Neseniai paaiškėjo, kad Latvijos valstybės oro bendrovės vadovas Bertoltas Flickas už 13 mln. eurų nusipirko pagrindinį bendrovės prekių ženklą ir dar penkis prekių ženklus – „airBaltic.com“, „airBaltic Travel.com“, „airBalticHotels“, „BalticMiles“ ir „Baltic Taxi“. Pagal sudarytą sandėrį, kompanija gali nemokamai naudotis vardu, o iš B. Flicko išpirkti galėtų per penkerius metus.
Penktadienį paskelbta, kad B. Flickas, oro kompanijos vadovas, staiga nusprendė atsisakyti jos vardo. O nusprendė jis tai po susitikimo su Latvijos susisiekimo ministru Kasparsu Gerhardsu, rašo tvnet.lv.
Įdomu, kokie ministro žodžiai taip paveikė oro kompanijos vadovą? Tai buvo tiesiog protingos prielaidos, ar buvo pasiūlytas koks nors sandėris?
Juk rinkimų kampanija pačiame įkarštyje; susisiekimo ministras pristato partiją, jau seniai balansuojančią ant užmaršties ribos; suprantama, jog šis skandalas nei ministrui, nei jo partijai tikrai nenaudingas, it dėl to reikalingi neatidėliotini ir ryžtingi veiksmai.
Ir štai K. Gerhardsas viešai kritikuoja sandorį dėl kompanijos vardo pardavimo; pripažįsta jo abejotinumą; gali būti, kad sandoris netgi nepelningas, ir kad teks įsikišti prokurorams – tokią prielaidą irgi daro transporto ministras, teigia naujienų portalas. Logiška, kad po viso to ministras gali pareikalauti oro kompanijos vadovo atsistatydinimo. Tačiau, anot tvnet.lv, to nebuvo: įvyko tik pasiaiškinimo pokalbis ir „atgailaujantis sandorio atsisakymas“. Tarsi nieko ir nebuvę.
Bet speciali tyrimo komisija jau sukurta, ramina ministerija. Na, ir kas? Jau kiek jų yra buvę, pažymi portalas. Panašios komisijos yra daug kartų išbandytas metodas užtušuoti skandalus.
Viskas paprasta: visa ši istorija turėtų liudyti apie susisiekimo ministro, kuris turi kontroliuoti oro kompaniją, tinkamumą. O dar pats K. Gerhardsas pripažįsta, kad nieko apie šį sandorį nežinojo. O gal vis tik žinojo, bet tai slėpė, abejoja tvnet.lv. Jei taip, kodėl slėpė? Nes reikėtų aiškintis, kodėl žinojo, bet tylėjo. O dabar paprasčiausia „atsižegnoti“ nuo šios istorijos ir nukreipti strėles į oro kompanijos valdybą.
Pasimatė ir dar viena problema. Susisiekimo ministras sakė, kad nauja kompanijos valdyba nebus sudaryta konkurso būdu, kaip, tiesą sakant, turėtų būti. Kodėl? Tam esą nėra laiko, teigia ministras. Taigi naujoji valdyba praktiškai bus sudaryta pagal jos pačios valią. Ir dar viena svarbi detalė: naujoji valdyba ir turės įvertinti galimus nuostolius dėl kompanijos vardo pardavimo.
Tai reiškia, kad K. Gerhardso statytiniai turės įvertinti veiksmus savo pirmtakų, kurie, grubiai tariant, „pastatė“ patį ministrą. Jie, žinoma, turės kaip įmanoma labiau sušvelninti ministro reputacijai tenkančius smūgius.
Pažymėtina, kad vis tai neturi jokios oficialios reakcijos. Netgi iš premjero vadovaujamos „Naujojo laiko“ partijos, kuri mėgsta kalbėti apie karą su korupcija, pusės.
Žinoma, ir „Naujasis laikas“ nori kuo greičiau atitolti nuo skandalo. Jie taip pat ieško „iešmininkų“. Beje, jau rado, rašo tvnet.lv: jie reikalauja Bertolto Flicko valdybos atsistatydinimo. Tai aiškiai pasakė ekonomikos ministras Artis Kamparsas. Bet jam tuomet reikėjo reikalauti ir savo kolegos, susisiekimo ministro, atsistatydinimo. Bet apie jį A. Kamparsas nė neužsiminė. Kodėl? Nes tai daryti yra politiškai pavojinga – vyriausybė ir taip nėra stabili. Taigi, gelbėjasi visi, kaip išmano – įprasta politinė veidmainystė.
Bet yra ir daug rimtesnė problema. Tai savivaldybių ir valstybinės įmonės, kurios jau seniai tapo „lesyklomis“ – tai patiems politikams, tai jų statytiniams.