Šaltinis:
Automanas.lt
REKLAMA
Karinis visureigis. Kiekvieną kartą ištarus šią frazę daugelis pagalvoja apie amerikietišką „HMMWV“, tačiau šiais laikais karinių visureigių gamyba užsiima ne tik Jungtinės Valstijos, bet ir kitos šalys.
Jungtinių Valstijų kariuomenė atsižvelgdama į kitų gamintojų padarytą pažangą, garsųjį „Hummer“ keičia į „Oshkosh“, kuris yra geriau pritaikytas šiuolaikiniam mūšio laukui. Jie užtikrina geresnę įgulos apsaugą, siūlo erdvesnį interjerą bei tinkamą ginkluotę.
Karinių visureigių pramonėje yra keletas gerai žinomų ir visame pasaulyje vertinamų gamintojų. Daugelį tai gali nustebinti, bet į gerai žinomų gretas taip pat patenka Ukrainoje įsikūrę gamintojai.
Viena seniausių ir žinomiausių šio tipo transporto priemonių, vadinama „Kozak“, yra gaminama Ukrainos bendrovės „Practika“ gamyklose. Šis automobilis buvo kuriamas 2008 - 2009 metais, o serijinė gamyba prasidėjo 2014 metai. Šiuo metu tikimasi, kad Ukrainos kariuomenė turi kelis šimtus šios transporto priemonės vienetų, kuriais naudojasi įvairūs kariuomenės daliniai. Verta pažymėti, jog po vienu pavadinimu slepiasi keli modeliai, kurių paskirtis, specifika ir techninė bazė skiriasi.
Pavyzdžiui, „Kozak-1“ yra klasikinė lengvoji šarvuotoji transporto priemonė, sukonstruota ant „Iveco Daily“ platformos su keturių varančiųjų ratų pavara. Tuo tarpu „Kozak-2“ jau yra daugiafunkcinė transporto priemonė, pasižyminti didesne keliamąja galia ir MRAP transporto priemonių lygio apsauga. „Kozak-5“ yra policijos ir kariuomenės specialiosioms operacijoms skirtas automobilis, sukurtas naudojantis „Ford F550“ platforma su 6,7 litro varikliu.
Kita ukrainietiška mašina yra „Novator“. Šis modelis iš tikrųjų yra dar ganėtinai naujas. Jo debiutas įvyko 2017 metais, o gamyba prasidėjo 2019 metais. Transporto priemonę sukūrė Ukrainos bendrovė „Ukrainian Armor“.
Ilgesniam patruliavimui mieste ir nelygioje vietovėje skirtas „Novator“ taip pat buvo sukurtas ant „Ford F550“ platformos, iš kurios pasiskolintas ir 6,7 litro dyzelinis variklis. Gamintojas skelbia, jog šis automobilis išvysto 140 km/val. greitį, o nuvažiuojamas atstumas siekia maždaug 500 kilometrų nelygia vietove ir 1100 kilometrų važiuojant, pavyzdžiui, greitkeliu.
Automobilio šarvai turėtų atlaikyti 7,62 kalibro SVD Dragunovo šautuvo kulką (iš 10 metrų atstumo) arba dviejų rankinių granatų RGD-5 sprogimą. Specialiomis padangomis turėtų būti galima nuvažiuoti iki 50 km sudėtingoje vietovėje net ir sumažėjus slėgiui.
Kita vertus, kareiviams ginti naudojamos penkios iš kabinos šaudymo iš ginklų angos. Be to, transporto priemonėje galima sumontuoti kovinį modulį su 12,7 mm sunkiuoju kulkosvaidžiu. Tačiau kai kuriose nuotraukose matyti, kad „Novator“ taip pat turi prieštankines raketas. Taigi, kaip ir kitas karines transporto priemones, „Novator“ galima pritaikyti konkretiems dislokavimo poreikiams.
Dar viena įdomi šarvuotoji transporto priemonė Ukrainos kariuomenėje yra „KrAZ Spartan“, tačiau šį kartą kalbame ne apie labai lengvą šarvuotąją transporto priemonę, kuri, be to, net nėra visiškai ukrainietiška. Nors „Spartan“ yra tradicinės Ukrainos automobilių bendrovės „KrAZ“ gaminys, iš tikrųjų tai yra licencijuotas Kanados „STREIT Group Spartan“ gaminys.
Automobilio pagrindą vėl sudaro „Ford F550“ važiuoklė su 6,7 litro V8 varikliu po kapotu, ant kurio sumontuota šarvuota kabina, galinti atlaikyti minų ir granatų sprogimus.
Kaip jau minėta, šarvuota kabina turėtų atlaikyti minos ar dviejų didelės sprogstamosios galios sprogstamųjų granatų sprogimą. Iš visų pusių korpusas turėtų atlaikyti 7,62x51 NATO šovinius, kurie naudojami šturmo ir snaiperių šautuvuose arba kulkosvaidžiuose.
Savigynai iki šešių asmenų įgulai yra šoninės šaudymo angos arba stogo liukas, prie kurio galima pritvirtinti pasukamą bokštelį su kulkosvaidžiu. Tačiau kai kuriose transporto priemonėse taip pat įrengtas nuotoliniu būdu valdomas kovinis bokštelis, kuriame sumontuotas kulkosvaidis ir ukrainietiškos prieštankinės raketos „Corsar“. Be to, „KrAZ“ gamina šarvuotą sunkvežimio „KrAZ-5233“ versiją su apsauga nuo minų, kuriai suteikta linksma Šreko pravardė.
Policijos ir kariuomenės gretose taip pat galima išvysti 2013-2016 metais gamintą transporto priemonę „Dozor-B“. Ši transporto priemonė turėjo ir neginkluotą „Dozor-A“ versiją. Kaimyninėje Lenkijoje taip pat buvo gaminama modifikuota šio modelio versija „Oncilla“. Ironiška, bet Ukrainos vyriausybė 2019 metais. nusprendė įsigyti ne vietos, o Lenkijos gamintojų produktą.
Tuo tarpu ukrainiečiai, dirbę prie šios transporto priemonės, ją sukūrė žvalgybos misijoms, patruliavimui, taikos palaikymo misijoms, taip pat dislokavimui su specialiosiomis pajėgomis. Iš pradžių po variklio dangčiu buvo keturių cilindrų „Deutz“ dyzelinis variklis, tačiau lenkiškoje versijoje buvo naudojami „Iveco“ varikliai.
Įgulos apsauga turėtų būti užtikrinta šarvuočiais, kurie taip pat turėtų būti atsparūs 7,62 mm šarvuotosioms raketoms. Važiuoklė yra cilindro formos, kad geriau atlaikytų minų ar užminuotų sistemų sprogimą. Be to, kėbulą turėtų būti galima papildyti papildomais apsaugos sluoksniais, kad būtų užtikrinta geresnė apsauga nuo raketų ir sprogmenų. Pagrindinė ginkluotė – nuotoliniu būdu valdomas (iš pradžių priešlėktuvinis) 12,7 mm kalibro NSVT sunkusis kulkosvaidis. Galinio korpuso šonuose vėl matomos šaudymo angos.
Ukrainos perliuku galima laikyti „Bogdan 2351“. Šias transporto priemones Ukrainos kariuomenė pakeitė senus sovietinius „UAZ“ visureigius. Savo gyvenimą „Bogdan“ pradėjo kaip „Great Wall Wingle 5“ pikapai, tačiau jų gamybos licenciją įsigijo Ukrainos bendrovė „Bogdan Corporation“, kuri taip pat tiekia sunkvežimius ir kitą įrangą Ukrainos kariuomenei.
„Bogdan 2351“ yra klasikinis, karinėms reikmėms pritaikytas pikapas, o štai „Bogdan 2251“ – greitosios pagalbos automobilis su specialiu kėbulu. Be to, „Bogdan“ taip pat gamina lengvuosius automobilius, sunkvežimius, autobusus, troleibusus ir kitą įrangą. Tačiau didžioji dalis produkcijos gaminama pagal kitų gamintojų licencijas.
Karinis visureigis. Kiekvieną kartą ištarus šią frazę daugelis pagalvoja apie amerikietišką „HMMWV“, tačiau šiais laikais karinių visureigių gamyba užsiima ne tik Jungtinės Valstijos, bet ir kitos šalys.
Jungtinių Valstijų kariuomenė atsižvelgdama į kitų gamintojų padarytą pažangą, garsųjį „Hummer“ keičia į „Oshkosh“, kuris yra geriau pritaikytas šiuolaikiniam mūšio laukui. Jie užtikrina geresnę įgulos apsaugą, siūlo erdvesnį interjerą bei tinkamą ginkluotę.
Karinių visureigių pramonėje yra keletas gerai žinomų ir visame pasaulyje vertinamų gamintojų. Daugelį tai gali nustebinti, bet į gerai žinomų gretas taip pat patenka Ukrainoje įsikūrę gamintojai.
Viena seniausių ir žinomiausių šio tipo transporto priemonių, vadinama „Kozak“, yra gaminama Ukrainos bendrovės „Practika“ gamyklose. Šis automobilis buvo kuriamas 2008 - 2009 metais, o serijinė gamyba prasidėjo 2014 metai. Šiuo metu tikimasi, kad Ukrainos kariuomenė turi kelis šimtus šios transporto priemonės vienetų, kuriais naudojasi įvairūs kariuomenės daliniai. Verta pažymėti, jog po vienu pavadinimu slepiasi keli modeliai, kurių paskirtis, specifika ir techninė bazė skiriasi.
Pavyzdžiui, „Kozak-1“ yra klasikinė lengvoji šarvuotoji transporto priemonė, sukonstruota ant „Iveco Daily“ platformos su keturių varančiųjų ratų pavara. Tuo tarpu „Kozak-2“ jau yra daugiafunkcinė transporto priemonė, pasižyminti didesne keliamąja galia ir MRAP transporto priemonių lygio apsauga. „Kozak-5“ yra policijos ir kariuomenės specialiosioms operacijoms skirtas automobilis, sukurtas naudojantis „Ford F550“ platforma su 6,7 litro varikliu.
Kita ukrainietiška mašina yra „Novator“. Šis modelis iš tikrųjų yra dar ganėtinai naujas. Jo debiutas įvyko 2017 metais, o gamyba prasidėjo 2019 metais. Transporto priemonę sukūrė Ukrainos bendrovė „Ukrainian Armor“.
Ilgesniam patruliavimui mieste ir nelygioje vietovėje skirtas „Novator“ taip pat buvo sukurtas ant „Ford F550“ platformos, iš kurios pasiskolintas ir 6,7 litro dyzelinis variklis. Gamintojas skelbia, jog šis automobilis išvysto 140 km/val. greitį, o nuvažiuojamas atstumas siekia maždaug 500 kilometrų nelygia vietove ir 1100 kilometrų važiuojant, pavyzdžiui, greitkeliu.
Automobilio šarvai turėtų atlaikyti 7,62 kalibro SVD Dragunovo šautuvo kulką (iš 10 metrų atstumo) arba dviejų rankinių granatų RGD-5 sprogimą. Specialiomis padangomis turėtų būti galima nuvažiuoti iki 50 km sudėtingoje vietovėje net ir sumažėjus slėgiui.
Kita vertus, kareiviams ginti naudojamos penkios iš kabinos šaudymo iš ginklų angos. Be to, transporto priemonėje galima sumontuoti kovinį modulį su 12,7 mm sunkiuoju kulkosvaidžiu. Tačiau kai kuriose nuotraukose matyti, kad „Novator“ taip pat turi prieštankines raketas. Taigi, kaip ir kitas karines transporto priemones, „Novator“ galima pritaikyti konkretiems dislokavimo poreikiams.
Dar viena įdomi šarvuotoji transporto priemonė Ukrainos kariuomenėje yra „KrAZ Spartan“, tačiau šį kartą kalbame ne apie labai lengvą šarvuotąją transporto priemonę, kuri, be to, net nėra visiškai ukrainietiška. Nors „Spartan“ yra tradicinės Ukrainos automobilių bendrovės „KrAZ“ gaminys, iš tikrųjų tai yra licencijuotas Kanados „STREIT Group Spartan“ gaminys.
Automobilio pagrindą vėl sudaro „Ford F550“ važiuoklė su 6,7 litro V8 varikliu po kapotu, ant kurio sumontuota šarvuota kabina, galinti atlaikyti minų ir granatų sprogimus.
Kaip jau minėta, šarvuota kabina turėtų atlaikyti minos ar dviejų didelės sprogstamosios galios sprogstamųjų granatų sprogimą. Iš visų pusių korpusas turėtų atlaikyti 7,62x51 NATO šovinius, kurie naudojami šturmo ir snaiperių šautuvuose arba kulkosvaidžiuose.
Savigynai iki šešių asmenų įgulai yra šoninės šaudymo angos arba stogo liukas, prie kurio galima pritvirtinti pasukamą bokštelį su kulkosvaidžiu. Tačiau kai kuriose transporto priemonėse taip pat įrengtas nuotoliniu būdu valdomas kovinis bokštelis, kuriame sumontuotas kulkosvaidis ir ukrainietiškos prieštankinės raketos „Corsar“. Be to, „KrAZ“ gamina šarvuotą sunkvežimio „KrAZ-5233“ versiją su apsauga nuo minų, kuriai suteikta linksma Šreko pravardė.
Policijos ir kariuomenės gretose taip pat galima išvysti 2013-2016 metais gamintą transporto priemonę „Dozor-B“. Ši transporto priemonė turėjo ir neginkluotą „Dozor-A“ versiją. Kaimyninėje Lenkijoje taip pat buvo gaminama modifikuota šio modelio versija „Oncilla“. Ironiška, bet Ukrainos vyriausybė 2019 metais. nusprendė įsigyti ne vietos, o Lenkijos gamintojų produktą.
Tuo tarpu ukrainiečiai, dirbę prie šios transporto priemonės, ją sukūrė žvalgybos misijoms, patruliavimui, taikos palaikymo misijoms, taip pat dislokavimui su specialiosiomis pajėgomis. Iš pradžių po variklio dangčiu buvo keturių cilindrų „Deutz“ dyzelinis variklis, tačiau lenkiškoje versijoje buvo naudojami „Iveco“ varikliai.
Įgulos apsauga turėtų būti užtikrinta šarvuočiais, kurie taip pat turėtų būti atsparūs 7,62 mm šarvuotosioms raketoms. Važiuoklė yra cilindro formos, kad geriau atlaikytų minų ar užminuotų sistemų sprogimą. Be to, kėbulą turėtų būti galima papildyti papildomais apsaugos sluoksniais, kad būtų užtikrinta geresnė apsauga nuo raketų ir sprogmenų. Pagrindinė ginkluotė – nuotoliniu būdu valdomas (iš pradžių priešlėktuvinis) 12,7 mm kalibro NSVT sunkusis kulkosvaidis. Galinio korpuso šonuose vėl matomos šaudymo angos.
Ukrainos perliuku galima laikyti „Bogdan 2351“. Šias transporto priemones Ukrainos kariuomenė pakeitė senus sovietinius „UAZ“ visureigius. Savo gyvenimą „Bogdan“ pradėjo kaip „Great Wall Wingle 5“ pikapai, tačiau jų gamybos licenciją įsigijo Ukrainos bendrovė „Bogdan Corporation“, kuri taip pat tiekia sunkvežimius ir kitą įrangą Ukrainos kariuomenei.
„Bogdan 2351“ yra klasikinis, karinėms reikmėms pritaikytas pikapas, o štai „Bogdan 2251“ – greitosios pagalbos automobilis su specialiu kėbulu. Be to, „Bogdan“ taip pat gamina lengvuosius automobilius, sunkvežimius, autobusus, troleibusus ir kitą įrangą. Tačiau didžioji dalis produkcijos gaminama pagal kitų gamintojų licencijas.