Tačiau jau kuris laikas valdžia leidžia įmonėms pasinaudoti labai reikšminga mokestine (investicinio projekto) lengvata – tam tikram ilgalaikiam turtui įsigyti padarytų išlaidų suma net 50 procentų sumažinti laikotarpio, kurį turtas buvo įsigytas, apmokestinamąjį pelną, o vėliau tą pelną dar kartą mažinti per visą turto naudojimo laiką.
Beje, jeigu investicinio projekto išlaidų suma yra didesnė nei 50 procentų už mokestinį laikotarpį apskaičiuoto apmokestinamojo pelno sumos, šią sumą viršijančios išlaidos gali būti perkeliamos į vėlesnius keturis vienas po kito einančius mokestinius laikotarpius atitinkamai sumažinant tų laikotarpių apskaičiuotas apmokestinamojo pelno sumas.
Tokia reikšminga mokesčių taupymo galimybė numatyta LR pelno mokesčio įstatymo 2 str. 121 dalyje ir 461 straipsnyje reglamentuojant investicinio projekto lengvatą.
Investicinis projektas – vieneto (paprasčiau kalbant, įmonės) investicijos į paminėtuose Pelno mokesčio įstatymo straipsniuose nurodytą ilgalaikį turtą, skirtos naujiems, papildomiems produktams gaminti ar paslaugoms teikti arba gamybos pajėgumams didinti, arba naujiems gamybos procesams įdiegti, arba esamiems procesams iš esmės pakeisti.
Taip kad įmonių galimybės pasinaudoti šia lengvata išties didelės, tačiau jos, savaime suprantama, neturi prieštarauti lengvatą suteikiančios valstybės interesams. Todėl valdžia nustatė ir tam tikras taisykles, kurių turi būti laikomasi, norint pasinaudoti aprašoma lengvata. Jas reikia labai gerai išmanyti. Įmonės gali laimėti daug, pasinaudodamos aprašoma galimybe, tačiau mokesčių administratorius labai dėmesingai tikrina visas lengvatos taikymo aplinkybes ir griežtai baudžia nesąžiningus arba klystančius.
Pirmiausia ribojamos (nors ne itin žymiai) ilgalaikio turto, kuris gali būti laikomas šios lengvatos objektu, rūšys. Ją galima taikyti mašinoms ir įrengimams, įrenginiams, kompiuterinei technikai ir ryšių priemonėms, programinei įrangai, įsigytoms teisėms, taip pat krovininiams automobiliams, priekaboms ir puspriekabėms. Tačiau ši lengvata jokiomis aplinkybėmis negali būti taikoma kitų rūšių ilgalaikiam turtui, pavyzdžiui, pastatams, statiniams, žemei ar autobusams ir kitokiam keleiviniam transportui ir t.t.
Tačiau įmonei ir teisingai pasirinkus lengvatos objektus, reikia būti atsargiems, kad nebūtų pažeistos kitos lengvatos taikymą ribojančios sąlygos, kurių yra nemažai.
Pirmiausia, turtas – investicinio projekto lengvatos objektas – turi būti įsigytas iš įmonės lėšų, nenaudojant nacionalinio biudžeto, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto, kitų valstybės pinigų fondų, savivaldybių fondų, Europos Sąjungos ir kitos finansinės paramos lėšų. Be to įsigytas turtas turi būti anksčiau nenaudotas ir pagamintas ne seniau kaip prieš 2 metus (skaičiuojant nuo ilgalaikio turto naudojimo pradžios). Ilgalaikis turtas, dėl kurio įsigijimo buvo sumažintas apmokestinamasis pelnas, vieneto veikloje turi būti naudojamas ne trumpiau negu trejus metus.
O jeigu toks turtas naudojamas vieneto veikloje trumpiau, išskyrus vieneto veiklos pabaigos atvejį ir kai kuriuos kitus įstatyme numatytus atvejus, tai dėl sumažinto apmokestinamojo pelno neapskaičiuotas pelno mokestis turi būti sumokėtas į valstybės biudžetą.
Naudojantis investicinio projekto lengvata, kažkiek darbo atsiranda ir vadovams, ir buhalteriams. Pastarieji privalo gerai išmanyti visus dokumentavimo aspektus, nes investicinio projekto objektų įsigijimas būtinai turi būti patvirtintas teisinę galią turinčiais dokumentais.
Tai labai svarbu ne tik nustatant patį pasinaudojimo aptariama galimybe faktą, bet ir apskaičiuojant lengvatos objektų vertę, nes ja ir bus mažinamas apmokestinamasis pelnas. Be to, būtina tinkamai informuoti vietos mokesčių administratorių apie ketinimą pasinaudoti tokia mokestine lengvata, juolab, kad tuo turėtų būti suinteresuoti ir patys mokesčių mokėtojai, nes jie laiku gali išvengti būsimų klaidų.
Vadovai, savo ruožtu, turi pasirūpinti jų kompetencijos ribose esančia dar viena svarbia investicinio projekto lengvatos taikymo aplinkybe. Reikalas tas, kad kuriais nors metais pasinaudojus šia lengvata, ribojami tų metų pelno sąskaita fiziniams asmenims išmokami dividendai. Tiksliau sakant, savininkai gali nuspręsti išsimokėti kokią nori sumą, tačiau ją gali tekti apmokestinti gerokai didesniu pelno mokesčiu suma nei tas, kurį pavyko sutaupyti.
Mes čia apžvelgėme ne visus, o tik svarbiausius aptartos lengvatos taikymo pavojus. Reikia juos visus įvertinti, kad įmonės vietoje laukiamos naudos, neprisidarytų bereikalingų problemų.
Taigi, šios, kaip ir visų kitų mokestinių lengvatų taikymo atvejais, būtina labai atidžiai įvertinti visas aplinkybes, o tai privalo atlikti kvalifikuoti įmonių specialistai, kuriems patikėtas reikšmingas įmonės mokesčių apskaičiavimo ir apskaitos baras.
„Pačiolio“ bendrovės prezidentas, auditorius Gediminas Kalčinskas