nes jokio panašaus tyrimo taryba nėra atlikusi.
"Jei avialinijas tikrai nori įsigyti SAS ir ji kreipsis į tarybą, matyt, tai bus pirmasis tokio tipo mūsų svarstytas klausimas", - sakė jis.
Analizuodama padėtį Lietuvos oro rinkoje Konkurencijos taryba svarstytų visas sutartis, susitarimus ir kitą informaciją, o toks tyrimas daugiausia užtruktų keturis mėnesius. Pasak A.Jakiūno, tiek laiko tarybai tikrai užtektų.
LAL privatizavimo dokumentų rinkiniai, kainuojantys 40 tūkst. litų, bus pardavinėjami nuo kovo iki balandžio 3 dienos.
Su strateginiu investuotoju numatoma pasirašyti akcininkų sutartį. Po kontrolinio LAL akcijų paketo privatizavimo blokuojantis 34 proc. nacionalinės oro bendrovės akcijų paketas liks valstybės rankose.
Įstatinis LAL kapitalas yra 9,606 mln. litų, oro bendrovės kapitale valstybei priklauso 100 proc. akcijų, vienos akcijos nominalas - 10 litų. Po kelių nuostolingų metų avialinijų bendrovė tikisi pernai uždirbusi per 20 mln. litų pelno.
Oro bendrovę norima privatizuoti ir padedant strateginiam investuotojui sustiprinti jos konkurencingumą iki 2004 metų gegužės, kai Europos oro rinka bus liberalizuota ir į Lietuvą užsienio oro kompanijų lėktuvai galės skraidyti be apribojimų. Tai yra pirmasis bandymas privatizuoti avialinijas.
LAL