Vienoje pagrindinių Klaipėdos gatvių vyksta policijos reidas. Tik iš įprastų šis skiriasi tuo, kad pareigūnai ne tik tikrina vairuotojų blaivumą, o ir dovanų duoda.
Po uniformuoto policininko priėjęs dar vienas ryškiaspalvę liemenę dėvintis asmuo nerimo vairuotojų veiduose tikrai nesumažina: „Kaip šiandien jaučiamės kelyje? – Gerai. – Neturėjot nemalonių situacijų kelyje? Nebuvo, kad užlįstų kas? – Ne, nebuvo. – Šiandien yra saugaus eismo diena, norime atkreipti vairuotojų dėmesį į kultūringą ir sąžiningą vairavimą, norime įteikti jums „antivirduliavimo“ arbatą. – O, dėkui. – Ir palinkėti gero kelio. – Dėkui.“
Vairuotojai gauna „antivirduliavimo“ arbatos. Kurios sudėtis išties išskirtinė: „Neužlindinėjimo šaknys, kantrybės žiedai ir teisingumo lapai.“
Pasak arbatą sugalvojusių Lietuvos transporto saugos administracijos darbuotojų, „antivirduliavimo“ arbata labai ramina vairuotojų nervus.
„Na, tai siejasi iš lietuvių liaudies, kad žmogus, kai supyksta, susinervina, sako, kad užvirė kaip arbatinukas. Tai todėl ir sakome – truputį nusiraminti, nevirduliuoti ir būti pagarbiems eismo kelyje“, – aiškina Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus pavaduotojas Tomas Kolendo.
Vairuotojai dovana patenkinti. Tik kai kurie sako išgirdę, kad jiems siūlo „antividuriavimo“ arbatos.
O ir reidai, bent jau sako, nebegąsdina:
„Viskas gerai. Jokio nerimo. Dėl ko čia. – Draudimas, blaivumas? – Viskas puikiai. – Lavono nevežat bagažinėj? – Ne, nespėjo įlipti.“
„Neseniai vairuojat, kaip suprantu? – Dar mokosi tik. – Netgi šitaip. – Netgi šitaip pakliuvom.“
„Dėl ko nors susijaudinot? – Ne. – Viskas tvarkingai? – Taip, nes esu blaivas.“
Tačiau net saugaus eismo dieną ne visi sugebėjo vairuoti blaivūs. Klaipėdoje pusę aštuonių ryto policininkai sustabdė 60-metę, kuri įpūtė kone dvi promiles. 10 valandą ryto įkliuvo 40-metis buvęs policininkas. Alkotesteris parodė kone pusę promilės. O apie situaciją Lietuvos keliuose nuomonę turi kiekvienas vairuotojas:
„Nepasakyčiau, kad labai gera. Jei atvirai. Yra daug vairuotojų, kurie važiuoja aplaidžiai, jie mano, kad yra vieni kelyje. Bet mes nesam vieni kelyje.“
„Būna, kad vairuoja kaip ir normaliai, bet būna ir erelių.“
„Mes vairuojam realiai ginklus ir turim elgtis su jais taip pat atsakingai, kad kitiem nekeltume pavojaus.“
Pasak policininkų, viena didžiausių problemų Lietuvos keliuose yra vairuotojai chuliganai, kurie ne tik sukelia avarines situacijas, o ir lėkdami milžinišku greičiu kelia mirtiną pavojų ne tik sau, o ir visiškai nekaltiems kitiems eismo dalyviams. Vis tik, pagrindine bėda vis dar išlieka alkoholis.
„Ką ir parodo skaičiai – kiekvieno policijos reido metu praktiškai pagaunami, sustabdomi ir išaiškinami 3–4 vairuotojai, kurie būna neblaivūs“, – komentuoja Klaipėdos kelių policijos skyriaus viršininkas Mindaugas Džermeika.
Saugaus eismo diena Lietuvoje pradėta minėti 2006-ais metais. Tada šalies keliuose žuvo 759 žmonės. 2021-aisiais 147, o pernai eismo įvykiuose žuvo 120 žmonių.