Kai „Renren“ – Vakarų socialinio tinklo rytietiškas klonas – pirmą kartą viešai pasiūlys savo akcijas, jo įkūrėjas Džo Čenas gali tapti milijardieriumi.
Kinų verslininkas D. Čenas gali tapti kito didelio technologinio pirminio viešo akcijų siūlymo svarbiausiu herojumi: jo socialinis tinklas „Renren“ keliauja į NASDAQ akcijų biržą – taip planuojama pritraukti 500 mln. dolerių investicijų.
„Facebook“ klonas
„Renren“ gimė kaip „Facebook“ klonas, tačiau, žinoma, lygintis su populiariausio pasaulyje socialinio tinklalapio verte (daugiau nei 50 mlrd. dolerių) negali. Po pirminio viešo akcijų siūlymo (to ėmėsi „Morgan Stanley“, „Credit Suisse“ ir „Deutsche Bank“) rinkoje tinklas gali būti vertas 2-3 mlrd. dolerių.
Pasak Forbes.ru, „Renren“ – ne pirma amerikiečių puslapio kopija, pateikianti savo akcijas viešai anksčiau nei originalas. Anksčiau tai padaryti pavyko „Youke“ („YouTube“ analogas) ir „Amazon“ kopijai – „Dangdang“. Praėjusiais metais 22 iš 61 kinų sukurto projekto išėjo į atvirą JAV rinką. Dar daugiau jų laukia eilės šiemet – pavyzdžiui, vaizdo įrašų mainų tinklalapis „Tudou“.
„Renren“ valdytoja kompanija „Oak Pacific Interaktive“ pritraukė rekordines rizikos kapitalo investicijas į kiniškojo „Renren“ kūrimą – apie 500 mln. dolerių (430 mln. dolerių buvo gauti 2008 metais iš japonų konglomerato „Softbank Corp“ už 35 proc. akcijų). Pačiam D. Čenui vis dar priklauso 30 proc. kompanijos, įkurtos 2002 metais, akcijų. Tarp valdytojų – rizikos kapitalo kompanijos DCM, „General Atlantic“ ir „Accel Partners“ (ankstesnis „Facebook“ investuotojas).
Didžiosios sienos neįveikė
Tinklalapis „Renren“ prasimušė į lyderius tarp kinų socialinių tinklų tuo metu, kai trys kinų interneto milžinai „Baidu“, „Alibaba“ ir „Tesent“ užkariavo paieškos, elektroninės prekybos ir momentinių pranešimų rinką.
„Analysys International“ duomenimis, „Renren“ skaičiuoja 160 mln. registruotų vartotojų. IDC analitikai kinų socialinių tinklų rinką vertina 100 mln. abonentų ir 2014 metais prognozuoja 40 proc. augimą.
„Renren“ užima 16 vietą populiarių kinų tinklalapių sąraše („Alexa“) ir nusileidžia „Baidu“, „Tencent“ priklausančiam momentinių pranešimų servisui „QQ“, aukcionui „Taobao“, vaizdo įrašų apsikeitimo portalams „Youku“ ir „Tudou“.
Jeigu „Facebook“ vis dėlto dabar ateitų į Kiniją (kol kas jis ten blokuojamas), jo galimybės pralenkti „Renren“ būtų mažos. Didžiosios sienos įveikti nesugebėjo nei „MySpace“, nei „eBay“, o „Google“ praėjusiais metais paliko Kiniją nenorėdamas taikytis su cenzūra.
Mokėsi Amerikoje
D. Čenas į verslą atėjo gavęs išsilavinimą geriausiuose amerikiečių universitetuose ir įgijęs patirties Silicio slėnyje. Vienas iš D. Čeno vadovų – Jorenas Buffettas. Kinų verslininkas laisvai kalba angliškai, nes kai jam buvo dešimt metų, jo šeima persikėlė gyventi iš kinų miestelio Vuksano į Ameriką.
D. Čenas iš pradžių studijavo fiziką, vėliau gavo verslo magistro laipsnį Stenfordo universitete ir magistro laipsnį Masačiusetso technologijų institute. Stenforde jis su bendramoksliais sukūrė tinklą Chinaren.com, kurį NASDAQ biržoje 2000 metais portalas Sohu.com įsigijo už 33 mln. dolerių.
Stengdamasis gauti savo dalį greitai augančiame kinų interneto ir mobiliųjų komunikacijų sektoriuje, D. Čenas išbandė daugelį dalykų.
Keitė verslo modelį
2002 metais po poros nepasisekusių verslų Dalase D. Čenas grįžo į Kiniją. Čia pirkdamas ir kurdamas daugybę portalų nusprendė, kad reikia keisti verslo modelį. Nuo bevielio ryšio tinklų kompanijų jis perėjo prie socialinių žaidimų ir socialinių tinklų. 2009 metais D. Čenas pervadino „Facebook“ analogą tinklalapį Xiaonei.com į „Renren“. Dėl to praėjusį rugsėjį D. Čenas tinklalapį „Renren“sujungė su socialinių žaidimų tinklu Kaixin.com.
Vasarą, kai vyks pirminis viešas akcijų siūlymas, D. Čenas gali tapti kitu kinų interneto milijardieriumi.