„Po atostogų grįždami į Vilnių skridome su žmona ir vaiku iš Dominikos Respublikos Punta Kanos oro uosto į Briuselį „Jet airfly“ lėktuvu. Nors tai buvo užsakomasis reisas, mes keliavome kaip savarankiški keliautojai. Prieš 24 valandas iki skrydžio buvome informuoti, kad skrydis atidedamas ir kad atvyktume į oro uostą vėliau. Atvykus ir perėjus visas patikras paaiškėjo, kad skrydis dar vis atidedamas, nors mūsų niekas apie tai neinformavo, nes keliavome savarankiškai, ne kaip turizmo agentūros organizuotos kelionės dalyviai. Jais tai buvo pasirūpinta, jie gavo maisto, vandens, viešbutį. Mes atsidūrėme blogesnėje padėtyje. 10 valandą užsidarė visos oro uosto parduotuvės ir kavinės, niekur negavome net vandens, o juk buvome su mažu vaiku. Išskridome tik 3 valandą nakties“, – pasakoja keliautojas Arūnas.
Gauti kompensaciją už atidėtą skrydį iš pradžių Arūnas bandė pats. Jis kreipėsi į aviakampaniją „Jet airfly“ ir nusiuntė pretenziją kartu su įrodymais, kad skrydis buvo atidėtas ir kiek laiko atidėtas. Laukdamas skrydžio Arūnas kas valandą fotografavo oro uosto laukimo salės informacinį stendą, kur kaskart atsinaujindavo laikas ir užrašas „Delayed“ (atidėtas). Tačiau aviakampanija įrodymus ignoravo ir atsisakė mokėti kompensaciją, nes jos teigimu, skrydis buvo atidėtas dėl techninių priežasčių ir kompensacija keleiviui nepriklauso.
Nesusipratimai dėl kalbos
„Teko kreiptis į advokatus, kurie specializuojasi turizmo srityje. Kitos išeities nebuvo. Advokatų kontora „Ader“ surašė ieškinį. Jį negalėjome siųsti paprasčiausiai paštu, procesinius dokumentus aviakampanijai turėjo pristatyti antstolis, kuriam teko nemažai sumokėti. Tada „Jet airfly“ atstovai pareiškė, kad jie nesupranta angliškai ir kad dokumentus reikia išversti į olandų arba belgų kalbą, nors iki tol mes visą laiką bendravome angliškai. Ką gi, teko versti, mokėti vertėjui ir vėl antstoliui už dokumentų pristatymą.
Galų gale aviakampanija „Jet airfly“ pasiūlė susitarti gražiuoju – pasirašyti taikos sutartį. Man išmokėjo visą kompensaciją – 400 eurų“, – sako Arūnas.
Šimtų eurų verti patarimai
Advokatas Edmundas Rusinas teigia, kad vis daugiau keliautojų yra girdėję, kad už atidėtą ar atšauktą skrydį galima tikėtis kompensacijos, bet į detales nėra įsigilinę ir nežino, kaip jie patys turi elgtis, kad tą kompensaciją gautų. Kartais prireikia daug dalykų, apie kuriuos ir nė nepagalvotum.
„Būtinai išsaugokite lėktuvo bilieto šaknelę ir įlaipinimo kortelę. Jei bilietą atsispausdinote patys, jį taip pat išsaugokite. Be jų nieko neįrodysit. Jei oro uoste laukiate atidėto skrydžio, kas valandą, kai atnaujinama informacinio stendo informacija, fotografuokite tą stendą tiesiog mobiliuoju telefonu. Turėtų aiškiai matytis laikas ir užrašas „Delayed“ arba „Canceled“. Lygiai taip pat svarbu padaryti nuotraukas lėktuvui nusileidus, atsiimant bagažą. Ten būna informacinis stendas, kur užrašyta „Arrival“ (atvykimas), data ir laikas. Atkreipiu dėmesį, kad nurodomas vietinis laikas. Dauguma oro transporto kampanijų visokiais būdais vengia mokėti kompensacijas už atidėtus ar atšauktus skrydžius ir keliautojams reikia patiems pasirūpinti visais įrodymais“, – patirtimi dalinasi kelionių advokatas Edmundas Rusinas.
Praktika rodo, kad prieš kelionę apsidrausti Lietuvos draudimo kampanijoje nėra geriausias sprendimas. Paskutinę savo kompensacijos istoriją papasakojęs Arūnas sako, kad nebenori turėti reikalų su Lietuvos draudėjais. Daugiausia ką su jais pavyko pasiekti – gauti 4 eurus.
Kompensacijos galite reikalauti, kai galutinę paskirties vietą pasiekėte 3 ar daugiau valandų vėliau nei numatytas atvykimo laikas, nebent šį atidėjimą – vėlavimą lėmė ypatingos aplinkybės, kurių oro transporto vežėjas negali realiai kontroliuoti – oro sąlygos, streikas, techninės priežastys ir pan.
Atšaukto ar atidėto skrydžio keleiviai gali gauti nuo 125 iki 600 eurų dydžio kompensaciją.
Pagal ES Reglamentą Nr. 261/2004, jūsų teisės galioja visuose ES aviakompanijų skrydžiuose, taip pat ir vykstant pigių skrydžių oro linijomis arba įsigijus organizuotą turistinę kelionę užsakomaisiais reisais.