Fortepijono magas Alexander Paley (JAV) stulbina net ik asmenybės charizma, virtuoziniais gebėjimais, bet ir monumentaliais užmojais. Prieš pusmetį Klaipėdos koncertų salei jis pasiūlė didingo ciklo sumanymą: kartu su Klaipėdos kameriniu orkestru atlikti visus 27 Wolfgango Amadeus Mozarto koncertus vienam, dviem arba trim fortepijonams ir orkestrui.
Klaipėdiečiai šį iššūkį entuziastingai priėmė. Parengę tris įspūdingas programas su A. Paley jie įsitikino, jog muzikavimas su šia ypatinga asmenybe išties yra neįkainojama patirtis ir tikras džiaugsmas.
Birželio 11 dieną, penktadienį, 18 valandą Klaipėdos koncertų salėje įvyks pirmasis ciklo „Mozartas: visi koncertai fortepijonui ir orkestrui“ koncertas. Jame A. Paley ne tik skambins, bet ir diriguos. Vadovavimas orkestrui nuo fortepijono mūsuose nėra dažnas reginys, o tokio koncertų ciklo atlikimas Klaipėdoje iki šiol dar neturėjo analogų. Planuojama, jog jį sudarys 7 renginiai, kurių trijų artimiausių datos jau numatytos ir sužymėtos plačiai pasaulyje koncertuojančio pianisto kalendoriuje.
Visų Mozarto fortepijoninių koncertų ciklą A. Paley ir KKO birželio 11-ąją pradės I-uoju ir II-uoju koncertais, kuriuos sukūrė vienuolikametis Wolfgangas Amadeus, padedamas tėvo Leopoldo. Tai nėra orginalūs jaunojo genijaus kūriniai, o tik orkestruotos kelių vokiečių kompozitorių sonatų dalys, kurios padėjo jam perprasti fortepijoninio koncerto formos ypatumus.
VIII-ąjį koncertą, turintį paantraštę Lützow-Konzert, Mozartas parašė Zalcburge būdamas 20-ties. Jame atlikėjas gali pasirinkti vieną iš trijų skirtingo sudėtingumo lygio kadencijų.
XII-asis koncertas priklauso ankstyvajam Vienos laikotarpiui. Tai Mozarto muzikinė epitafija neseniai mirusiam mokytojui Johannui Christianui Bachui, kurio tema cituojama kūrinyje.
Didžiųjų Vienos koncertų sąrašą pradedantis XIV-asis žavi klasiška melodijų, ritmų ir formos darna. Jį vertino tiek pats autorius, tiek išrankioji Austrijos sostinės, kurioje prabėgo paskutinis kompozitoriaus gyvenimo ir kūrybos dešimtmetis, publika.
Prieš metus A. Paley ir klaipėdiečiai jau išpildė keturis W. A. Mozarto fortepijoninius koncertus, tarp jų ir XII-ąjį. Tačiau tada jie buvo atlikti tik su styginių orkestru. Dabar planuojamas pilnos sudėties Mozarto partitūrų įgarsinimas. Todėl šioje programoje Mindaugo Bačkaus vadovaujamas Klaipėdos kamerinis orkestras bus papildytas dviem obojais ir dviem valtornėmis. Kitose programose orkestro sudėtis bus dar labiau išplėsta, kaip to reikalauja kompozitoriaus partitūros.
“Paley asmenybės dėka salėje nebelieka abejingų žmonių: tiek atlikėjai, tiek publika įsitraukia į kūrybinį procesą. Taip bendravimas ir grojimas kartu su juo tampa didele vertybe,“ - sako M. Bačkus.
Tarptautinių konkursų laureatas 54 metų pianistas, garsėjantis fenomenalia atmintimi, savo repertuare turi daugiau nei trisdešimt koncertų fortepijonui ir orkestrui, šimtus solinių ir kamerinės muzikos kūrinių. Jis vadovauja festivaliams Moulin d'Andé (Prancūzija) bei Richmonde (JAV), nuolat keliauja tarp namų Niujorke ir Paryžiuje bei koncertų salių visoje Europoje, Šiaurės ir Pietų Amerikoje. Jo gastrolių maršrutai veda per tėvynę Moldovą, studijų vietą Rusiją ir kasmet užsuka į Lietuvą. Prieš gerą dešimtmetį šalia skambinimo pradėjęs ir diriguoti šiemet A. Paley atvertė kitą veiklos puslapį: ėmė dėstyti Paryžiaus „Schola Cantorum“, privačioje aukštojoje muzikos mokykloje.
Tikėkimės, kad ir šis, jau devintasis fortepijono mago pasirodymas Klaipėdos koncertų salėje bus toks pat užburiantis, kaip visi iki šiol buvusieji.