Televizijos TV3 praėjusį šeštadienį išplatintas pranešimas, kad dėl Seimo priimto Alkoholio prekybos įstatymo Eurolygos gerbėjai nebematys tiesioginių rungtynių transliacijų, sukėlė audringą ir sporto mėgėjų, ir kovotojų prieš tautos girdymą reakciją.
Nei „Formulės-1”, nei UEFA Čempionų lygos
Pasak TV3 pranešimo, tiesiogiai TV3 televizijos transliuojamų Eurolygos rungtynių mėgėjai nuo šiol jas, pagal Seimo priimtą alkoholio kontrolės įstatymą, kuris bus įgyvendintas nuo 2008-ųjų sausio 1 d., galės žiūrėti tik nuo 23.00 val. Šiuo įstatymu yra ribojama ne tik alaus reklama, bet ir jo gamintojų prekės ženklų pasirodymas ekrane, pranešė portalas "Vz.lt".
„Bet kokia alkoholio reklama, transliuojama nuo 6.00 iki 23.00 val., net reklaminiai stendai rungtynių aikštelėje ar prekės ženklai ant žaidėjų marškinėlių bus traktuojami kaip šio įstatymo pažeidimai, už kuriuos gresia milžiniškos baudos, o vėliau – ir televizijos transliacijos licencijos nutraukimas”, – sako Jurgis Jefremovas, TV3 vyriausiasis prodiuseris.
Pasak jo, kanalas greičiausiai nebegalės tiesiogiai transliuoti nei „Formulės-1”, nei UEFA Čempionų lygos.
Marškinėliai įstatymo nepažeis
Sprendžiant iš balsavimo Seime rezultatų, nei valdančiųjų, nei opozicijos nuomonės dėl reklamos ribojimo per sporto varžybas iš esmės neišsiskyrė.
Pranešime spaudai kaltinami parlamentarai konservatorius Antanas Matulas, Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas, bei socialdemokratė Birutė Vėsaitė, Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkė.
Esą supratę, kaip gali šis įstatymas, kurį inicijavo A. Matulas, paveikti sporto rungtynių transliacijas, parlamentarai bandė įvesti pataisą, kuri nedraustų per rungtynes rodyti alkoholio gamintojų prekės ženklų. Tačiau B. Vėsaitės dėka, šios pataisos svarstymas esą neįvyko.
"Kauno dienos" kalbintas parlamentaras p. Matulas aiškina, kad jeigu transliacijos metu ant stendų ar ant krepšininkų marškinėlių matysis alkoholio gamintojų prekės ženklai, tai nebus įstatymo pažeidimas.
„Jeigu kuriai nors kontroliuojančiai institucijai kažkas neaišku, galima susėsti su Sveikatos reikalų, Ekonomikos komitetais ir išsiaiškinti, kaip teisininkai komentuoja šį įstatymą“, – sakė politikas.
Krepšinį pavertė prostitute?
Tuo tarpu trečiadienį paskelbtame Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos pareiškime tvirtinama, kad Lietuvoje prasidėjo eilinė masinė melo ir šantažo kampanija, kuri tik patvirtina visus įtarimus, kad "melu ir pinigais galima valdyti viską", o per pačias Kalėdas per televiziją pradėta tautos šiurpinimo kampanija tikrai primena sovietmetį.
Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidento dr. Aurelijaus Verygos teigimu veikiama buvo labai apgalvotai, pasirenkant seniai patikrintus ir alkoholio pramonei palankius Seimo narius. "Tai, kad alkoholio pramonė daro įtaką aukščiausiems valdžios atstovams, matoma jau seniai. Jiems palankus net pats premjeras. Juk partijai būtinai reikalingi pinigai būsimajai rinkiminei kampanijai. Jis pats pirmasis pareiškė, kad reklama nedaro įtakos vartojimui", - tvirtina A. Veryga.
Pranešime primenama, kad Lietuvoje (skirtingai nei Prancūzijoje) alkoholio gamintojams nėra uždrausta remti sportą ir kultūrą, todėl gamintojai ir toliau gali (jei tikrai nori) remti sportą, tik to neafišuoti ant marškinėlių ir aikštelės grindų. "Bet niekas neskaičiavo, kad varžybų metu tokie ženklai ant marškinėlių leidžia laimėti milijonus kainuojančią reklamą beveik veltui (Eurolygos metu 30 sekundžių trukmės reklaminio intarpo kaina yra apie 22-24 tūkst. litų. Jei reikėtų mokėti už visas 2 val. transliacijos kaip už reklamą, ji kainuotų 24.000 x 2 x 60 x 2 = 5 760 000 Lt – penkis milijonus septynis šimtus šešiasdešimt tūkstančių litų). Alaus gamintojai tik maždaug dvigubai didesnę sumą teigia skiriantys sporto rėmimui. Realiai ją susigražina maždaug per dvejas rungtynes, per kurias nepertraukiamai reklamuojami jų gaminami alkoholiniai gėrimai", sakoma pranešime.
Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos vadovo teigimu vyksta žūtbūtinė ir gerai finansuojama alkoholio gamintojų kova už reklamos išsaugojimą, o ne kova už sportą, kuris niekam nerūpėtų, jei juo pasinaudojant nebūtų galima pasipelnyti. "Todėl pagrįstai galima sakyti, kad patys "sportą gelbstintys" ir visuomenės nepasitenkinimą kurstantys alkoholio gamintojai pavertė sportą ir ypač lietuvių dievinamą krepšinį prostitute, kurią perka ir parduoda pagal savo poreikius, o prireikus (kaip ir šių dienų atveju) pasinaudoja kaip gyvuoju skydu, patys likdami "nematomais sporto gelbėtojais", - pabrėžia A. Veryga.
Aistruoliai rengia sukilimą
Pasak "Kauno dienos", krepšinio sirgaliai, sužinoję, jog dėl Seimo priimto įstatymo negalės stebėti tiesioginių Eurolygos krepšinio varžybų transliacijų, rengia sukilimą prieš valdžią. Susivieniję Eurolygoje rungtyniaujančių Lietuvos superklubų Kauno „Žalgirio“ ir Vilniaus „Lietuvos ryto“ gerbėjai žaibiškai sukūrė peticiją, po kuria sekmdienio vakare jau buvo pasirašę daugiau nei 7000 žmonių. „Mes prieš Lietuvos sporto žlugdymą! Krepšinis. Tai įaugę į mūsų tautos kraują. Tai mūsų religija. Alaus reklamos draudimas atima mums teisę mėgautis krepšiniu, barams uždirbti papildomai iš krepšinio transliacijų rodymo", - rašoma Seimui adresuotoje peticijoje.
Ketvirtadienį "Lietuvos rytas" pranešė, kad Seimo sprendimas suvienijo „Žalgirio“ ir „Lietuvos ryto“ gerbėjus. Pasak Kauno „Žalgirio“ komandos gerbėjų klubo „Žalioji mirtis“ prezidento Ričardo Petrausko, prieš naująjį įstatymą iš pradžių bus protestuojama prie Seimo rengiamais taikiais piketais ir mitingais. "Jei įstatymo leidėjai į tai neatsižvelgs, teks imtis ir ryžtingesnių priemonių", - sakė jis "Lietuvos rytui".
„Žalgirio“ gerbėjų klubo vadovas tikisi, kad protestuotojų gretas įsilies visi krepšinį mėgstantys Lietuvos žmonės, todėl protestuotojų minia gali būti net kelių ar keliolikos tūkstančių.