Stiklinės su lūpų dažnų pėdsakais, nešvarūs stalo įrankiai ir nemažai gyvenimo mačiusios lėkštės – tokių staigmenų kartais sulaukia kavinių ir restoranų lankytojai. Jau mėnuo, kai apie maitinimo įstaigos aptarnavimą ir paslaugų kokybę lankytojas gali nuspręsti net neįkėlęs kojos vidun, mat neseniai įsigaliojo viešojo maitinimų įstaigų reitingavimo sistema, kuomet kavinės ir restoranai vertinami suteikiant jiems nuo vieno iki penkių balų. Šį įvertinimą žymi lipdukai ant durų – kavos puodeliai.
Tokia sistema veikia jau daugiau nei mėnuo. „Sekasi neblogai. Šiuo metu pagal veiklos aprašą yra vertinama daugiau 160 įmonių, iš jų net 86 įvertintos, o likusios laukia įvertinimo. Jei įmonė su vertinimu nesutinka, jį turi teisę apskųsti per 14 dienų, o jei to nepadaro, po minėto laikotarpio viešai skalbiamas įvertinimas“, – kalbėjo Lietuvos Respublikos valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vyr. specialistė, maisto produktų inspektorė Asta Maminskienė.
Pašnekovės teigimu, iš 86 viešojo maitinimo paslaugas teikiančių įmonių, kurių vertinimas paskelbtas viešai, penkis balus gavo 30 įmonių, keturiais balais įvertintos 23, trimis balais – 27 įmonės, dviem balais – 6 įmonės. Įdomu, kad nebuvo nė vieno atvejo, kuomet įmonė būtų buvusi įvertinta vos vienu balu.
„Maitinimo įstaigų šeimininkai į šį vertinimą žvelgia palankiai. Žinoma, būna atvejų, kad nelabai norima, jog įmonė būtų reitinguojama, tačiau esame vykdę nemažai mokymų, kurių metu buvo kalbama apie šios sistemos naudą bei poreikį, ir skeptiškai nusiteikę ar tokios naujovės įsibaiminę maitinimo įstaigų šeimininkai savo nuomonę pakeitė“, – kalbėjo A. Maminskienė ir pridūrė, kad skundus dėl minėto vertinimo yra pateikusios vos trys įmonės.
Prieš tikrintojus stengiasi pasitemti
Paklausta, su kokiomis problemomis susiduria maitinimo įstaigų šeimininkai, kai siekia gauti kuo aukštesnį įvertinimą reitinge, pašnekovė sakė: „Pagrindinė problema – įvairūs teisės aktų neatitikimai. Esame atlikę tyrimą, su kokiomis problemomis susiduria maitinimo įstaigos, kurios įsikūrusios turistų labiausiai lankomose vietose. Tyrimas parodė, kad apie 24 proc. rastų pažeidimų sudarė bendri higienos normų pažeidimai, savikontrolės ir su produktų laikymu susiję pažeidimai sudarė panašų skaičių, kiek mažiau pasitaiko technologijų ir personalo higienos pažeidimų.“
Pašnekovės teigimu, įmonės, žinodamos, kad bus tikrinamos, visuomet stengiasi apsitvarkyti ir pasitemti. „Jei maitinimo įstaigų šeimininkams iškyla klausimų, jie visuomet gali kreiptis raštu ar paskambinti specialia telefono linija. Mūsų specialistai vykdo ne tik patikrinimus, bet ir konsultuoja“, – sakė A. Maminskienė.
Paklausta, kuriam laikui suteikiamas minėtas vertinimas ir ar esama rizikos prarasti turimą aukštą įvertinimą, specialistė sakė: „Įvertinimas yra suteikiamas planinio patikrinimo metu arba pagal prašymą.“
Pašnekovės teigimu, įmonės turimą įvertinimą gali prarasti, jei nustatomi jų veiklos pažeidimai bei gauta skundų, kurie pasirodys pagrįsti.
Švenčių metu – būtinas atidumas
Prieš artėjančias šventes specialistė teigė norinti įspėti tuos, kurie ketina švenčių laikotarpiu prie vaišėmis nukloto stalo sėsti ne tik namuose, bet ir apsilankyti kavinėje ar restorane.
„Jeigu rengiamas banketas ar koks kitas renginys, būtina pasidomėti, ar maitinimo paslaugas teikianti įstaiga yra legali. Taip pat, jei rengiami pobūviai, nesineškite į juos pačių pagamintų patiekalų. Tai draudžiama ir pačioms įmonėms. Yra buvę atvejų, kai užkandžius ir karštus patiekalus svečiams paruošė įmonė, bet patys svečiai atsinešė tortą. Pobūvis baigėsi liūdnai, nes dalis svečių dėl apsinuodijimo maistu atsidūrė ligoninėje“, – sakė A. Maminskienė ir pridūrė, kad patys maitinimo įstaigų svečiai turi būti sąmoningi ir stebėti, ką valgo ar geria švenčių laikotarpiu.