Keltą „Lisco Gloria" sunaikinęs gaisras pridarė didžiulių nuostolių šalies vežėjams, ypač Vakarų Lietuvos. Tačiau ši verslo šaka dėl šios nelaimės tikrai nežlugs. Kol vėl viskas susistyguos, kroviniai bus nukreipti kitais maršrutais ir kitomis keltų linijomis. Tuo tarpu draudikai suskubo gelbėti savo reputaciją ir pasigyrė pradėję atlyginti klientų patirtą žalą. Tiesa, pastariesiems tai kol kas kelia tik šypseną.
Verkšlenimui laiko neturi
Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava" šiuo metu vienija apie 100 transporto įmonių, turinčių 17– 18 tūkstančių krovininio transporto priemonių.
Pasak „Linavos" vadovo Algimanto Kondrusevičiaus, „Lisco Gloria" liepsnos pasiglemžė 79 vilkikus ir 144 puspriekabes.
„Visos šalies mastu tai sudaro labai mažą dalį transporto priemonių. Tačiau keltų linijas naudoję Vakarų Lietuvos vežėjai patyrė labai didelių nuostolių, neteko apie 10 procentų savo pajėgumo", – sakė A.Kondrusevičius.
„Linavos" prezidentas neabejoja, kad ši nelaimė vežėjų verslo nesužlugdys.
Tik jį maitina ne kojos, o kelias. Įmonės dirba, ieškoma alternatyvių maršrutų. Kiek žinau, vieni pasirinko sausumos kelią per Lenkiją, kiti krovinius nukreipė į kitas keltų linijas", – teigė A.Kondrusevičius.
Ieško naujo kelto
„DFDS Lisco" Komunikacijos ir reklamos skyriaus vadovo Vaido Klumbio teigimu, šiuo metu bendrovė intensyviai ieško naujo kelto, kuris Klaipėdos– Kylio linijoje pakeistų „Lisco Gloria". Pastarojo reisai oficialiai atšaukti tik iki šio šeštadienio, bet vakar dar nebuvo aišku, ar iki savaitgalio bus suspėta rasti kitą keltą. Kol kas nežinoma ir ar jis bus perkamas, nuomojamas ar perkeltas iš kito maršruto.
„Norime, kad viskas įvyktų kuo greičiau, bet keltas – ne dviratis. Šiuo metu mūsų krovinių aptarnavimo skyrius intensyviai dirba su vežėjais. Jiems siūloma į Kylį plaukti „Lisco Maxima" ar pasirinkti kitą maršrutą – į Zacnicą/Mukraną ar plaukti iš Frederisijos Danijoje", – sakė V.Klumbys.
Draudikai puolė girtis
Vakar Lietuvos draudikų asociacija suskubo pranešti, kad jau baigia registruoti pranešimus dėl „Lisco Gloria" sudegusių transporto priemonių ir gabentų krovinių.
„Draudimo įmonės jau šiandien pradėjo atlyginti nuostolius kasko draudimu apsidraudusių transporto priemonių savininkams. Suprasdami nuostolių mastą, stengiamės kuo operatyviau sureguliuoti savo klientų nuostolius", – tvirtino asociacijos direktorius Andrius Romanovskis.
Pasak draudikų, bendra vežėjų patirtų nuostolių suma siekia 8 milijonus litų. Dauguma vilkikų ir priekabų įsigytos išperkamosios nuomos būdu ir apdraustos kasko draudimu.
Įvardytą iki 100 milijonų litų siekiančią žalą draudikai linkę vertinti kaip apskritai bendrą.
A.Romanovskio įsitikinimu, operatyvios draudimo išmokos padės vežėjams atkurti savo transporto parką ir apsaugos verslą nuo žlugimo.
Sudegusiame kelte buvo ir lietuviškose draudimo bendrovėse apdraustų krovinių. Turintiesiems tai patvirtinančius dokumentus išmokos neva taip pat bus mokamos nedelsiant.
Ilgiau teks laukti vežėjams, kurių kroviniai nebuvo atskirai drausti šalies draudimo bendrovėse. Jiems patirtą žalą kompensuos „Lisco Gloria" draudikas.
„Kelto draudikas yra užsienio bendrovė, todėl žalų sureguliavimas gali užtrukti kiek ilgiau", – sakė A.Romanovskis.
Draudikų įvardyti tik 8 mln. litų nustebino A.Kondrusevičių, kuris yra sakęs, kad kelte kilęs gaisras vežėjams pridarė nuostolių, galinčių siekti dešimtis milijonų litų.
„Aš norėčiau, kad nuostoliai būtų tik tokie. Bet paprasta aritmetika rodo visai ką kita. Vidutiniškai viena transporto priemonė kainuoja 30– 50 tūkstančių eurų, tad nesunku apskaičiuoti. Tačiau kiekvieną atvejį reikia vertinti individualiai", – sakė „Linavos" prezidentas.
A.Kondrusevičiaus teigimu, iš tų įmonių, kurios sudegusius vilkikus ir puspriekabes buvo įsigijusios išsimokėtinai, bankai iš karto pareikalaus sumokėti visą sumą.
Išgirdęs draudikų įvardytą sumą ir apie neva pradėtus atlyginti nuostolius, A.Griciaus autotransporto įmonės, kelto gaisre netekusios 10 vilkikų ir 20 šaldytuvų, savininkas Antanas Gricius tik nelinksmai šyptelėjo.
„Mums nėra galimybių gauti, nes nebuvome apsidraudę kasko draudimu. Apie nuostolių atlyginimą kalbėsime su „DFDS Lisco". Esame jų pagrindiniai klientai, gal atsižvelgs. O dėl patirtų nuostolių, naujausiais duomenimis, gal neviršysime 6 milijonų litų", – netryško optimizmu verslininkas.
Vienos stambiausių Vakarų Lietuvos vežėjų bendrovės „Vlantana" (neteko per 30 transporto priemonių su kroviniu) komercijos direktoriaus Vlado Stončiaus teigimu, skaičiuodami nuostolius draudikai apsiriko mažiausiai 10 kartų.
„Mes dėl sudegusio transporto patyrėme apie 5,5 mln. litų nuostolį. Dar panašiai tiek – ir dėl krovinio. Esame apsidraudę kasko, tačiau apie kokį nuostolių atlyginimą galima kalbėti, jei kelto savininkai dar nepasakė, kad krovinys žuvo", – niekais vertė draudikų žodžius V.Stončius.