Ne paslaptis, kad prieš planuodami skolintis žmonės stengiasi kuo geriau įvertinti savo galimybes paskolą grąžinti ir jautriai reaguoja į kalbas apie galimus ekonominius sunkumus. Viešojoje erdvėje vis dažniau minima ir tai, kad palaipsniui didėja tikimybė, kad ir Baltijos šalyse galime sulaukti sunkmečio ar net krizės.
„Krizės paprastai nutinka tuomet, kai niekas joms nesiruošia. Yra toks posakis: jei jūs Niujorke sėdate į taksi ir vairuotojas jums sako, kad reikia pirkti konkrečios įmonės akcijas, tai jūs tikrai jau žinote, kad atėjo laikas jas parduoti, nes iki taksi vairuotojo šių akcijų jau nusipirko finansininkai, bankų darbuotojai, brokeriai ir tie, kurie apie tas akcijas žino daugiausiai, o taksi vairuotojas, ko gero, yra paskutinis, kuris išgirdo, kad jas reikia pirkti. Dabar visi kalba apie galimą sunkmetį, o tai reiškia, kad reikia elgtis priešingai. Jei masė žmonių kalba apie sunkmetį, gali būti ne krizė, o stagnacija arba recesija, ir, greičiausiai, nekilnojamojo turto rinkoje. Tikėtina, kad kainos gal ir nekris, bet sandorių skaičius rinkoje sumažės, nes žmonės lauks“, – mano A. Kostins.
Jo nuomone, jei vis dažniau girdimos kalbos apie sunkmetį, žmonės jam ima ruoštis, tad atsisako nebūtinų ir brangių pirkinių, kitaip tariant, pinigus ima leisti kur kas atsargiau.
„Dabar yra kitokia situacija: žmonės galvoja apie savo finansus, o bankai neturi tokio apetito, be to, įvestas griežtesnis reguliavimas valstybiniu mastu. Pasikeitė ir gyventojų požiūris: žinodami, kaip svarbu yra socialinės garantijos sunkmečio metu, per dešimtmetį vis daugiau žmonių aktyviau reikalauja, kad jų pajamos būtų mokamos skaidriai, o ne „vokelyje“, tad yra nemažai saugiklių, kurie pradėjo veikti“, – kalbėjo jis.
Tačiau, anot įmonės vadovo, yra nemažai papildomų priemonių, kurios gyventojams beveik nieko nekainuoja, bet padeda iš esmės užtikrinti savo asmeninių finansų gerbūvį ir užsitikrinti saugumą.
Kaip pasirūpinti asmeninių finansų sveikata?
Kiekvienam, norinčiam kritiškai įvertinti ir pasirūpinti, kad net ir sunkmečio atveju jo finansinė padėtis būtų kuo geresnė, pašnekovas pataria jau dabar pradėti rūpintis savo finansine disciplina.
„Pirmiausia, gyventojams labai svarbu išmokti ir visada laiku apmokėti sąskaitas. Tai gali būti sąskaitos mobiliojo ryšio tiekėjams, už komunalines paslaugas, būsto paskolas ir t.t. Kuo daugiau sąskaitų vėluosite mokėti, tuo rizikingesnis klientas būsite ir, jei jums kada nors prireiks paskolos, jums skolins gerokai brangiau nei tiems, kurie mokėjo laiku. Būtina įsidėmėti: finansinė disciplina būtina visam gyvenimui“, – mano A. Kostins.
Antras, ne mažiau svarbus dalykas, anot jo, yra tai, kad visos asmens pajamos būtų gaunamos oficialiai, o ne „vokelyje“.
„Jei už jus mokami ne visi mokesčiai, jūsų pajamos atrodo mažos ir tai reiškia ne tik mažesnę pensiją ir išmokas ligos, nedarbingumo ar kitais atvejais, bet ir mažesnę galimybę pasiskolinti, kai jums to reikės“, – atkreipia dėmesį A. Kostins.
Trečia, reikia turėti ir santaupų, kad ištikus nelaimei ar netekus darbo, būtų galima šiek tiek laiko gyventi iš jų.
„Kuo mažesnis atlyginimas, tuo daugiau santaupų reikia turėti. Pavyzdžiui, jei žmogaus atlyginimas siekia 5 tūkst. eurų ir netenkama darbo, iš 2 savo sutaupytų atlyginimų jau galima gyventi ne 2 mėnesius, o ilgiau. Atitinkamai, kai alga 500 eurų, tada jau reikėtų bent 6 atlyginimų rezervą“, – pateikė pavyzdį jis.
Lietuvoje šiais metais veiklą pradėjusi latviško kapitalo paskolų palyginimo platforma Altero.lt siūlo galimybę neišeinant iš namų palyginti, kas reikalingą finansinį produktą siūlo geriausiomis sąlygomis. Šiuo metu finansinių paslaugų palyginimo paslaugos teikiamos gyventojams, bet artimiausiu metu planuojama jas pristatyti ir juridiniams asmenims.
Lietuvoje per paskolų palyginimo platformą galima gauti pasiūlymus iš 12 paskolų teikėjų, tačiau artimiausiu metu prie šios platformos gali prisijungti ir daugiau skolintojų.
Bendrovė Latvijoje nuo veiklos pradžios tarpininkavo žmonėms pasiskolinant 70 mln. eurų, kai Latvijoje paskolų kainas palygino beveik 100 tūkst. klientų. Lietuvoje paskolų kainas nuo bendrovės veiklos pradžios jau palygino beveik 10 tūkst. klientų.