UAB „Daisenos“, kavos platintojų įmonės, produktų grupės vadovas Rimvydas Margevičius pasakoja, kad didelės įtakos kainose nejuntama, nes dauguma gamintojų sudaro sutartis pusei ar net metams į priekį. „Jei prasidėjo kainų kritimas, nereiškia, kad tą pačią dieną jie gali kavą pigiau parduoti. Tiesiog yra sudaromi ilgesni kontraktai ir gamintojai turi išlaikyti seną kainą. Beje, į kavų kainą mažmeninėje prekyboje įeina didelė dalis ir kitų sąnaudų, ne vien žaliavos“, – teigia R. Margevičius.
UAB „Šviežia kava“ direktorius Vytautas Kratulis nurodo, kad viena iš priežasčių kodėl kavų kaina nekrinta – šventinis laikotarpis. „Aš galvoju, kad šventiniu laikotarpiu daugiau perkama dėl to ir nenuleidžiamos kainos. Tačiau jei ir matysime kažkokius kainų pokyčius, tai įvyks tarp didžiųjų žaidėjų – „Jacobs“ ar „Paulig“. Bet tos įmonės, kurios perka ypatingas kavos rūšis, yra mažiau priklausomos nuo biržos kainų“, – sako V. Kratulis.
„Maxima“ prekybos tinklo komunikacijos skyriaus vadovė Renata Saulytė atskleidžia, kad kavos pupelių kaina pasaulinėje rinkoje, turi įtakos prekybos centrams. „Priklausomai nuo rūšies ir gamintojo, kavą bei pupeles atpiginome maždaug dešimtadaliu“, – sako R. Saulytė.
Algų didinimas paveiks kavos kainą
V. Kratulis pastebi, kad Lietuvoje didžiausią įtaką kainoms turi ypač pabrangusios paslaugų kainos, dėl kurių nors ir žaliavos pigesnės, galutinio produkto kaina nesikeičia.
„Šiais metais mes kainų dėl euro įvedimo nekėlėme, stengėmės laikyti kainą kuo žemesnę, tačiau nuo kitų metų pas mus šiek tiek kainos pakils. Objektyviai vertinant, pragyvenimas Lietuvoje stipriai išaugęs. Dėl paslaugų brangimo žmonės tikisi ir didesnių atlyginimų, o iš kažko jį kelti tai reiks“, – pasakoja V. Kratulis.
Jog valstybės įstatymai turi didelę įtaką galutinei kavos kainai teigia ir „Vero Coffee House“ direktorius Darius Vėželis.
„Galbūt ta įtaka ateis 2016 metais, nes pasikeitė valstybės nustatymas dėl minimalios algos. Galima sakyti, kad nuo kitų metų automatiškai brangs visos valymo paslaugos, bendrieji aptarnavimai, nuoma ar šiukšlių išvežimas – visa tai turės įtakos ir galutinei produkto kainai. Gal tai neįvyks iš karto nuo sausio, bet metų eigoje pasimatys“, – prognozuoja D. Vėželis.
Pigesnės pupelės pasaulyje – nuolaidos prekybos centruose
R. Margevičius sako, kad kavos savikainoje dalis pinigų skaičiuojama kavos skrudinimui, pakavimui, darbui ir pačiai pakuotei, dėl to tiesioginio ryšio tarp kritusių kainų biržoje ir mažmeninėje prekyboje būti negali. „Kažkiek gali kaina jaustis akcijose. Pavyzdžiui, jei matoma perspektyva, kad kava pigs, kai bus sudaromos naujos sutartys, klientams parduotuvėse siūlomos didesnės akcijos nei įprastai“, – pasakoja R. Margevičius.
„Vero Coffee House“ direktorius teigia, kad biržos kainos daugiausia turi įtakos parduotuvių lentynose esančioms kavoms. „Mes, kaip kavos skrudintojai, daugiau orientuojamės į tas ypatingas kavos rūšis. Jų kaina visada yra aukštesnė“, – įsitikinęs D. Vėželis.
„Šviežia kava“ direktorius taip pat nurodo pagrindinę priežastį, kodėl kavinėse kaina nekrenta – ypatingų kavos rūšių pupelių pirkimas. „Ypatingos kavos yra tik apie 3 proc., o 97 proc. – likusi įprastinė kava. Taigi tų 3 proc. pasiūla sunkiai didėja, ypač dėl medelių ligų“, – sako V. Kratulis.
R. Saulytės teigimu, prekybos centruose „Maxima“, pasaulinės rinkos kainos įtaka ypač jaučiama. „2014 metų pavasarį dėl prasto kavos pupelių derliaus ir kavos pupelių kainų didėjimo pasaulinėje biržoje, kava brango ir mūsų šalyje. Priklausomai nuo kavos rūšies ir tiekėjo pasirinktos kainodaros, buvo fiksuojamas nuo 10 iki 40 proc. kainų kilimą. Nuo šių metų rudens, kai kavos pupelių kainos krito pasaulinėje biržoje, kava atpigo ir „Maxima“ tinkle“, – sako R. Saulytė.
„Maxima“ prekybos tinklo komunikacijos skyriaus vadovė pasakoja, kad net ir brangstant kavai, kavos vartojimas išlieka daugiau mažiau stabilus. „Kavos ir arbatos mėgėjai paprastai retai kardinaliai keičia savo vartojimo įpročius. Žinoma, žemesnė kavos kaina šiek tiek paskatina pirkti ir vartoti kavą dažniau, o kavai brangstant – šiuo gėrimu mėgautis kiek rečiau. Tačiau kardinaliai vartojimo įpročių žmonės nekeičia“, – teigia R. Saulytė.
Kavos derlius nuimamas 2 kartus per metus – pavasarį ir rudenį. Pagrindinė priežastis, sąlygojanti kavos kainų pokyčius – kavos pupelių derlius pupeles auginančiose ir jas eksportuojančiose pasaulio šalyse: jei derlius geras, pasaulinėse rinkose kavos kaina bus žemesnė, jei blogas – kaina kils.
Šiuo metu vidutinė įprastos kavos kaina pasaulinėje rinkoje – 1,19 dolerio už svarą (453,6 gramų). 2014 metų pabaigoje kaina siekė 1,60 dolerio už svarą.