Savarankiškos paieškos – atidumo išbandymas
Orijus Gasanovas, žinomas TV žurnalistas bei prisiekęs keliautojas, vien per praėjusius metus turėjo apie 130 skrydžių, o bendrai kelionių bagaže jų rikiuojasi arti tūkstančio. Jo praktikoje – ir prabangūs skrydžiai, ir ekonomiški sprendimai, renkantis pigiausias avialinijas. Vis dėlto dažniausiai, prisipažįsta, skraido reguliariais skrydžiais, kuriuos renkasi ir užsisako savarankiškai.
„Didžioji mano kelionių dalis yra darbinės išvykos, tad pats ieškau bilietų, kurie atitiktų konkrečias datas. Toliau viskas priklauso nuo vežėjo, t. y. oro linijų, keliamų sąlygų. Kadangi mano keliavimo patirtis gana solidi, greitai gaudausi kur ir ką skaityti, į ką atkreipti dėmesį. Vis tik mažiau skraidantiems keliautojams labai svarbu atidumas, detalus susipažinimas su taisyklėmis“, – mano O. Gasanovas.
Kiekviena oro linijų bendrovė, pasak žurnalisto, taiko skirtingas bagažo, laipinimo, kelionės orlaiviu ar net bilietų gražinimo taisykles, tad visi atvejai yra gana unikalūs. Pavyzdžiui, sumaišius rankinio bagažo dydžius ir išmatavimus, teks arba sumažinti daiktų kiekį, arba primokėti papildomai. Tokia maža klaida gali gerokai apkartini kelionės džiaugsmą. Be to, sumaišties, skrendant reguliariaisiais skrydžiais, neretai įneša ir reisų vėlavimas ar atšaukimas – tokiu atveju tenka ne tik operatyviai suktis iš padėties, ieškoti naujų bilietų, bet ir patiems aiškintis nuostolių grąžinimo galimybes.
„Kitas svarbus dalykas, į kurį perkant kelionių bilietus būtina atkreipti dėmesį, yra koronaviruso reikalavimai. Nors dabar Lietuvoje situacija puikiai kontroliuojama ir viruso, rodos, lyg nebūta, pasaulis vis dar saugosi galimų grėsmių. Taigi, skrendant į bet kurią valstybę tiesiog būtina atkreipti dėmesį į reikalavimus dėl COVID. Visai neseniai savo akimis mačiau, kaip į Ameriką norėję skristi Švedijos piliečiai negalėjo pateikti vakcinaciją patvirtinančių dokumentų ir į skrydį įleisti nebuvo. Tokioje situacijoje niekam nesvarbu, kokia klase ketini skristi, koks tavo kelionės tikslas ar kas tu esi – taisyklės vienodos visiems“, – primena O. Gasanovas.
Užsakomieji reisai suteikia daugiau naudų
Tuo metu užsakomųjų skrydžių, kurie vykdomi per kelionių organizatorius, O. Gasanovas per metus turi vos keletą. Žurnalistas prisipažįsta, kad jei pastarieji galėtų visiškai patenkinti jo poreikius, pavyzdžiui, skraidintų į tokias egzotiškas šalis, į kurias kol kas reisai iš Lietuvos dar nėra vykdomi, paslaugomis naudotųsi kur kas dažniau.
„Atvirai pasakysiu, kad kelionių organizatorių siūlomi tiesioginiai reisai – tai perpus ar dar mažiau galvos skausmo. Iš patirties žinau, jog tai puikus pasirinkimas, kai skrendi ilsėtis, mat gali būti tikras, kad atostogomis bus pasirūpinta nuo pat pradžios. Kitaip tariant, neteks sukti galvos dėl detalių – organizatorius įteiks atmintinę, kur, kada būti, kokius dokumentus pasiimti, papasakos, ko galima tikėtis skrydžio metu“, – pasakoja O. Gasanovas.
Jo nuomone, idealu, kai keliones galima metai iš metų patikėti asmeniniam organizatoriui. Tokią praktiką, pasak O. Gasanovo, lietuviai prisijaukina palengva, nors užsienyje tai gana įprasta paslauga.
Kad kelionių organizatorių siūlomi reisai, kurių metu paprastai užsakomas visas lėktuvas, skraidinantis konkrečia kryptimi, yra svarus atostogų starto garantas, įsitikinusi ir kelionių organizatoriaus „Coral Travel“ rinkodaros vadovė Baltijos šalims Olga Belova.
„Suprantu, kad yra skirtingų kelionių tikslų, bet kai skrendama atostogauti, šį pojūtį daugelis nori pajusti dar neįlipę į lėktuvą. Tuo metu mažiausiai ko norisi, tai stresuoti dėl dokumentų, atšaukiamų skrydžių ar staiga prarastos savo vietos orlaivyje, o būtent tokios rizikos visuomet išlieka, renkantis reguliariuosius skrydžius. Skrisdami užsakomaisiais reisais, daugelį klausimų būsite atsakę iki skrydžio pradžios – viskuo rūpinasi kelionių paketą parduodantis kelionės organizatorius“, – patirtis lygina O. Belova.
Jos nuomone, visuomet verta pasidomėti, ką be standartinių paslaugų gali pasiūlyti konkretus vežėjas, nes net ir užsakomuosiuose skrydžiuose pridėtinės vertės smarkiai skiriasi.
„Vienos aviakompanijos didesnes naudas, pavyzdžiui, maitinimą ar patogesnes vietas siūlo tik verslo klasės keleiviams. Bet mūsų nedidelėje lietuviškoje rinkoje jau skraidina ir kitokią patirtį siūlančios aviakompanijos. Pavyzdžiui, „Turkish Airlines“ maitinimą bei gėrimus siūlo ir skrendantiems ekonomine klase, abejose klasėse sėdimos vietos turi daugiau erdvės kojoms, o priešais save kiekvienas keliautojas turi interaktyvų ekraną, kur galima rasti naujausius filmus ar muzikos įrašus“,– naudas keliaujantiesiems vardija „Coral Travel“ atstovė.
Kitas dalykas, į kurį O. Belova siūlo atkreipti dėmesį renkantis skrydžius, tai aviakompanijos bagažo taisyklės. Vykstant atostogų ta pačia kryptimi vieni vežėjai – nepriklausomai, ar tai yra užsakomasis reisas, ar reguliarusis – siūlo 30 kg, kiti – 25 kg, o dar kiti – vos 18 kg registruoto bagažo. Tam, kad vėliau neturėtumėte nemalonumų oro uoste ir, kaip minėjo keliautojas O. Gasanovas, netektų už kiekvieną viršytą bagažo kilogramą mokėti papildomai, labai svarbu iš anksto pasidomėti bagažo politika.
„Leidžiamo registruoto bagažo dydis bei svoris tam tikra prasme parodo pačios aviakompanijos patrauklumą, požiūrį į klientus. Gana aiškiai tą iliustruoja ir kito bagažo pavyzdys – vaikiškų vežimėlių. Skrendant reguliariais reisais, vaikiškiems vežimėliams kiekviena aviakompanija taiko savo taisykles, dažnai apmokestina tokį bagažą papildomai arba leidžia su savimi pasiimti tik vieno tipo, t. y. sulankstomus vežimėlius. Tuo metu užsakomųjų reisų politika šiuo klausimu yra kur kas lankstesnė – keliautojai gali visiškai nemokamai skraidintis norimo tipo vežimą“, – pastebi O. Belova.
Taupantys moka sugaišto laiko sąskaita
Kelionių ekspertės teigimu, neteisinga būtų vienareikšmiškai teigti, jog užsakomieji kelionių bilietai, kuriais rūpinasi kelionių organizatorius, visais atvejais yra brangesni.
„Tiesa ta, jog pigių skrydžių bendrovės visus konkurencinius pajėgumus sutelkia mažiausiai kainai, tačiau norint ją „pagauti“, teks investuoti savo laiką ir pastangas. Atminkite ir tai, jog pigiausios kelionės niekuomet nesitaiko prie jūsų datų – tai jūs būsite tas, kuris dėl ilgo skrydžio, kartais net su tarpinėmis stotelėmis, turėsite keisti savo planus. Galiausiai, jei įmonė vykdo kainų sluoksniavimo strategiją, – kai papildomai atsiranda įvairūs mokesčiai, rinkliavos ar kitos išlaidos – jos nurodoma pirminė kaina beveik visada šoktels į viršų ar net padvigubės įsigyjant galutinį bilietą“, – primena O. Belova.
Tuo metu kalbant net ir ne apie pačias pigiausias avialinijas ir užsakomuosius reisus, jos teigimu, yra triukų, kuriuos žinant galima sutaupyti.
„Pirmiausiai, svarbu kreiptis dėl bilietų iš anksto, geriausiai bent keletą mėnesių prieš kelionę. Taip pat visuomet verta prenumeruoti kelionių organizatorių sistemų pasiūlymus, kuriuose galima rasti karščiausias opcijas. Sutaupyti retkarčiais pavyksta ir turintiesiems skrydžių bendrovių lojalumo korteles. Vis tik, manau, svarbiausias dalykas yra įvertinti, kiek jūs įkainojate savo komfortą – dažnai papildomos vertės, kurias gaunate už šiek tiek brangesnį pasiūlymą, suteikia daugiau privilegijų, fizinio patogumo, psichologinės ramybės, taupo jūsų laiką ir nervus“, – reziumuoja kelionių ekspertė.