Miestuose ir interneto erdvėje apstu skelbimų, siūlančių už palankią kainą nuvežti į užsienį ar Lietuvos pajūrį. Pastarųjų, kaip ir keleivių vežimo pažeidimų, ypač pagausėja vasaros sezonu. Valstybinės institucijos tvirtina kovojančios su piktnaudžiaujančiais vežėjais.
„Pastaruoju metu nelegalių tarpmiestinių vežėjų po truputį mažėja, – teigia Lietuvos vežėjų asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Jevgenijus Stolovickis. – Padėtis ypač pasitaisė Kaune ir Šiauliuose. Šiame mieste problema išspręsta pastačius naują autobusų stotį. Tačiau vis dažniau nelegaliai keleivius veža vairuotojai iš Kėdainių bei Ukmergės.“
Žiniasklaidoje jau skelbta informacija, kad Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) ir Valstybinė kelių transporto inspekcija (VKTI) ėmėsi kontroliuoti maršrutinius taksi. Pasak šių institucijų atstovų, aktyviai imtasi ir smulkiųjų tarpmiestinių bei tarptautinių vežėjų kontrolės.
Vilioja kaina
Viena iš smulkiųjų vežėjų patrauklumo priežasčių – kaina. Pavyzdžiui, iš Vilniaus į Londoną tarptautinio vežimo bendrovės „Ecolines“ bilietas kainuoja 413 litų perkant internetu, pagal skelbimą internete vežėjai prašo 300 litų ir žada pristatyti į reikiamą vietą. Bilietas į Lietuvos pajūrį kainuos apie 68–45 litus, pavieniai vežėjai keleivį į šalies kurortą nuveš už 35 litus.
„Reguliarių reisų vežėjas turi ne tik laikytis griežtų reikalavimų: turėti leidimą, licenciją, nuolat tikrinti techniką ir vairuotojus, bet ir važiuoti numatytu grafiku, net jei mato, kad maršrutas bus nuostolingas, – aiškina J. Stolovickis. – Pavieniai smulkūs vežėjai dažnai ne tik nedeklaruoja visų gaunamų pajamų ir nemoka mokesčių, jie dar gali ir rinktis: užtenka jiems keleivių maršrutui ar ne.“
Pasak „Linavos“ atstovo, asociacija nuolat teikia informaciją valstybinėms institucijoms, tačiau kovojant su nelegaliais vežėjais valstybės prievaizdų indėlio norėtų didesnio.
Stebi ir analizuoja
Anot VMI Operatyvios kontrolės skyriaus vedėjo Rolando Puncevičiaus, įgyvendinant projektą „Keleivių vežimas ir taksi“, VKTI nuo gegužės stočių prieigose stebi smulkiuosius tarpmiestinius vežėjus ir dalijasi informacija su VMI.
„Surengėme pokalbius su šalyje veikiančių smulkiųjų vežėjų įmonių vadovais ir pasiūlėme tinkamai deklaruoti vairuotojų darbo laiką, kuro sąnaudas, registruoti keleivius ir tiksliai apskaityti gaunamas pajamas už parduotus bilietus, – sako R. Puncevičius. – Teigiamų pokyčių jaučiame. Vis dėlto jei turėsime konkrečių faktų, kad daromi pažeidimai, tikrinsime ir tirsime.“
Anot specialisto, VKTI savo ruožtu stebi, ar vežėjai vykdo tą veiklą, kuriai turi licenciją.
„Dažnai būna taip, kad minėti vairuotojai turi organizuoti užsakomuosius reisus, tačiau surenka pavienius keleivius iš stoties, – aiškina jis ir priduria, kad vienas iš būdų nuslėpti gaunamas pajamas – kelionės lape registruoti mažesnę kelionės kainą. – Todėl inspektoriai prašo keleivių rašyti paaiškinimą, kiek ir kam jie mokėjo už bilietą, ir tuomet yla išlenda iš maišo.“
Į užsienį keleivius vežantys vairuotojai dažniausiai juos registruoja iš anksto, tačiau, anot R. Puncevičiaus, dažnai taip pat neapskaito visų gaunamų pajamų. Jų kontrolė atliekama duomenis apie veiklą renkant internetu.