Lietuvos kino žiūrovų pamėgtas režisierius Peteris Greenaway‘us – filmų „8 1/2 moters”, „Intymus dienoraštis”, “Virėjas, vagis, jo žmona ir jos meilužis” bei kitų juostų autorius – naujausiu savo filmu „Nakties sargyba“ kviečia nusikelti į 17 amžiaus bohemos pasaulį.
P. Greenaway‘aus „Nakties sargyba“ – Tarptautinio Kauno kino festivalio uždarymo filmas, kuris šįvakar Vilniaus kino teatre „Pasaka“ užbaigs net tris savaites kino mylėtojus Kaune ir Vilniuje rinktinių filmų programa džiuginusį festivalį. Gal būtent šis seansas atsakys į svarbiausius klausimus ir sudėlios „visus taškus ant i“?
„Nakties sargyba“ – tarsi dramatiška dailės istorijos dalis, nukelianti žiūrovą į 17 amžiaus Olandiją, kai meno pasaulį drebino genialaus tapytojo Rembrandto darbai. Filme atkuriama ne tik šio virtuoziško menininko gyvenimo istorija, bet ir faktai apie legendomis apgaubtą, vieną žymiausių Rembrandto paveikslų „Nakties sargyba“.
Režisierius P. Greenaway‘us veda žiūrovus įtraukiančio, mistifikuoto juostos siužeto vingiais, pamažu atskleisdamas prieš keturis šimtmečius tapytos drobės paslaptis. Būtent prieš tiek laiko Rembrandtas „kaitinosi“ kūrybinės šlovės spinduliuose, o dėl galimybės užsisakyti menininko paveikslą teko varžytis net iškiliausiems šalies žmonėms.
Filmo siužetas intriguojantis: Rembrandtas paprašomas nutapyti grupinį Amsterdamo muškietininkų armijos portretą, tačiau tuo pat metu miestą sukrečia mįslinga vieno iš muškietininkų žūtis. Vieną po kito kviesdamas pozuoti armijos narius, dailininkas sugeba perprasti paslaptingos nelaimės užkulisius, savo įžvalgų užuominas įamžindamas legendinėje drobėje. Deja, pražūtinga paveikslo lemtis paliečia ir patį Rembrandtą, iš klestinčio dailininko virstantį nusigyvenusiu keistuoliu.
Drobės mįslė, sudominusi P. Greenaway‘ų, jau ne vieną dešimtmetį traukia viso pasaulio dailėtyrininkus, mėginančius iššifruoti teptuku įamžintas paslaptis. Režisierius apgalvotai derina detektyvinės istorijos elementus su dramatišku Rembrandto likimo pasakojimu, leisdamas žiūrovui prisiliesti prie intriguojančių tikro įvykio detalių. Pasitelkiant teatrališkus kostiumus, subtiliai užmaskuotą erotiką ir rafinuotas detales, juostoje smulkmeniškai atkuriama 17 amžiaus atmosfera, kurios fone veikėjų lūpomis autorius išsako šiuolaikiškus komentarus.
P. Greenaway‘us – vienas iš įdomiausių šiuolaikinio kino meistrų, nenuilstantis išraiškos formų ieškotojas ir eksperimentatorius. Kinas jam – tarsi „mažas spektaklis, tamsoje veikiantis žiūrovą garsais ir vaizdais“. Vizualinė išraiška P. Greenaway’aus darbuose užima itin svarbią vietą: kadrai dėliojami rūpestingai, tarsi potėpiai drobėje, kuriuos reikia ne tik pamatyti, bet ir ištyrinėti.
Paskutinį sekmadienį Tarptautinis Kauno kino festivalis taip pat kviečia žiūrėti filmus apie muziką, keičiančią pasaulį – „Šinskatebergas“ ir „Reikjaviko elektronika“, ekspresija ir aistra užlietą juostą „Klimtas“. Po filmo „Parneški rozmarinų“ seanso žiūrovų laukia išskirtinis susitikimas su festivalio svečiais – šio filmo režisieriais iš Niujorko broliais Benny ir Joshua Safdie.
Festivalio programa www.kinofestivalis.lt