Tai ypač aktualu ir mūsų šaliai, nes Mažeikiuose veikia rusišką naftą perdirbanti „Orlen Lietuva“ gamykla, importuojame ir dalį elektros. Tad kaip degalų ar kitų energijos produktų suvartoti mažiau?
Mažesnis leidžiamas greitis
Norint sumažinti naftos paklausą, greitkeliuose leistiną greitį reikėtų sumažinti bent 10 km per valandą, pareiškė TEA.
Ši rekomendacija – Paryžiuje įsikūrusios organizacijos neseniai paskelbto 10 punktų plano dalis.
„Mūsų skaičiavimais, vien išsivysčiusios ekonomikos šalyse pilnai įgyvendinus šias priemones, per ateinančius keturis mėnesius, palyginti su dabartiniu lygiu, naftos paklausą galima sumažinti 2,7 mln. barelių per dieną“, – teigiama TEA ataskaitoje.
Pranešime spaudai priduriama, kad 2,7 mln. barelių naftos poreikis prilygsta visų Kinijos automobilių naftos poreikiui. Taip pat teigiama, kad iš dalies arba visiškai pritaikius priemones besivystančios ekonomikos šalyse, jų poveikis dar labiau sustiprėtų.
Šis planas parengtas tuomet, kai po vasario mėn. įvykusios Rusijos invazijos į Ukrainą, naftos rinkose kyla didelis neapibrėžtumas ir svyravimai.
Kaip sumažinti priklausomybę nuo Rusijos?
Rusija yra pagrindinė naftos ir dujų tiekėja, tačiau dėl jos veiksmų Ukrainoje, kelios valstybės bando ieškoti būdų, kaip sumažinti priklausomybę nuo Rusijos.
Spaudos konferencijoje TEA vykdomasis direktorius Fatihas Birolis naftos rinkas apibūdino kaip esančias „nepaprastojoje padėtyje“. F. Birolis pridūrė, kad per kelis ateinančius mėnesius padėtis „gali pablogėti“.
Atsižvelgdama į tai, TEA pateikė pasiūlymų, kaip sumažinti naftos paklausą:
– Kai įmanoma, dirbti iš namų net tris dienas per savaitę.
– Miestuose sekmadieniai – be automobilių.
– Mažinti viešojo transporto kainas ir skatinti žmones vaikščioti pėsčiomis bei važinėti dviračiais.
– Vengti kelionių lėktuvu verslo reikalais, jei yra kitų galimybių.
– Keliauti greitaisiais ar naktiniais traukiniais vietoj skrydžių, kai tai įmanoma.
– Ir stiprinti elektrinių ir „efektyvesnių“ transporto priemonių naudojimą.
„Naftos vartojimo mažinimas neturėtų tapti tik laikina priemone“, – teigiama TEA ataskaitoje. „Norint ne tik padidinti energetinį saugumą, bet ir spręsti klimato kaitos problemą bei mažinti oro taršą, reikalingas ilgalaikis vartojimo mažinimas.“
Ataskaitoje taip pat priduriama, kad vyriausybės turi „visas reikiamas priemones, kad artimiausiais metais sumažintų naftos paklausą, o tai padėtų stiprinti energetinį saugumą ir siekti gyvybiškai svarbių klimato kaitos tikslų“.
Būtina kuo greičiau atsisakyti iškastinio kuro
Daugelis organizacijų ragina mažinti iškastinio kuro vartojimą, tačiau iš tikrųjų pasiekti tokį tikslą yra milžiniškas uždavinys. Pavyzdžiui, didžioji dauguma mūsų keliuose važinėjančių automobilių vis dar naudoja benziną arba dyzeliną, o energetikos bendrovės toliau atranda naujus naftos ir dujų telkinius įvairiose pasaulio vietose.
Penktadienį paskelbtame pareiškime TEA pripažino, kad daugumai jos pasiūlymų įgyvendinti „reikėtų keisti vartotojų elgseną, tai remiant vyriausybių priemonėmis“.
„Kaip ir ar šie veiksmai bus įgyvendinti, priklauso nuo kiekvienos šalies aplinkybių – energetikos rinkų, transporto infrastruktūros, socialinės ir politinės dinamikos ir kitų aspektų“, – teigia TEA.
TEA planus komentavo ir Prancūzijos aplinkos ministrė Barbara Pompili.
„Prancūzija ir visos Europos šalys turi kuo greičiau atsikratyti priklausomybės nuo iškastinio kuro, ypač nuo Rusijos iškastinio kuro“, – sakė ji.
„Tai absoliuti būtinybė ne tik dėl klimato, bet ir dėl mūsų energetinio suverenumo. Šiandien TEA pasiūlytame plane pateikiama įdomių idėjų, kai kurios iš jų atitinka mūsų pačių idėjas priklausomybės nuo naftos mažinimui.“
TEA ataskaita buvo skelbiama po to, kai paskelbtas kitas 10 punktų planas, kuriuo siekiama sumažinti Europos priklausomybę nuo rusiškų gamtinių dujų.