Įsivaizduokite tokią situaciją – užeinate į parduotuvę, o ten visos prekės vienodos, jokių pakuočių, spalvų, jokio ženklinimo. Būtų keista, tiesa? Juk nedažnai susimąstome, kad kartais parduotuvėje ne mes renkamės prekę, o ji renkasi mus.
Žymių kompanijų prekiniai ženklai mums tarsi savaime garantuoja, kad prekė kokybiška ir verta mūsų pinigų – tokią vertę neša geras prekės logotipas. Tačiau tam, kad jį sukurtum, gali prireikti ne vienerių metų darbo.
Darbo vaisius ar sėkmė?
Kas lemia, kad vienus prekės ženklus įsimename ilgam, o štai kiti praplaukia pro akis nepalikdami jokių sentimentų?
Kodėl pagalvoję apie kompaniją „Apple“, prieš akis regime prakąstą obuolį?
Apple (nuotr. SCANPIX)
Sportinės aprangos gamintoja „Nike“ mums asocijuojasi su varnele.
Nike (nuotr. SCANPIX)
Gaiviųjų gėrimo milžino „Coca–Cola“ logotipą galėtų nupiešti turbūt ir penkiametis pyplys.
Coca-Cola (nuotr. SCANPIX)
Kas tai – gerai apgalvota strategija, ar tiesiog mokėjimas nuspėti, ko vartotojams reikia?
Pasaulyje garsių kompanijų prekiniai ženklai kasmet reitinguojami, jų vertė nustatoma pagal bendrovių uždirbamus pelnus ir atsižvelgiant į vartotojų nuomonių tyrimus. 2011 metų duomenimis, vertingiausias prekės ženklas – „Apple“. Jis įkainotas įspūdinga pinigų suma – 153 mlrd. JAV dolerių. Antrasis reitinge rikiuojasi „Google“ logotipas (111 mlrd. dolerių), trečias – IBM ( 100 mlrd. dolerių).
Koks lietuviškas prekės ženklas vertingiausias? Ar yra atlikta tokių tyrimų ir paskaičiavimų?
8 žingsniai link gero logotipo
Skubame teirautis prekės ženklų žinovų, koks logotipas yra geras, blogas ir kur slypi jo sėkmės (ar nesėkmės) paslaptis.
„Dizaino entuziastų“ akcininkas Leonardas Gaidukevičius, pats kuriantis ir braižantis logotipus, išskyrė 8 taisykles, kuriomis vadovaujantis sukurtas logotipas bus geras.
„Pirma – paprastumas. Pamatę logotipą, turime iškart suprasti, kuo įmonė užsiima.Antra taisyklė – tikslinė auditorija. Turi būti suprantama, kam žinutė yra skiriama. Logotipas turi būti ilgaamžis, nes visos įmonės nori ilgai gyvuoti. Ketvirta taisyklė – įsimenamumas. Žmogus, pamatęs logotipą, per kelias sekundes turi jį įsiminti. Grožis be idėjos yra niekas, todėl penkta svarbi taisyklė – idėja. Idėja žinoma turi būti įgyvendinta, nes logotipas turi atrodyti visur gražiai – savo minties turi neprarasti nei ant vizitinės kortelės, nei ant plakato ar kur kitur. Logotipas turi atspindėti įmonės veiklą“, – aiškino pašnekovas.
Anot jo, logotipas yra meno kūrinys, todėl jo kūrimas gali užtrukti apie savaitę. Norint turėti kokybišką prekės ženklo apipavidalinimą gali reikėti jam paskirti apie kelis tūkstančius litų.
„Dažniausia logotipo užsakovų klaida – nepasitikėjimas dizainerio nuomone. Kartais užsakovas turi labai keistą požiūrį, jis neturi patirties, ko žmonėms reikia, bet vis tiek reikalauja, ko nori jis. Kartais ta asmeninė nuomonė viską nužudo“, – neslėpė logotipų kūrėjas. Tuomet, kada nepaisoma patyrusių specialistų nuomonės, dienos šviesą išvysta logotipai „išsigimėliai“ (angl. freak logos). Pašnekovo nuomone, vienas tokių pavyzdžių – artėjančių Olimpinių žaidynių ženklas.
Olimpinių žaidynių 2012 logotipas (nuotr. SCANPIX)
„Visas pasaulis kalba, kad jis nėra toks, koks turėtų būti, bet tame ir yra visas įdomumas, nes visi vis tiek apie tą ženklą kalba. Jis pažeidžia daugumą gero logotipo taisyklių“.
Tačiau L. Gaidukevičius buvo griežtas – geras logotipas įmonei yra kaip žmogaus veidas. Kokį veidą turi kompanija, tokia bus ir jos sėkmė.
Logotipo kaina
„Jaunimo verslo klubo“ prezidentas Mindaugas Busila pabrėžė, kad pasaulyje gyvuoja nemažai turtus besikraunančių įmonių, kurios arba turi neįsimintinus logotipus, arba netgi apskritai jų neturi. Tačiau geras logotipas, neabejojo pašnekovas, neabejotinai kuria kompanijos įvaizdį ir yra svarbi jo dalis, ypač tuomet, kai kompanijos veikla nukreipta į žmones.
„Lietuvos verslininkai nelabai nusimano apie prekinius ženklus, logotipus ir įmonės stilių, dėl to ir samdomos įmonės, kurios padaro šitą darbą, po to viskas paliekama likimo valiai“, – neslėpė M. Busila.
Lietuvoje yra žinoma iki 20 garsesnių logotipų kūrėjų. Tokių, kurie specializuojasi tik logotipų kūrime, dar mažiau, juos gali suskaičiuoti ant rankų pirštų.
„Patį logotipą nupiešti yra labai paprasta, Lietuvoje to net nelabai ir mokomasi, nes rinka yra labai maža. Tačiau, jeigu moki piešti logotipus, gali orientuotis ne tik į Lietuvos rinką, bet ir pasaulio. Ten konkurencija kelis kartus didesnė. Jeigu logotipo užsakovas paskelbia Lietuvoje konkursą, jis gauna iki 10 pasiūlymų, o pasaulyje tas skaičius siekia bent jau šimtą. Tapus geru logotipų kūrėju pasaulyje, ir atlyginimai ženkliai didesni“, – sakė M. Busila.
Pašnekovo teigimu, kiek kainuos logotipas, priklauso ir nuo kompanijos dydžio.
„Yra studentų, kurie logotipą nupieš ir už šimtą litų, tačiau normali kaina siekia apie tūkstantį litų. Mažesnėms įmonėms kaina gali būti 500–800 litų, didesnėms – 2–5 tūkst.“, – kelis pavyzdžius pateikė „Jaunimo verslo klubo“ prezidentas.
Paprašytas išvardinti bent kelis sėkmingus lietuviško kapitalo įmonių logotipus, pašnekovas išskyrė keletą pavyzdžių:
„Vero Coffee“ logotipas labai gerai atspindi įmonės veiklą. „Coffee Inn“ – ne tik atspindi įmonės veiklą, tačiau ir turi specifinę lengvai įsimenamą spalvą. Rimtas ir gražus „Šiaulių banko“ logotipas. „Vičiūnai“ – labai paprastas ir įsimenantis logotipas tiek savo šriftu tiek spalva. Solidus ir išties atitinkantis universiteto veiklą VGTU naujas logotipas. Labai senas ir gražias tradicijas turi „Stumbras“, jo logotipas parodo ir amžių, ir patirtį, ir solidumą. Dėl blogų logotipų nelabai norėtume viešinti, tačiau yra daugybė kopijuotų logotipų, pavyzdžiui, „Soho“ kompiuterių parduotuvės logotipas 100 proc. nukopijuotas. Paprastai nelabai būna tinkami naudojimui labai detalizuoti logotipai, nes jie neatskleidžia savo prasmės, o spausdinant dar ir labai blogai naudojami“, – teigė M. Busila.
Sėkmės negarantuoja
Logotipų kūrėjas yra menininkas, o užsakovai – verslininkai. Kaip jiems kartu sukurti produktą, kuris patrauktų vartotojų akį ir ilgam įsimintų?
„Iš esmės patys verslininkai turi matyti savo viziją, kaip jų įmonė turi atrodyti, apie ką ji turi kalbėti, su kuo pamatę logotipą žmonės juos asocijuos. Geri logotipų kūrėjai išanalizuoja įmonės veiklą, tačiau ir patys užsakovai turi paaiškinti, ko jie iš tikrųjų nori. Menas ir verslas yra skirtingos sritys, todėl reikia jas suderinti“, – tikino M. Busila.
Vienas iš kertinių dalykų, kuris logotipui lemia sėkmę, anot jo, paprastumas. „Jeigu pažiūrėtume, kaip keitėsi „Apple“ per visą laikotarpį, tai jų logotipas visąlaik paprastėjo. Kad ir kokį logotipą besukurtum, jį turinti įmonė vis tiek turi teikti kokybiškas paslaugas bei užsiimti savireklama“, – neabejojo pašnekovas. Jis išskyrė tris kertinius dalykus, į kuriuos reikėtų atsižvelgti kuriant logotipą – paprastumas, lengvumas ir įmonės veiklos atspindėjimas.
L. Gaidukevičius pripažino, kad Lietuvoje kompanijų prekinių ženklų vertė nėra matuojama ir apskaičiuojama, tačiau tokį dalyką būtų labai įdomu atlikti.
„Būtų įdomu pamatyti jaunųjų įmonių, kurios dar tik pradeda veiklą logotipus, ir paskui palyginti po kiek laiko, kiek jų vertė išaugo. Kartais tikrai matosi, kad žmonės skiria savo kompanijos įvaizdžiui, logotipui daug laiko, lėšų, būna žiūri į logotipą jų ir galvoji – „šitos įmonės toli eis“. Geras logotipas visada yra matomas ir išsiskiria iš kitų“, – neabejojo „Dizaino entuziastų“ komandos atstovas.