Mėginimas Kalėdų dieną susprogdinti iš Amsterdamo į JAV skridusį keleivinį lėktuvą atnaujino diskusijas Europoje dėl kiaurai žmogaus kūną skenuojančių aparatų privalomo taikymo visuose Europos Sąjungos (ES) oro uostuose. Priešininkai teigia, kad tai pažeidžia asmens privatumą, ir abejoja tokios priemonės veiksmingumu.
Amsterdamo Schipholo oro uoste, kuriame savižudiškam teroro aktui pasirengęs nigerietis sėdo į lėktuvą, skrendantį į Detroitą, keleiviai jau tikrinami tokiais skeneriais, jų šiuo metu yra 15. Tačiau kol kas vis dar laukiama, kokį sprendimą dėl šios įrangos priims Europos Parlamentas (EP).
Imtis griežčiausių priemonių savo oro uostuose žada ir Didžioji Britanija. Vidaus reikalų sekretorius Alanas Johnsonas sakė, kad šalis stengsis kuo greičiau įdiegti kūno skenerius oro uostuose.
Šie skeneriai peršviečia žmogaus kūną rentgeno arba mikrobangų spinduliais ir parodo viską, kas gali būti paslėpta po drabužiais. Tačiau tikrintojai detaliai mato ir žmogaus figūrą bei intymias kūno vietas. Vienas toks aparatas kainuoja apie 70 tūkst. eurų, o dabar naudojamas įprastas metalo detektorius - 10 tūkst. eurų.
Po pastarojo incidento Amerikos lėktuve šią techniką gaminančių firmų akcijos pašoko 10 procentų.
Susirūpinę privatumu
Kai kurie Europos oro uostai, pavyzdžiui, Schipholo ir Hytro, keleiviams jau siūlo rinktis kūno skenerį vietoj apieškojimo rankomis tapšnojant visą kūną. Vis dėlto ši priemonė dar tik eksperimentinė, kol neišspręsta asmens privatumo problema.
Pernai Europos Komisija (EK) atmetė siūlymą visoje ES taikyti šiuos skenerius, kai EP nariai palygino procesą su "virtualiu striptizo seansu" ir pareikalavo atlikti nuodugnų tyrimą, koks bus tokios patikros poveikis. Šis tyrimas dar nebaigtas. Patys europarlamentarai "užmarinavo" 6 tokius skenerius, kurie buvo skirti saugumui jų būstinėse Briuselyje ir Strasbūre pagerinti.
Nors šis incidentas visus gerokai išgąsdino, Vokietijos politikai, pernai tokius EK planus išvadinę "nesąmone", ir dabar nusiteikę skeptiškai. "Šis pasikėsinimas nėra pakankama priežastis keisti saugumo įstatymus", - pareiškė Vokietijos parlamento Vidaus reikalų komiteto vadovas Wolfgangas Bosbachas. Panašios nuomonės laikosi ir Vokietijos policijos saugumo padalinių vadai. Kūno skeneriai jiems atrodo neadekvati priemonė net nepaisant šios įrangos patobulinimų, kai intymios keleivių vietos ekrane uždengiamos.
Pavojingos prekės
Tačiau specialistai įžvelgia ir dar vieną pavojų oro uostuose. Tai - veikiančios neapmuitinamos parduotuvės, kuriose galima nusipirkti pavojingų prekių, pavyzdžiui, skutimosi peiliukų, žiebtuvėlių, degių alkoholinių gėrimų ir kvepalų. Perėję saugumo patikrą potencialūs užpuolikai šiose parduotuvėse gali gauti visko, ko reikia bombai pagaminti. Todėl ES turėtų kuo greičiau uždrausti oro uostuose pardavinėti šias potencialiai pavojingas prekes. Taip pat negalima leisti oro uostų restoranuose naudoti metalinių stalo įrankių. Be to, dažnai terminaluose būna lengvai pasiekiamų cheminių valiklių, iš jų išradingas asmuo gali pagaminti bombą.
Saugumo ekspertai nurodo, kad ekstremistui iš Nigerijos taip priartėti prie savo tikslo pavyko labiau dėl netinkamo žvalgybų darbo, o ne dėl blogų saugumo standartų oro uostuose. Tuo galima itin suabejoti. Kad ir kaip blogai šiuo atveju dirbo Centrinė žvalgybos valdyba, gavusi perspėjimą apie nigerietį, šis asmuo vis dėlto sugebėjo pro visas apsaugas įsinešti į lėktuvą sprogmenis, kuriuos slėpė savo apatiniuose.
Specialistai taip pat nurodo, kad labiau nei nauja įranga oro uostuose reikalinga geresnė tvarka sudarant normalias saugumo pareigūnų darbo sąlygas: mažesnius darbo krūvius ir geresnį apmokėjimą. Jų manymu, pigūs skrydžiai vykdomi saugumo sąskaita. Oro uostų ir oro linijų darbuotojai dažnai dirba už minimalią algą, operatoriai taupo personalo sąskaita.