Prekybos centruose vėl šurmulys – šį kartą pirkėjų dėmesį patraukė ne patalynė, rankšluosčiai ar puodai, o ... stikliniai rutuliukai. Kartu su tėveliais prekybos centruose eilėse stovintys mažyliai net kvapą sulaiko, kai kasininkės skenuoja prekes, nes kiekvienas „Pyp“ reiškia, jog norų išsipildymas jau nebetoli – už prekes pirkėjams dovanojami kosminiai rutuliukai.
Kasininkės taip pat netruko pastebėti mažųjų klientų euforiją gavus nedidelį stiklinį rutuliuką ir kukliai apsiperkantiems klientams skuba patarti: „Iki trisdešimties dar šiek tiek trūksta, pirkite dar ką nors.“
Nors laimingas atžalų krykštavimas yra tikra muzika gimdytojų ausims, ne vienas tėvas ar mama jau išreiškė susirūpinimą tokiomis prekybos centro „dovanomis“. Į spalvotą popierėlį įpakuotas rutuliukas primena saldainį ir vaikai nesidrovėdami bando jo paragauti. Arba dar blogiau. Kadangi pats rutuliukas yra gana sunkus, tai paskatina vaikus imtis eksperimentų, pvz, patikrinti „žaisliuko“ atšokimo nuo stiklo ir kitų kietų paviršių galimybes. Deja, tokie „moksliniai“ eksperimentai galėtų baigtis liūdnai, jei skilusio rutuliuko nuolaužos patektų vaikui į akį ar ant jų kas nors atsistotų.
Spalvoti kosminiai rutuliukai taip pat traukia ir naminių gyvūnų dėmesį, tad, jei norėdamas pradžiuginti savo augintinį pasiūlysite jam pagainioti tokį rutuliuką, galite nemaloniai nustebti, jei po tokios atrakcijos jūsų augintiniui prireiks veterinaro pagalbos.
Žaislas skirtas ne mažiems vaikams
Gydytoja Aurima Dilienė, kalbėdama apie tai, ar kosminiai rutuliukai gali būti kenksmingi vaikų sveikatai, sakė: „Pavojų galima įžvelgti visur. Svarbu prisiminti, kad šis žaisliukas skirtas ne mažiems vaikams. Kosminius rutuliukus parduotuvėse pirkėjai gauna nemokamai, tad natūralu, jog ir ima juos su malonumu.“ Pašnekovės teigimu, parduotuvėse daug nesaugių vaikams daiktų, tad svarbu, kad patys tėvais neleistų, jog jie patektų į rankas jų atžaloms.
Į klausimą, ar sulaukta skundų, kad neatsargiai elgdamiesi vaikai susižeidė, prekybos tinklo „Maxima“ atstovė spaudai Renata Saulytė sakė: „Visiems tėveliams, nuogąstaujantiems dėl rutuliukų saugumo, galime patvirtinti, kad šie rutuliukai atitinka visus jiems keliamus saugumo reikalavimus, tačiau būtina paisyti įspėjamų ženklų ir informacijos ant rutuliukų pakuočių, t.y. kad rutuliukai netinka vaikams iki 3 metų. Yra smulkių detalių. Vaiką rekomenduojama prižiūrėti, kaip ir žaidžiantį su bet kuriuo žaislu. Rutuliuko nemušinėti į žemę, nedaužyti, nes stiklo rutuliukas gali sudužti, vaikas gali juo paspringti ar uždusti. Ši informacija yra ant kiekvienos pakuotės. Tad tėveliams išties reikėtų būti dėmesingesniems ir prieš duodant mažamečiams vaikams rutuliukus, perskaityti įspėjimą bei įvertinti riziką.“
Daužyti draudžiama
Pastebimas rutuliukų panašumas į saldainius tėvus baugina, kad vaikai tokius žaislus mielai dės į burną. Apie tai pašnekovė sakė:„Tiek rutuliukus, tiek pakuotę mums pasiūlė jų tiekėjai. Kosminiai rutuliukai „Loony tunes“ supakuoti į specialias nepermatomas pakuotes. Jas sieti su saldainiais vien dėl to, kad ji spalvinga ir nedidelė neteisinga. Tokiu atveju, galima surasti ir daugiau ne maisto prekių pakuočių, primenančių saldumynus, bet nieko bendro su jais neturinčių, todėl visuomet ant gaminių pakuočių yra nurodomi ir specialūs ženklai. Ant kosminių rutuliukų pakuotės yra visi būtini ženklai, nurodantys, kad tai nėra maisto produktas. Pateikiamas ir papildomas įspėjimas raštu, kaip su rutuliukais elgtis. Be to, saugumo sumetimais, pakuotės pagamintos iš tvirtesnės medžiagos nei įprastai (ją atplėšti mažamečiam vaikui prireikia daugiau pastangų).
Apie tai, ar tirtas rutuliukų atsparumas pvz. dužimui, R. Saulytė sakė: „Iš rutuliukų tiekėjo esame gavę visus būtinus sertifikatus, patvirtinančius, kad šie rutuliukai saugūs ir nekelia jokios grėsmės sveikatai. Tyrimo duomenis pateikėme ir Lietuvos respublikos Ne maisto produktų inspekcijai. Šie rutuliukai pagaminti iš itin patvaraus stiklo, nemėtant jų į kietą paviršių (kas griežtai draudžiama žaidimo su rutuliukais taisyklėse) šių rutuliukų sudaužyti praktiškai neįmanoma. Ant kiekvienos pakuotės yra griežtas įspėjimas, kad rutuliukai yra stikliniai, tad jų negalima mušinėti į žemę ar daužyti.“
Pasak pašnekovės, stikliniai rutuliukai labiau patrauklūs, lyginant su guminiais, jie atrodo labiau kosmiški. Anot jos, ant guminių rutuliukų būtų sunkiau kokybiškai užklijuoti lipdukus, jie prasčiau matytųsi ir greičiau nusitrintų. Stikliniai rutuliukai geriau rieda, nes jie sunkesni, o rutuliukų ridenimas ir yra pagrindinė įvairiausių žaidimų su jais dalis.
Dažnas pirkėjas, nesidomintis akcijų ir žaidimų naujienomis, gavęs gražiai įpakuotą dovanėlę rimtai suabejoja, kokia rutuliukų paskirtis. „Ši akcija – tai Lietuvoje naujas ir inovatyvus aktyvios rinkodaros sprendimas. Lietuvoje tokios akcijos dar niekas nerengė, tuo tarpu kitose šalyse – tokiose kaip Šveicarija, Belgija, Austrija, Olandija, Lenkija – tai jau nėra naujiena. Šiose šalyse panašios akcijos su kosminiais rutuliukais jau sulaukė sėkmės. Šios akcijos esmė – į smagų žaidimą įtraukti visą šeimą. Tėveliai už pirkinius nemokamai gauna rutuliukus, vaikai juos renka, maino, žaidžia įvairius žaidimus“, – kalbėjo R. Saulytė.
Auginama nauja vartotojų grupė
Kauno technologijos universiteto (KTU), Ekonomikos ir vadybos fakulteto Marketingo katedros dėstytojas Paulius Nezabitauskas, kalbėdamas apie prekybos tinklo siūlomą žaidimą, sakė: „Akcija labai orientuota į vaikų pasaulį, jų emocines vertybes, kurias formuoja ne tik tėveliai, bet ir televizija: filmai, multiplikaciniai filmai, įvairios reklamos. Reklamoje yra naudojami multiplikacinių filmukų herojai, kuriuos vaikai pažysta ir mėgsta. Vaikus traukia realūs daiktai – žaisliukai, kuriuos gali pačiupinėti. Apskritai vaikai aplinką bando pažinti per lytėjimą. Rutuliukų rinkimas padeda vaikams bendrauti vieni su kitais, o tai jau formuojasi interesų grupė. Kitaip sakant, auginama nauja prekybos centro lojalių vartotojų karta. Vaikai labai nemėgsta būti atstumti nuo grupės, jie irgi nori dalyvauti, žaisti ir bendrauti, todėl skatina rutuliukų įsigijimą. Pati akcija galbūt ir neturi didelio išskirtinumo tarp kitų prekybos centrų akcijų, ji tiesiog labai konkrečiai orientuota į vaikus (4-12 m.).“
Dalis prekybos tinklo klientų, vos pasirodžius pirmiesiems kosminiams rutuliukams, suabejojo jų paskirtimi. Marketingo specialisto teigimu, natūralu, kad tėvai nesupranta reklamos, nes suaugę moka įvertinti reklamą, vaikai dar tik mokosi. „Vaikai paprastai dar nesugeba taip „atskirti“, jie tiesiog priima visą informaciją, kuri jiems yra pateikiama. Vaikus veikia kitokie reklamos dirgikliai, kuriems tėvai gali būti visiškai nepaveikūs. Čia naudojami multiplikacinių filmukų herojai, kurie vaikams gerai pažįstami. Ne kartą teko matyti, kad vaikus daug lengviau maitinti per įvairias reklamas, nes jie mažiau reaguoja į aplinką. Reklama per antraeilę auditoriją – vaikus – skatina pirkti tiesioginę auditoriją – tėvus“, – kalbėjo P. Nezabitauskas.
Paklaustas, ar tai, jog tėvai nerimauja, kad vaikas su tokia dovana gali susižeisti, gali sukelti priešingą reklamai efektą, P. Nezabitauskas sakė: „Šioje vietoje yra keblumų, nes vaikai mėgsta daiktus įvertinti lytėjimu, tai yra palaižydami arba įsidėdami į burną, kad pajustų skonį, formas. Čia tėvams reikia būti atsargiems, kad jo neprarytų. Kadangi nėra antikreklamos fakto, sunku vertinti. Bet manau, kad tėvams turėtų būti svarbus ir vaiko saugumas.“