• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Lietuvoje kyla ne tik maisto produktų, bet ir degalų kainos – kai kuriose degalinėse litras benzino kainuoja daugiau nei pusantro euro. Ekspertų teigimu, degalų kainą kelia ir neramus geopolitinis kontekstas bei Rusijos įsiveržimo į Ukrainą grėsmė. Pasak jų, jei Kremlius galiausiai nuspręstų pradėti invaziją, kuro kainos Lietuvos degalinių švieslentėse iškart šoktų į viršų.

Lietuvoje kyla ne tik maisto produktų, bet ir degalų kainos – kai kuriose degalinėse litras benzino kainuoja daugiau nei pusantro euro. Ekspertų teigimu, degalų kainą kelia ir neramus geopolitinis kontekstas bei Rusijos įsiveržimo į Ukrainą grėsmė. Pasak jų, jei Kremlius galiausiai nuspręstų pradėti invaziją, kuro kainos Lietuvos degalinių švieslentėse iškart šoktų į viršų.

REKLAMA

Litras 95 markės benzino Vilniuje kai kuriose degalinėse jau kainuoja virš pusantro euro – vasario 19 d. duomenimis „Viada“ degalinėse – 1,579 euro , „Cirkle K“ – 1,556 euro, „Neste“ – 1,525 euro.

Dyzelinas kai kuriose degalinėse taip pat jau pasiekė arba viršijo pusantro euro ribą – „Viada“ degalinėse – 1,499 euro, „Cirkle K“ – 1,509 euro, „Neste“ – 1,475 euro.

Kainą kelia ir atsigaunanti ekonomika, ir Kinijos užmojai

„Šiuo metu pagrindinė priežastis, dėl kurios brangsta degalai – geopolitiniai neramumai tarp Rusijos ir Ukrainos, kurie vieną dieną kaip ir sprendžiasi, kitą dieną kaip ir nesisprendžia.

REKLAMA
REKLAMA

Tas neapibrėžtumas ir nerimas, kas bus toliau tarp Rusijos ir Ukrainos, toliau automatiškai kelia naftos kainą į viršų“, – naujienų portalo tv3.t laidoje „Dienos pjūvis“ kalbėjo komunikacijos agentūros „Brandnomika“ ekonomistas Aleksandras Izgorodinas.

REKLAMA

Antroji kuro kainų kylimo priežastis, anot jo, yra ta, kad nesant tokiems griežtiems koronaviruso suvaržymams, kurie, pavyzdžiui, buvo pernai, pasaulio ekonomika atsigauna.

„Tas automatiškai kelia žaliavų ir naftos paklausą į viršų“, – teigė A. Izgorodinas.

Pašnekovas prognozavo, kad aukštas naftos kainas galimai matysime dar kurį laiką.

„Visai netrukus įsigalios trečioji priežastis – Kinijos sprendimas skatinti savo ekonomiką. Tas ekonomikos skatinimas turėtų prasidėti kovo mėnesį. Kinija suvartoja 13 proc. visos pasaulio naftos paklausos ir yra antras pagal dydį naftos vartotojas po JAV.

REKLAMA
REKLAMA

Tai reiškia, kad Kinijai skatinant savo ekonomiką, naftos ir kitų žaliavų paklausa didės ir aš taip bijau, kad naftos kaina dar išsilaikys kurį laiką ties 90 dolerių už barelį“, – dėstė A. Izgorodinas.

Pranešimai apie Rusijos veiksmus iškart koreguoja kainą

„Rinkos atsigauna, yra didelis suvartojimas, yra didelė apklausa. Jeigu šildymo sezono pabaiga nesumažintų šių kainų, tai pavasarį atsigaunantis transporto sektorius gali išlaikyti tas kainas tose pačiose pozicijose“, – ekonomistui antrino Lietuviškų degalinių sąjungos vykdantysis direktorius Vidas Šukys.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kalbėdamas apie geopolitinio konteksto įtaką, pašnekovas pažymėjo, kaip viešumoje pasirodantys pranešimai apie Rusijos manevrus koreguoja naftos kainą.

„Kai buvo pranešta, kad neva atsitraukia Rusijos pajėgos nuo Ukrainos sienos, iškart mačiau biržose raudonus indeksus, kad mažėja kainos. <...> Tai turi didelės įtakos“, – tvirtino V. Šukys.

Komentuodamas, kaip Kinijos planai skatinti ekonomiką gali koreguoti naftos kainą, degalinių atstovas tvirtino, kad šiame lauke nieko naujo – Pekinas beveik visada turėjo didžiausią įtaką naftos kainoms.

REKLAMA

„Jeigu [naftos kaina] dėl to padidės, tai čia naujienos nebus. Tik klausimas – kiek“, – svarstė V. Šukys.

Pasakė, kas lauktų blogiausiame scenarijuje

Pasak A. Izgorodino, jei Rusija pradėtų karinę invaziją į Ukrainą, naftos kaina už barelį mažiausiai kiltų iki 100 dolerių už barelį, pačiame blogiausiame scenarijuje pasiektų 130–150 dolerių už barelį.

„Visų pirma, geopolitinė rizika tarp Rusijos ir Ukrainos automatiškai kelia naftos kainą, kadangi rinkos baiminasi dėl galimų sankcijų Rusijos naftos bendrovėms ir energetikos sektoriui.

REKLAMA

Antras labai svarbus aspektas – šiuo metu nafta ir degalai yra naudojami kaip pakaitalas dujoms Europoje gaminant šildymą ir elektrą.

<...> Rusijai įsiveržus į Ukrainą, gali vėlgi kilti grėsmė, kad Europos Komisija gali imtis sankcijų „Nord Stream 2“ projektui, kas reiškia mažesnę dujų pasiūlą Europai, kas automatiškai reiškia didesnę naftos paklausą“, – dėstė A. Izgorodinas.

„Manyčiau, kad 100 dolerių yra mažų mažiausia riba, 120–130 dolerių yra realistinė riba, o 150 dolerių yra tokia kritinė raudona riba“, – pridūrė jis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Karo atveju kainos kiltų iškart

Rusijos įsiveržimo į Ukrainą atveju ir pakilus naftos kainai, pasak V. Šukio, degalų kainos Lietuvos degalinių švieslentėse pasikeistų labai greitai.

„Paros ar dviejų parų laikotarpyje sureaguotų“, – tvirtino degalinių atstovas.

Pasak V. Šukio, iškart kuro kainos kiltų Lietuvoje ir dėl to, kad šalies degalinių atstovai nebeturi likusių pigesnių kuro likučių.

„Pasikeitus naftos kainoms, perkamos naujos partijos degalų, tai čia ta situacija degalinėse pasikeis ganėtinai greitai“, – konstatavo jis.

REKLAMA

Tai tik dalis pokalbio su Aleksandru Izgorodinu ir Vidu Šukiu laidoje „Dienos pjūvis“. Visą laida galite peržiūrėti vaizdo įraše, kur rasite teksto pradžioje.

Naujienų portalas tv3.lt jau rašė, kad į Lietuvos degalines, ypač esančias pietiniame pasienyje, rečiau užsuka tiek lengvųjų automobilių, tiek vilkikų vairuotojai. Jie pigesnių degalų vyksta į Lenkiją. Degalinių atstovai prašo valdžios imtis greitų sprendimų – mažinti degalams pridėtinės vertės mokestį (PVM) ar akcizus. Tuo metu Finansų ministerija ir ekonomistai tikina, kad mažesnis PVM degalų kainos nesumažins.

Tik Lietuvai aktualu kainų kilimas. Jiems amžinai kenkia Kinai ir Rusai. Kitoj galaktikoje esančiai Lenkijai kainos nekyla.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų