Klaipėdos jūrų krovinių kompanijoje esanti geležies rūdos granulių ir metalurgijoje naudojamo kokso krūva nejuokais vargina miesto gyventojus. Pasak įmonės direktoriaus, būtent koksas dulka gulėdamas krūvoje, išdžiūvęs, kai dulkes nešioja vėjas, o geležies rūdos granulės dulka kraunamos.
Tad juodu sluoksniu aplinkinių gyventojų palanges, langus, net butų vidų padengęs sluoksnis susidarė esą pirmiausia dėl itin sausų orų ir stipraus vėjo. Kraunant geležies rūdos granules, naudojamos vandens patrankos.
Didžiausią nerimą gyventojams kelia nežinomas taršos poveikis sveikatai. Klaipėdiečių iniciatyvos už demokratiją ir ekologiją (KIDE) vadovė Alina Andronova sako, kad žmonių, besiskundžiančių sveikatos sutrikimais, padaugėjo.
„Paskutiniu metu tikrai padažnėjo kreipimasis – kreipiasi tėvai su vaikais su padažnėjusiais kosuliais ir būtent iš Sportininkų rajono“, – pasakojo A. Andronova
Tuo tarpu „Klasco“ gen. direktorius Vytautas Kaunas tikino, kad situacija yra kontroliuojama.
„Mes dar įsigysime dvi vandens patrankas, kurios bus galingos, bus žiemos išpildymo, ir jas artimiausiu metu mes pirksime, toliau taip pat mes įsigysime dar vieną specializuotą drėkinimo mašiną, kuri gali drėkinti ir krovinius, ir pravažiavimus“, – teigė „Klasco“ gen. direktorius.
Pašnekovas sakė, kad susidarantis raudonas užterštas vanduo į marias nepatenka, būna susiurbiamas arba išdžiūsta. Koksui dengti šią savaitę laukiama naujos medžiagos, kuri bus kaip apsauginė plėvelė. Ji pagaminta krakmolo pagrindu. Dabar kalnai dengiami vandens ir celiuliozės mišiniu.
„Atvyksta nauja medžiaga, rišanti dulkes, mes pabandysime ir tą medžiagą. Kuri, mums olandų aplinkos apsaugos specialistai sakė, ji yra netgi dar geresnė kaip celiuliozė, yra dar tvirtesnės dar atsparesnė vėjui ir lietui“, – tvirtino V. Kaunas.
Tačiau gyventojai pažadų jau sotūs: žmonės renka parašus ir neš juos į prokuratūrą. Pasirašė pusė tūkstančio.
„Prašome prokuratūros pradėti ikiteisminį tyrimą ir ginti viešąjį interesą, norime, kad būtų sustabdyta geležies rūdos krovinio, kuris kenkia sveikatai ir aplinkai, norime, kad būtų tas krovinys sustabdytas“, – kalbėjo KIDE vadovė.
Bendrovė pasakojo du kartus per savaitę plaunanti Vitės kvartalo gatves. Uosto direkcija įrengė nuolatinę taršos matavimo stotelę bendrovės teritorijoje. Taršias medžiagas bendrovė krauna apie penkerius metus, vadovas sako, kad šitą krovinį bendrovė atkovojo iš Latvijos uostų.
„Mes prisimenam labai gerai, kada krovos terminalas beveik buvo tuščias ir žinoma, tai yra ir pajamos, jau nekalbu, kad tai darbininkams, bet pajamos ir biudžetui. Iš kiekvienos perkrautos ir pervežtos per Lietuvos teritoriją, Lietuvos biudžetas gauna tiktai mokesčių pavidalu 17,08 euro už toną“, – sakė V. Kaunas.
Šiemet geležies rūdos granulių ir kokso „Klasco“ planuoja perkrauti 900 tūkst. tonų. Ateityje planuojama taršius krovinius iškelti į pietinę uosto dalį, kur nėra taip arti gyventojų, tačiau dabar ten esančios krantinės netinkamos, senos, gyliai per maži. Reikia rekonstrukcijos. Pasitarimas dėl gyventojus kankinančios taršos vyko ir Vyriausybės kanceliarijoje. Iki rugsėjo kanceliarija laukia išvadų dėl padidėjusios taršos priežasčių.