Skaitmeninio raštingumo svarba tiek Europoje, tiek Lietuvoje šiandien išaugo daug labiau negu bet kada anksčiau. Jaunimui internetas tapo pagrindiniu informacijos šaltiniu, todėl mokykla atlieka esminį vaidmenį formuojant žmones, žinančius, kaip naudotis skirtingomis skaitmeninėmis technologijomis ir mokančius kritiškai vertinti gaunamą informaciją. Ir viskas priklauso nuo mokytojų, savo pamokose gebančių technologijas išnaudoti sudėtingiausiems dalykams mokyti, taip moksleiviams sudarant idealias sąlygas tapti pačiais geriausiais skirtingų sričių profesionalais.
Technologijas būtina pripažinti
„Jaunų skaitmeniškai neraštingų mokytojų laukia dideli iššūkiai atliekant savo misiją, o vyresnių – nebent žemesnės pensijos. Skaitmeninis raštingumas yra neišvengiama ateitis ir mokytojai privalo pripažinti tai, kad galėtų pasiruoši jų laukiantiems technologiniams iššūkiams“, – sako Vilniaus mokytojas, programos „Renkuosi mokyti“ alumnas Mindaugas Breiva.
Mokytojas įsitikinęs, kad, jei mokyklą baigęs mokinys turės itin platų suvokimą apie informacinių technologijų pritaikymą įvairiose disciplinose (srityse), jis bus gerokai konkurencingesnis, gilesnės sąmonės pasaulio gyventojas, atnešantis didesnę pridėtinę vertę tiek savo tiesioginiam darbdaviui, tiek ir kitiems šalies gyventojams.
Tačiau, kad taip įvyktų, pasak M. Breivos, mokytojas vaikams turi būti pavyzdys: „Šiame kontekste tinka labai gera sena tiesa – pokytis prasideda nuo mūsų pačių…“
Nežino, ką praranda
Informacines technologijas laisvalaikio ir pramogavimo, o ne mokymosi ir darbo priemone laikantys mokytojai nežino, ką praranda. M. Breiva sako, kad, jei pedagogai mokymo procese naudotų daugiau moderniųjų technologijų, jie sutaupytų daugiau laiko, kurį galėtų išnaudoti gabesniems ar silpniau besimokantiems. „Svarbiausia neužsižaisti. Mokytojo tikslas ugdymo procese – ne pristatyti pamoką su kuo imanoma daugiau judančių paveikslėlių ir manyti, kad tai yra gera pamoka, o kuo aiškiau ir įvairiapusiškiau pristatyti mokomąjį turinį“, – sako Vilniaus Emilijos Pliaterytės progimnazijos mokytojas.
Anot jo, technologijas naudojant kryptingai, šios ne tik leidžia sausą medžiagą pristatyti įdomiai, bet ir lengviau ir kūrybiškiau paaiškinti sunkiai suprantamas temas. „Tik reikia nebijoti eksperimentuoti, bandyti, semtis įkvėpimo iš kitų patirties“, – M. Breivai antrina programos „Renkuosi mokyti“ koordinatorė Gabrielė Characiejienė.
Gabrielė mano, kad skaitmeninės technologijos taip pat yra kalba, kurią mokytojui labai naudinga mokėti, ir jei jis ją valdo, gali vienaip ar kitaip kūrybiškai panaudoti: mokinių dėmesiui patraukti, informacijai aiškiau perteikti, bendravimui su moksleiviais pratęsti, konsultacijoms ne tik klasėje, bet ir už jos ribų. „Galbūt į skaitmeninių technologijų įvaldymą reikia investuoti šiek tiek laiko, tačiau jis atsiperka su kaupu, be to, mokytojas mokinių pasaulyje jaučiasi labiau savas“, – sako „Renkuosi mokyti“ koordinatorė.
M. Breiva sako, kad mokytojams atsirinkti, kurios technologijos yra išties naudingos, yra labai sunku. Dažnai išbandę keletą technologinių sprendimų ir juos panaudoję netinkamame kontekste, mokytojai nusivilia, jog mokiniams pateikta informacija yra nesuprantama. „Mokytojams trūksta praktinių žinių, susietų su jų disciplina ir kaip technologijos gali padėti sutaupyti laiko ar pateikti greitą grįžtamąjį ryšį“, – sako kalbintas mokytojas ir pastebi, kad daugelis technologinių mokymų būna tik demonstraciniai ir be jokios pamatuotos praktinės naudos mokiniams.
Ateitis – pačių mokytojų rankose
„Renkuosi mokyti“ koordinatorė Gabrielė Characiejienė įsitikinusi, kad šiandienos mokykloje ypač reikalingi mokymo metodai, kurie ne tik formuotų konkrečius gebėjimus, bet ir apskritai skatintų norą mokytis, ir džiaugiasi, kad šalies mokytojai turės unikalią galimybę tobulinti savo žinias skaitmeninio raštingumo programoje „Samsung Mokykla ateičiai“.
Pasak G. Characiejienės, penkis mėnesius nuo rugpjūčio iki kitų metų sausio 112 mokytojų ir direktorių iš visos Lietuvos tobulins savo skaitmeninio raštingumo kompetenciją: išmoks kurti ir prasmingai mokymosi procese naudoti socialinę žiniasklaidą, tinklaraščius, informacinę grafiką, videofilmus bei animaciją.
„Džiaugiamės, kad prie šios mokytojų skaitmeninio raštingumo ugdymo programos kūrimo prisidėjo ir lektoriais taps programos „Renkuosi mokyti“ alumnai. Jie savo rankomis išbando įvairias skaitmenines technologijas pamokose ir žino, kas yra aktualu jų kolegoms mokytojams.Taigi mūsų alumnų įvairiapusė patirtis, kūrybiškumas ir noras eksperimentuoti turėtų praversti programoje dalyvausiantiems mokytojams“, – kompanijos „Samsung“ iniciatyva šalies mokyklose kurti motyvuojančią ir kūrybiškumą skatinančią aplinką džiaugiasi programos „Renkuosi mokyti“ koordinatorė
Anot jos, rengiant skaitmeninio raštingumo mokymo programą „Samsung Mokykla ateičiai“, atsižvelgta į visas šiandienines informacinės erdvės tendencijas. Be to, analogiška programa jau keletą mėnesių vyksta Latvijoje – ten išbandyti ir pasiteisinę tam tikri mokymo modeliai ir metodai bus pritaikyti ir mūsų šalyje vyksiančioje mokytojų skaitmeninio raštingumo programoje.