Iš 27 Europos Sąjungos (ES) šalių – 19 yra taikomas lengvatinis pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifas keleiviniam transportui, rodo Europos Komisijos analizė. Mažiausią apmokestinimą turi Liuksemburgas (3 proc.) ir Kipras (5 proc.). 6 proc. PVM lengvata transportui galioja Belgijoje, Portugalijoje, Švedijoje ir Olandijoje. Nemokamai keleiviniu transportu gali naudotis danai ir maltiečiai.
Lenkai lenkia kaimynus
Aukščiausias PVM tarifas keleiviniam transportui taikomas Rumunijoje (24 proc.) ir Vengrijoje (27 proc.). Lietuva kartu su Bulgarija, Estija ir Slovakija patenka į tų šalių grupę, kuriose viešasis transportas apmokestinamas 20-21 proc. tarifu. Latvija Lietuvą lenkia kone perpus, nes ten taikomas 12 proc. mokesčių lengvata keleiviniam transportui. Kaimynai lenkai savo ruožtu lenkia tiek lietuvius, tiek latvius, tiek ir estus, nes taiko 8 proc. PVM lengvatą.
„Estai, taikydami 20 proc. tarifą keleiviniam transportui susiduria su tokiomis pačiomis problemomis kaip ir Lietuva. Bendrovės taip pat reikalauja papildomo finansavimo ir yra nepajėgios išsilaikyti. Estai svarsto, arba mažinti keleivinių maršrutų skaičių, arba netgi didinti nemokamą vietinio susisiekimo transportą“, - sakė Lietuvos vietinio susisiekimo bendrovių užsakymu atlikto tyrimo atstovė kompanijos „PwC“ partnerė Kristina Krikščiūnaitė.
„Lietuva pagal PVM dydį visuomeniniam transportui iš visų ES šalių užima 25 vietą. Taip pat Lietuva tarp visų ES šalių yra 25-oje vietoje pagal išlaidų dydį namų ūkio krepšelyje, kuris yra skiriamas visuomeniniam transportui. Lyginant su Vokietija, šis skaičius skiriasi 10 kartų“, - vaizdžiai situaciją iliustravo Vilniaus miesto meras Artūras Zuokas.
Statistika rodo, kad Lietuvoje vidutinis lietuvis skiria apie 2 proc. savo išlaidų visuomeniniam transportui, Vokietijoje vos 0,2 proc.
„Bet Vokietijoje atlyginimai skiriasi atitinkamai priešingai nei Lietuvoje“, - sakė Vilniaus meras.
Sostinės vicemeras Romas Adomavičius skaičiavo, kad Vilniuje viešuoju transportu naudojasi apie 40 proc. gyventojų.
„Palyginus, tai yra labai mažas procentas. <...> Siekiame, kad daugiau gyventojų naudotųsi viešuoju transportu, taip atpigindami judėjimo mieste sąnaudas ir pagerindami savivaldybės turimą ir valdomą viso viešojo transporto ūkio egzistavimą“, - sakė R. Adomavičius.
Bilietų sostinė šiemet nebrangins
Pirmadienį savivaldybėje susirinkę miesto atstovai pristatė tyrimą, kuris rodo, kad viešojo transporto įmonių situacija Lietuvoje itin pablogėjo 2009 m. panaikinus 5 proc. PVM lengvatą ir per metus transporto mokesčius išauginus iki 21 proc.
Suskaičiuota, kad panaikinus lengvatą, per 2009-2011 metus Vilniaus miesto savivaldybės vietinio susisiekimo bendrovės negavo daugiau nei 68 mln. litų, Kauno miesto savivaldybė – 30 mln. litų, Klaipėdos – daugiau nei 14 mln. litų pajamų.
Pernai Vilniaus miesto savivaldybė vietinio susisiekimo bendrovėms buvo skolinga beveik 81 mln. litų, Kauno miesto savivaldybė – 32 mln. litų.
Siekdama išgelbėti skolose skęstančias viešojo transporto bendroves Vilniaus miesto savivaldybė pateikė Seimui siūlymą grąžinti PVM lengvatą 21 proc. tarifą sumažinant iki 9 proc.
Tai, anot K. Kriščiūnaitės, neišspręstų visų bendrovių skolų problemų, bet padėtų joms laiku susimokėti mokesčius į valstybės biudžetą.
Jei lengvatai nebūtų pritarta, kaip teigia analizės autoriai, bendrovėms tektų branginti transporto paslaugas.
Suskaičiuota, kad tam, jog bendrovės nepatirtų nuostolių, transporto bilietų kainas tektų kelti 20-30 proc.
„Bilietų kainų padidinimas iš esmės neturėtų pageidaujamo efekto. Viena vertus, savivaldybėms tektų kompensuoti mažiau keleivių vežimo bendrovių nuostolių, tačiau kita vertus – išaugtų sumos, kuriomis savivaldybė kompensuoja dalį lengvatinių bilietų kainos šiai kainai padidėjus. Todėl mažai tikėtina, kad savivaldybių skolos keleivių vežimo bendrovėms sumažėtų“, - teigiama atlikto tyrimo analizėje.
Savo ruožtu Vilniaus meras A. Zuokas ramino, kad bent jau Vilniuje šiemet neplanuojama kelti bilietų kainų. Skolų situaciją bandoma švelninti taupant kitais būdais – mažinant maršrutų skaičių, tankumą. Mero žodžiais tariant, tenka apgailestauti ir dėl to, kad viešojo transporto laikas sutrumpintas iki 11 valandos vakaro. Taip esą bloginama paslaugos kokybė, tačiau kito kelio šioje situacijoje nėra.
TAIP PAT SKAITYKITE: