Lietuvos automobilių parko vidutinis amžius siekia apie 15 metų, todėl sunku patikėti, kad šalies keliuose važinėja saugūs automobiliai. Tai liudija ir statistika – valstybinę techninę apžiūrą iš pirmo karto pereina tik pusė lengvųjų automobilių. Nuo liepos šalies keliuose prasideda apsivalymas. Ką turėtų įsidėmėti naują automobilį pirkti besiruošiantys arba senutėlaitį vairuojantys gyventojai?
Nuo šiandien įsigalioja griežtesnės Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo nuostatos. Kelių policijos arba Valstybinės kelių transporto inspekcijos pareigūnai galės nuplėšti ant automobilio esantį lipduką, jeigu nustatys, bent vieną techninių reikalavimų pažeidimą iš devynių.
Be to, nuo šiandien „Regitroje“ nebebus registruojamos transporto priemonės, kurios neturi galiojančios privalomosios techninės apžiūros. Taip pat draudžiama registruoti transporto priemones, kurios užsienyje pripažintos nebeeksploatuojamomis po avarijos, ar potvynio.
Panaikins techninę apžiūrą
Miesto gatvėmis riedantys automobiliai į techninės apžiūros centrus nuo liepos gali atvažiuoti dažniau. Valstybinės kelių transporto inspekcijos viršininkas yra pasirašęs įsakymą, kuriuo patvirtino motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimo panaikinimo tvarką. Numatyti devyni reikalavimai, kuriuos pažeidus – laukia baudos.
„Iš kelių galima paminėt pagrindinis – stabdis, jeigu neveikia, vairavimo sistema, priekabos sukabinimo įtaisas. Esant blogom oro sąlygom neveikia valytuvai, neveikia artimos, tolimos, gabaritiniai ir galiniai žibintai“, – vardija Vaidotas Vaišvila, Šiaulių techninės apžiūros centro direktorius.
Patikrinimus keliuose vykdys kelių transporto inspekcijos ir kelių policijos pareigūnai, kurie, nustatę nors vieną pažeidimą, turės teisę nuplėšti techninės apžiūros lipduką. Jį nuplėšus reikš, kad automobilis nėra techniškai tvarkingas, todėl negali būti eksploatuojamas. Tokiai tvarka piktina vairuotojus.
„Iš vairuotojų nebežino ką paimt. Techninį paims nuplėš. Jeigu jis yra praėjęs tas automobilis vieną kartą metuose, čia peržiūrėjo per stabdžius, per viską, tai ką jie ten dėl vieno valytuvo, kad neveikia. Jeigu neveiks, jie paims nuplėš techninį? Tai jie ne tik nuplėš, jie dar nusivarys dar sugalvos už ką nors pinigų paimt“, – svarstė vairuotojas Arūnas.
Asmenys, kurių transporto priemonei bus panaikintas techninės apžiūros galiojimas, pasirūpinę, kad mašina būtų tvarkinga, galės gauti vieną parą galiojantį leidimą nuvykti į techninės apžiūros įmonę.
„Šitiem punktam įsigaliojus nuo liepos, tikrai eilės nepasikeis, nes visi šie punktai buvo vertinami kaip dideli trūkumai“ , – teigė V. Vaišvila.
Vieno automobilio privalomos techninės apžiūros kaina svyruoja nuo 42 litų. Pareigūnams pažeidimus nustačius kelyje gali tekti sumokėti baudą nuo 100 iki 150 Lt.
Sunkus metas automobilių pardavėjams
Pastarosios dienos „Regitroje“ buvo itin įtemptos. Dėl liepą atsirandančių pokyčių ne vienas vairuotojas suskubo pasirūpinti automobilio registracija. Valstybės įmonėje „Regitra“ nuo šiol bus taikomos naujos transporto priemonių registravimo sąlygos.
„Regitroje“ bus registruojamos tik turinčios galiojančią privalomąją techninę apžiūrą transporto priemonės, kurių valdytojai yra apsidraudę transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu ir atlikę privalomas muitinės procedūras.
Be to, tik atlikus transporto priemonės ekspertizę techninių ekspertizių bendrovėse arba gavus transporto priemonės tipo patvirtinimą Valstybinėje kelių transporto inspekcijoje bus registruojamos visos iš trečiųjų šalių, o kai kuriais atvejais – ir iš Europos Sąjungos šalių į Lietuvos Respubliką įvežtos ir Lietuvoje pirmą kartą registruojamos naudotos transporto priemonės.
Negana to, draudžiama registruoti transporto priemones, kurios užsienyje pripažintos nebeeksploatuojamomis po avarijos, ar potvynio. „Regitra“, patikrinusi duomenis užsienyje ir nustačiusi, kad ten transporto priemonę buvo uždrausta naudoti, nors lietuviškame garaže ji buvo prikelta naujam gyvenimui, galės jos neregistruoti.
Net jei mašina pirkėjui atrodys nepriekaištinga, „Regitra“ gali patikrinti Bendrijos registruose fiksuojama jos istoriją. Taip paaiškėtų, ar transporto priemonė nebuvo pripažinta netinkama naudoti.
Informaciją, ar transporto priemonė atitinka įstatymu nustatytus reikalavimus, „Regitra“ elektroniniu būdu gaus iš Lietuvos Respublikos muitinės, Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudikų biuro, Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta”, kitų kompetentingų institucijų.
Su Lietuvoje neregistruotomis transporto priemonėmis iki privalomąsias technines apžiūras ar ekspertizes atliekančių bendrovių nuvykti bus galima pasinaudojus galiojančiais užsienio valstybėje išduotais laikinaisiais registracijos numerio ženklais ar prekybiniais registracijos numerio ženklais, kurie išduodami pagal nustatytą tvarką.